Malin682 skrev:
hur ska man göra om man vill att själva skarvarna ska synas bättre ? ska också göra en sån vägg i mitt sovrum men vill att det ska vara några mm mellan varje planka så det blir mellanrum. va ska man ha för virke?
Kör liggande fasspontad panel. Riktigt snyggt.
 
Malin682 du kan låta råsponten ligga lite "fuktigt", inomhus men kallt, i skugga, sedan sätta upp den då när det torkar kommer virket krympa o du får 1-2mm springor.
Så blev det när jag la golv i friggeboden t.ex. Dock hade jag velat ha det mer tätt, så borde ha lagt in virket o torkat det först men nu har jag ändå lagt matta över :)
Råspont har en grov ohyvlad sida o en hyvlad sida och den hyvlade brukar vara randig, vet ej varför men dom kör med några små tandade skär tydligen. Inte snyggt om man vill ha det synligt, därför funderar jag på att hyvla 0,5mm på råspontbrädorna när jag lägger loftgolv snart, och sedan lacka.
Får se hur bra det blir, brädorna borde ju bli lika tjocka om man kör med samma inställning iaf, sen är ju råspont inte så bra virkeskvalitet..
 
  • Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Jag håller på att ordningställa en gäststuga av ett gammalt garage, kolla gärna i den här tråden för lite mer bilder. Stugan är långsmal.

Vi tänkte ha målad råspont i taket. Nu har vi också blivit sugna på att ha träpanel på väggarna. Men vi är osäkra på vilka dimensioner på panelen och riktningar som blir snyggast, hoppas på att ni kan ge lite råd här.

Möjliga alternativ:
* Både tak och väggar liggande (Rummet känns längre men lägre?)
* Både tak och väggar stående (Rummet känns högre men kortare?)
* Tak liggande, väggar stående
* Tak stående, väggar liggande


Sen kommer frågan om det blir snyggast att ha allt i samma dimension eller om väggarna gärna ska ha lite bredare panel? Särskilt om vi väljer samma riktning på väggar och tak tänker jag mig att detta blir viktigt.

Vet någon var man kan hitta bra bilder för inspiration?

Skickar med två usla bilder av vad jag har att jobba med. :)

20120414_142023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120414_142149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nåt sånt kanske?

hg0606-67_126343385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riggen: trevligt, men det är lite svårt att se hur det skulle bli i min stuga.

Jag är mest i behov av synpunkter på i vilken riktning det blir bäst att sätta panelen på väggar och tak samt vilket förhållande i dimension mellan tak och vägg som blir snyggast.

Frugan är stenhårt inne på att vi ska måla med äggoljetempera, så det kommer bli obehandlat virke jag ska jobba med.

Tips på var man kan hitta inspirationsbilder tas tacksamt emot.
 
cederbusch skrev:
Frugan är stenhårt inne på att vi ska måla med äggoljetempera, så det kommer bli obehandlat virke jag ska jobba med.
Hon har alltså spanat in "2 meter människa" under sommaren :D
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Riggen skrev:
Hon har alltså spanat in "2 meter människa" under sommaren :D
Den hängde jag inte med på tyvärr! :confused:

Vi har målat nästan allt i vårt boningshus med ÄOT eller linoljefärg så vanan sitter i. Dessutom gillar vi båda finishen på dessa färger. Men ibland tröttnar man lite på torktiderna.
 
  • Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Den hängde jag inte med på tyvärr! :confused:

Vi har målat nästan allt i vårt boningshus med ÄOT eller linoljefärg så vanan sitter i. Dessutom gillar vi båda finishen på dessa färger. Men ibland tröttnar man lite på torktiderna.
Ernst K..? :)
 
  • Gilla
Grnclssn
  • Laddar…
Ah, Ernst såklart! :) Då har hon kollat i smyg...
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
J
Hittade några gamla bilder som kanske kan ge lite inspiration...
En fin grej, tycker jag, är att det är olika bredd på brädorna, har för mig att det kallas att dom är "kastade". Det gör att väggen får mer liv och blir mindre statiskt.
Bild 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smäll upp gips och rita vågräta streck på, sådär, fixat :)
 
  • Gilla
wilard
  • Laddar…
Riggen skrev:
Smäll upp gips och rita vågräta streck på, sådär, fixat :)
Ja men självklart. Nu när du säger det så är det såklart så jag ska göra.

Det lutar åt stående råspont i taket och liggande hyvlad plank på väggar. Planken lite bredare än råsponten. Frågan är om man ska satsa på spontat virke eller vanliga plank?
 
Går det att köpa bredare råspont än 95mm någonstans, isf var?
Råspont är ju billigt, och har man tid kan man hyvla av ytan, men tycker att 95mm ser lite smalt ut både i tak och på vägg, om man fick tag i 120mm skulle det säkert vara kanonsnyggt om man har vit lasyr på sedan.
 
patriklarsson skrev:
Går det att köpa bredare råspont än 95mm någonstans, isf var?
Råspont är ju billigt, och har man tid kan man hyvla av ytan, men tycker att 95mm ser lite smalt ut både i tak och på vägg, om man fick tag i 120mm skulle det säkert vara kanonsnyggt om man har vit lasyr på sedan.
120mm bör väl finnas typ överallt (utom kanske på Byggmax)!?
Handlade på AB Karl Hedin till garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.