Jag var på Byggmax i Linköping ikväll och dom hade faktiskt 120mm råspont, har inte sett det förut!
Fanns t.o.m. med på hemsidan såg jag nu, jag skulle köpt sådana, tagit den räfflade sidan (baksidan) och hyvlat nån mm, så blir det nog väldigt fin yta. Kommer jag garanterat använda mig av om jag ska bygga kåk.
Nu ångrar jag nästan att jag inte köpt 120mm till mitt loftgolv i garaget, kunde jag inte vetat det för en vecka sen nu är det för sent...
 
Vi ska renovera vårt kök (sätta in ett nytt) och jag är sugen på att ha vitmålad liggande panel på väggen mellan bänkskåp och väggskåp. Ni som redan har det, vilka är era erfarenheter av att hålla panelen ren? Den lär ju inte vara lika lätt att torka av som kakel men om man målar med en färg med mkt blankhet i så kanske det går bra? Dessutom bör man kanske välja att sätta den släta sidan utåt. Hur har ni gjort bakom spishällen? Där funderar jag över om man skulle sätta en glasskiva på väggen, utanpå panelen.
 
Plexiglas ska jag sätta i min friggebod som stänkskydd, det kan man ju borra o skruva i direkt, alternativt glasskiva om man har några aluminiumlister man kan klämma fast glasskivan med, någon som vet var det finns isf?
En fördel med glas eller plastskiva är att man kan spreja baksidan med valfri vanlig sprayfärg och får en väldigt fin glans utåt, eller så använder man genomskinlig om man vill att bakomvarande material ska synas, jag kommer använda genomskinlig framför min mattvita pärlspånt och måla skivan vit som sitter på andra sidan mot ett skåp (90 grader mot andra skivan). Detta för att täcka en 145mm träregel, men kommer säkert bli bra med vitt mot vitt.
Skulle även funka fint med svart om man vill bryta av mer.
Jag hade valu ut fin råspont 120mm och hyvlat som sagt, ena sidan brukar ha ränder efter tidigare hyvling men den sidan brukar vara jämnare och tror den lämpar sig bättre för hyvling en andra gång, bara försöka hitta råspont utan för mkt kvisthål och skador, det är inte så lätt.
 
Hej jag ska nu montera upp min vägg som är dubbelfasad spont. Har målatmed en svart. Vaxfärg. Varje bräda är 4.20 och min fråga till er som gjort detta är Vad blir bäst, snyggast och lättast börja vid taket eller vid golvet? Tänkte börja vid golvet men hur svårt blir det att få dit takbrädan då?
 
När jag satte upp min vägg så började jag vid taket. Anledningen till detta var att jag ville ha en hel bräda där, och inte behöva klyva takbrädan. Den längst ner ligger inte lika mycket i blickfånget, så av estetiska skäl är det snyggare att börja vid taket.
//Tobben
 
Tack Tobbe, det får bli att börja vid taket :)
 
Vore kul se en bild på svarta väggen sedan Mia mus
 
patriklarsson skrev:
Vore kul se en bild på svarta väggen sedan Mia mus
Svärföräldrarna har en vägg med svartvaxad liggande panel i sovrummet i deras stuga, blev fint.
Ingen bild att dela med mig av tyvärr.
 
Funderar på färdiggrundad faspanel (finns på Byggmax). Ngn som har använt sig utav denna?
Och hur har ni gjort runt dörröppningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.