G GrenBo skrev:
Gaspriset exploderade 2021 men har stabiliserat sig sedan dess.
Allt är relativt men stiger gaspriset nästan 50% från sept till nov Iår kallar jag det allt annat än stabilt.

G GrenBo skrev:
Man skulle kunna tänka sig att man ändrar på marknaden så att man handlar en majoritet av all el en månad i förväg ("basel") och att endast de intermittenta kraftslagen handlas dagen före som idag. För att de intermittenta kraftslagen ska få tillgång till marknaden för "basel" krävs att de upphandlar någon form av reservkraft som de kan avropa i de fall det inte blåser. Reglerkraften skulle kanske kunna reservera 10-20% av sin kapacitet för att sälja som reservkraft. Det finns säkert tusen ideer om hur man skulle kunna konstruera en elhandelsmarknad. Det är inte självklart att vår marknad är optimalt konstruerad bara för att det är en reglerad marknad. Eller som Marsellus skulle säga: It's pretty fucking far from okay.
Väldigt bra utvecklat.

Det är marginalel eller överskottsel som är dyr eller billig.

Om man har en elform som kan leverera dyr el men precis när den behövs är det el som är värd mycket.

Om man har en elform som producerar el när det blåser eller solen lyser, fast ingen vill ha elen bör den vara billig.

Om man tillför en, som pratas om här, pumpstation och vattenmagasin så kan man göra billig el dyr.

Om man har tex ett kärnkraftverk eller en vattenreservoar som har stort flöde men liten kapacitet att lagra så är det basel som kan vara dyrare än vindkraft men billigare än oljebrännare. Det vore mycket rimligare att handla på detta sätt. Jag skulle kunna handla basel på månadsbasis för säg 1000kwh, det drar mitt hus sommar som vinter. Sen allt över detta som varierar och där jag också själv kan påverka får man köpa som volatil el. Om jag kan lagra el (i batterier eller genom en VVB) så kan jag köpa billig el på natten (när det är mindre efterfrågan) och undvika att köpa dyr el på dagen (eller motsvarande för när det produceras för mycket el).

Om jag tänkte bygga tex ett kärnkraftverk så vore det nog rimligare att kunna få ett garanterat pris för elen som var hyfsat stabilt än att få ibland 10 öre och ibland 10 kr.

Om kärnkraftverk och vattenkraftverk har finansierats med skattemedel är det fullt rimligt att de, om de säljer för ett lägre pris än vad kommersiella leverantörer gör, bara säljer till de som betalat skatt i landet. Om SL, SJ osv kör tåg för lägre kostnad än vad en helt privat aktör gör skulle jag bli rätt förbannad om de flyttade sina tåg till tysklad och körde dem där för att tyskarna är villiga att betala lite mera för tågen än svenskarna. Tyskarna får fixa sin egen "baskraft" och får gärna köpa av oss när vi har överskott eller köpa dyr marginalel som körs med oljeeldade turbiner.

Sen undrar jag, eftersom vi ju längre söderut vi kommer får betala mer för elen, är det typ en faktor 5 till för elen som går söderut över gränsen? Det borde det rimligen vara.

G GrenBo skrev:
Man skulle kunna tänka sig att man ändrar på marknaden så att man handlar en majoritet av all el en månad i förväg
Det tror jag man gör idag. Vattenfall har redan säkrat över 50% av sin produktion i 2025 å upp mot 1/3 av 2026…
Tror de flesta stora producenter har samma riskprofil. Så lite oklart vad du EFTERFRÅGAR?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Det är svårt att diskontera volatilitet…
Eller kanske inte… derivaten blir ordentligt dyrare.
Säger dock inget om riktning eller amplituden
Njae - men orsakssambandet. Att kriget har givit volatilitet på elmarknaden är väl inte helt sant?

Edit: och det sa du kanske inte iofs…

S Snikhol skrev:
Njae - men orsakssambandet. Att kriget har givit volatilitet på elmarknaden är väl inte helt sant?

Edit: och det sa du kanske inte iofs…
Jo men när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till att volatilitetsindex skjutit i höjden.

Vi hade trots allt vindkraft våren 2021 också

Eller vad menar du är orsaken till dagens volatila strömpriser?

Unikt namn
Z Zodde skrev:
Stor mängd slumpkraft och ett trasigt debiteringssystem.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Gaspriset exploderade 2021 men har stabiliserat sig sedan dess. I dagsläget handlar det nog mer om obalanser mellan utbud och efterfrågan orsakat huvudsakligen av intermittenta kraftslag och brist på reglerkraft.
Det mesta av det fanns på plats redan 2021..

Unikt namn Unikt namn skrev:
Debiteringen är väl det enda som fungerar oklanderligt.

