79 705 läst · 2 968 svar
80k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Fast "när inga går med på att sälja billigare" har aldrig någonsin hänt, men skulle det hända - dvs om efterfrågan "till vilket pris som helst" (=€4000/MWh) överstiger all utbjuden produktion - ja, då skulle förstås priset bli €4000/MWh.K karlmb skrev:
Däremot att 90% av efterfrågan i Sverige är "till vilket pris som helst" hela tiden, det spelar ingen roll för det är inte det som sätter priset. Lätt att se t.ex. på kurvorna på Nordpool:

Den streckade linjen (ditritad av mig) indikerar all icke-flexibel efterfrågan, vilket är typ 19 GW just nu. Den röda nedåtgående delen är efterfrågeflexibiliteten, och den blå kurvan är utbudet. Priset sätts där kurvorna skär varandra.
(Men den här är aggregerad över hela Sverige, så priskrysset stämmer inte med något enskilt område.)
OK, tack för det försöket till en anständigt svar!K krfsm skrev:Fast "när inga går med på att sälja billigare" har aldrig någonsin hänt, men skulle det hända - dvs om efterfrågan "till vilket pris som helst" (=€4000/MWh) överstiger all utbjuden produktion - ja, då skulle förstås priset bli €4000/MWh.
Däremot att 90% av efterfrågan i Sverige är "till vilket pris som helst" hela tiden, det spelar ingen roll för det är inte det som sätter priset. Lätt att se t.ex. på kurvorna på Nordpool:
[bild]
Den streckade linjen (ditritad av mig) indikerar all icke-flexibel efterfrågan, vilket är typ 19 GW just nu. Den röda nedåtgående delen är efterfrågeflexibiliteten, och den blå kurvan är utbudet. Priset sätts där kurvorna skär varandra.
(Men den här är aggregerad över hela Sverige, så priskrysset stämmer inte med något enskilt område.)
Men, det här var kl 8-9 i morse:

Om jag är så desperat att jag bara måste ha el motsvarande 40kMW - vad priskrysset hamnade på, 38,8 kMW = 1,2MW under denna timme, och därför har lagt ett köpbud någonstans över det jag markerat i diagrammet, på 10000 Eur/MWh , då skulle ju min extra volym skjuta hela den röda kurvan åt höger så att den korsade den blå utbudskurvan just vid 10000 Eur/MWh.
Och vad jag menade var att mitt behov då alltså ökade på priset för alla andra på hela Nordpool upp till 10000 Eur/MWh. Stämmer detta eller inte?
Jag uttryckte mig oklart. Visst, bjuder jag 40 kr och krysset hamnar på 10 som i mitt svar till krfsm nyss, så slipper jag och alla andra betala mer än 10 kr. Men det jag alltså menade var att bara för att jag är desperat så läggs min volym på 1.2MW till så att den röda kurvan förskjuts åt höger och priskrysset hamnar på 10 kr. Bara pga av lilla jag.Nötegårdsgubben skrev:
Korrekt, ingen. Men min desperation lägger till 1.2 MW till den kurvan så ni alla måste betala 10 kr i morse kl 8 istf 4,3 som det blev annars.D daVinci skrev:
Om karlmb elhandel AB köper 1.2 MW extra så vill det till att dessa också förbrukas. karlmb elhandel AB åker på problem annars iom att karlmb elhandel AB orsakar frekvensavvikelse.K karlmb skrev:
Men om nu karlmb elhandel ABs kunder förbrukar dessa 1.2 MW så är det ju inga problem och inget skäl för desperation. Bara ordinär elhandel.
Nej, inte 1.2MW men 1200MWK karlmb skrev:Jag uttryckte mig oklart. Visst, bjuder jag 40 kr och krysset hamnar på 10 som i mitt svar till krfsm nyss, så slipper jag och alla andra betala mer än 10 kr. Men det jag alltså menade var att bara för att jag är desperat så läggs min volym på 1.2MW till så att den röda kurvan förskjuts åt höger och priskrysset hamnar på 10 kr. Bara pga av lilla jag.
k = kilo = 1000
Karlmb elhandel ABl blir bara desperat om det verkligen finns ett behov av el.D daVinci skrev:Om karlmb elhandel AB köper 1.2 MW extra så vill det till att dessa också förbrukas. karlmb elhandel AB åker på problem annars iom att karlmb elhandel AB orsakar frekvensavvikelse.
Men om nu karlmb elhandel ABs kunder förbrukar dessa 1.2 MW så är det ju inga problem och inget skäl för desperation. Bara ordinär elhandel.
Den kommer inte av något annat än att företaget åtagit sig att leverera el till en fabrik.
Och denna dag så hade det egna kraftverket som står intill gått sönder.