S
Z Zodde skrev:
Jo men när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till att volatilitetsindex skjutit i höjden.

Vi hade trots allt vindkraft våren 2021 också

Volatiliteten är kraftigt väderrelaterad - det kan man se med blotta ögat.
Sen är amplituden såklart beroende av marginalkostnaden av de orsaker du säger.

Så vi är nog inte oeniga i frågan egentligen.

Volatiliteten har funnits längre än kriget var väl det jag ville poängtera. Fast med mindre svängningar.

G GrenBo skrev:
De flesta är överens om att elhandelsmarknaden inte fungerar när vi har prisskillnader på flera kr/kWh mellan olika elhandelsområden (SE1-4). Det är inte brist på el-energi som gör att det är höga priser på el i södra Sverige. Tvärtom, Sverige är en av Europas största elexportörer men har effektbrist (för lite planerbar elproduktion) i södra Sverige, vilket kommer ta lång tid att åtgärda. Den här tråden handlar om vad vi kan göra på kort sikt för att få hanterbara priser på kort sikt. För att starta diskussionen börjar jag med att slänga ur mig ett par förslag.

1. Begränsa DE- och DK-kablarna. Inför "balanseringsavgift" på de kablar som används till export. Eftersom SE3 och SE4 är nettoförbrukare kan man argumentera för att all el som exporteras från SE4 transporteras hela vägen från SE1 & SE2 bör de stå för en större del av transmissionskostaderna (överföringsförluster mm).

2. Dela upp SE4 i fler områden och begränsa överföringen till områden med exportkablar så att spridningen av DE-priserna begränsas. Sedan får staten subventiontionera boende och företag för mellanskillnaden på något sätt.

3. Det borde vara möjligt att lägga på en "elnätsstabiliseringsavgift" på exportkablar när vi närmar oss en bristsituation i ett elhandelsområde. Låt säga att man lägger på en avgift på exempelvis 3 kr/kWh för export från SE 4 när vi närmar oss kapacitetstaket för överföring mellan SE2->SE3. Låt säga att priset i tyskland (DE) är 5 kr, då måste priset i SE 4 vara under 2 kr (5-3) för att det ska vara lönsamt för kabelägaren att köpa el i SE4 och sälja i DE. "Elnätsstabiliseringsavgiften" kan kanske vara variabel så att avgiften bara tas ut när priserna rusar. Om man av juridiska EU-skäl inte får ha en "elnätsstabiliseringsavgift" kanske man kan kalla den något annat.

Andra förslag välkomnas, ordet är fritt!

Jag lade tråden under juridik därför att jag misstänker att i EU-regler styr vad som är möjligt eller ej. Moderator får flytta tråden om den passar bättre någon annanstans.
[bild]
Kreativa förslag, undrar bara vad elproducenterna anser samt svensk och europeisk lag, torde vara minst sagt svårsmält att staten inrättar exportrestriktioner inom Europa för företag,

Ställer mig även undrande till påståendet om att inte elmarknaden fungerar, själva vitsen för detsamma är att konsumtionen och produktion sker i samma område,

Det är efterfrågan från Tyskland som trycker upp priset inte brist på effekt,

S
L Lasse Holmström skrev:
Kreativa förslag, undrar bara vad elproducenterna anser samt svensk och europeisk lag, torde vara minst sagt svårsmält att staten inrättar exportrestriktioner inom Europa för företag,

Ställer mig även undrande till påståendet om att inte elmarknaden fungerar, själva vitsen för detsamma är att konsumtionen och produktion sker i samma område,

Precis som när det blåser mycket och effekten går från DE/DK häråt. Minuspriser är precis samma problem, fast för producenter.

Inget sjukdomstecken om det inträffar ibland, men när det blir vanligt… då är det ingen välmående marknad och förenat med hög risk att investera.

• Gilla
Lasse Holmström
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hade vi våren 2021 också

Skillnaden är produktionen på marginalen (eller när det inte blåser nog)

Billig gas eller dyr gas.

Dyr gas har vi haft sen sommaren 2021, alltså mycket dyrare produktion på marginalen.

Redigerat:
L Lasse Holmström skrev:

Området är numera norra Europa. Det är det som är problemet när man samtidigt inför godtyckliga regler för hur mkt export som ska kunna ske mellan så olika delar av området.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Volatiliteten har funnits längre än kriget var väl det jag ville poängtera. Fast med mindre svängningar.
Hehe , men här säger du mot dig själv.

Blir som å säga. Vi har alltid haft stora svängningar men innan kriget var de mindre…😉

K karlmb skrev:
Området är numera norra Europa. Det är det som är problemet när man samtidigt inför godtyckliga regler för hur mkt export som ska kunna ske mellan så olika delar av området.
Problematiken är obalans mellan efterfrågan och utbud inte området

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.