Så på grund av liten fadäs med en dator som styr kraftverket så blev det någon miljard dyrare i timmen för alla i hela norra Europa tills den där uppdateringen från Microsoft som inte funkade ihop med de gamla modbusburkarna hade lösts ut av inringd tekniker.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 052 inlägg
Priset höjs pga. dig och alla andra som bjuder 40 eller mer, medan de som bjuder mindre inte får handla.K karlmb skrev:Jag uttryckte mig oklart. Visst, bjuder jag 40 kr och krysset hamnar på 10 som i mitt svar till krfsm nyss, så slipper jag och alla andra betala mer än 10 kr. Men det jag alltså menade var att bara för att jag är desperat så läggs min volym på 1.2MW till så att den röda kurvan förskjuts åt höger och priskrysset hamnar på 10 kr. Bara pga av lilla jag.
Priset höjs för att en brist skulle uppstå om det sattes lägre. Du kan förstås tycka att du är en dålig människa som är med och prisar ut andra från marknaden, men om priset inte sattes efter utbud och efterfrågan skulle det krävas ransonering.
Du skulle förskjuta kurvan och därmed skulle priset gå upp, men inte så mycket att priset ökar till 1000 Eur/MWh. Det finns en bunt efterfrågan mellan det nuvarande priset och 1000 Eur/MWh, och alla de skulle inte längre få köpa eftersom de inte är villiga att betala så mycket.K karlmb skrev:OK, tack för det försöket till en anständigt svar!
Men, det här var kl 8-9 i morse:
[bild]
Om jag är så desperat att jag bara måste ha el motsvarande 40kMW - vad priskrysset hamnade på, 38,8 kMW = 1,2MW under denna timme, och därför har lagt ett köpbud någonstans över det jag markerat i diagrammet, på 10000 Eur/MWh , då skulle ju min extra volym skjuta hela den röda kurvan åt höger så att den korsade den blå utbudskurvan just vid 10000 Eur/MWh.
Och vad jag menade var att mitt behov då alltså ökade på priset för alla andra på hela Nordpool upp till 10000 Eur/MWh. Stämmer detta eller inte?
Du skulle behöva vilja ha ca 2,4 GW för att priset skulle gå upp till 1000 Eur/MWh (och det spelar ingen roll om du är villig att betala 1000 Eur/MWh eller 4000 Eur/MWh - det spelar först roll när priset har stigit till 1000 Eur/MWh, för då är det du som inte längre är villig att betala mer för din el).
Hur kommer du fram till 2.4 GW?K krfsm skrev:Du skulle förskjuta kurvan och därmed skulle priset gå upp, men inte så mycket att priset ökar till 1000 Eur/MWh. Det finns en bunt efterfrågan mellan det nuvarande priset och 1000 Eur/MWh, och alla de skulle inte längre få köpa eftersom de inte är villiga att betala så mycket.
Du skulle behöva vilja ha ca 2,4 GW för att priset skulle gå upp till 1000 Eur/MWh (och det spelar ingen roll om du är villig att betala 1000 Eur/MWh eller 4000 Eur/MWh - det spelar först roll när priset har stigit till 1000 Eur/MWh, för då är det du som inte längre är villig att betala mer för din el).
För att det finns köpbud på 1000 Eur/MWh eller mer som sträcker sig till lite drygt 37,6 GW och säljbud som är på 1000 Eur/MWh vid strax under 40 GW.K karlmb skrev:
Så när man tittar närmare på det blir det nog snarare någonstans mellan 2,2-2,3 GW, eftersom din utpekade punkt på utbudskurvan snarare är på 39,9 GW och köpbuden är på drygt 37,6 GW. För att priset ska stiga till den nivån behöver du efterfråga 39,9 - 37,6 = 2,3 GW.
Det blev nån GW för lite, skulle skrivit 1.4 GW, inte MW. Du skriver köpbuden är på 37,6 GW, men vi ska väl räkna från priskrysset som ju är på 38.6 ish? (Märkligt hur mar kan skriva ut enbart Y-axelns värde, priset och inte X med volymen)K krfsm skrev:För att det finns köpbud på 1000 Eur/MWh eller mer som sträcker sig till lite drygt 37,6 GW och säljbud som är på 1000 Eur/MWh vid strax under 40 GW.
Så när man tittar närmare på det blir det nog snarare någonstans mellan 2,2-2,3 GW, eftersom din utpekade punkt på utbudskurvan snarare är på 39,9 GW och köpbuden är på drygt 37,6 GW. För att priset ska stiga till den nivån behöver du efterfråga 39,9 - 37,6 = 2,3 GW.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Elavtal, elpriser & elförbrukning