Hej!

Öppnar denna tråden igen.
Ska sätta upp en plankvägg i sovrummet med 22mm hyvlade brädor som jag målat.
de har tyvärr slått sig lite så skruv är nog att föredra men blir ju inte så snyggt!
Alternativet är ju att spackla över alla skallar och måla över.
Eller är det någon som har en bättre idé?
Kanske dyckert och PL400 ??
 
Satte panel direkt mot den gamla tapeten/gipset med 50 mm dykert. Jag använde Julas billiga spik/dykertpistol. Panelen köptes på K-rauta och målade med panelgrund, sattes upp och slutströks med panelgrund. Det blev kanon. Sågade sidan utåt.
 
Funderar bara påom dyckert håller emot om brädan vill vrida sig ?
 
Jag har precis samma fundering. Eftersom jag har putsad betongvägg som jag först ska sätta läkt på och sedan lutar det mot 22x195 brädor. Vill inte heller ha fula skruvar som syns..... Kan inte använda speciellt långa skruvar eftersom läkten inte är så tjock. Några ideér? Dyckert är ju bra men håller det om en så kraftig bräda vill vrida sig?
 
Hej
Jag satte upp målad råspont på min vägg hemma förra sommaren. Jag valde att använda den som är 22x120 då jag tycke att en som är 95 bred skulle bli för plottrig. Men vill man ha 95 bred så räcker det alldeles utmärkt att sätta upp en som är 17mm istället för 22mm.

Jag målade dem med panelgrund och rollade sedan alla brädor med Beckers elegant lackfärg. När jag sedan monterat dem så slutströk jag en gång med Beckers elegant lackfärg. Anledningen att jag strök dem en gång innan jag satte upp dem med slutfärgen är att de rör sig och målar man dem bara på plats så kommer de röra på sig och den omålade ytan kommer att synas. Jag valde även att ha den sågade ytan utåt, för att få en liten ruff yta.

Då jag har en betongvägg så satte jag upp reglar som jag sedan sköt fast råsponten i. Jag använde dyckertpistol med 50x2,8mm dyckert. För att inte få massa synliga skallar så sköt jag fast i brädorna lite snett in i noten. När man sedan då bankar in brädan som är under så syns inte spikarna. När jag satte upp dem så började jag från taket och travade mig neråt, detta för att jag ville ha en hel bräda längs taket och slippa att ha en kapad bräda där. Jag kapade även av sponten på översta brädan för att komma närmare taket.

Då de kan bli stora krafter när brädorna rör på sig så lämnade jag några mm från väggarna när jag satte upp dem, dessa glipor dålde jag med en smyglist som jag sköt upp runt om. Vart en riktigt snygg inramning.

Något jag lärde mig var att det är bra att vara två när väggen är 380lång samt att det är viktig att banka ihop brädorna lagom mycket då de rör på sig lite. Tror det är de en bräda som har glidit isär för mig, så jag skall banka tillbaka igen och skjuta fast den med mer dyckert. Övriga sitter som bärget.
Se resultatet nedan.

efter3.jpg

Lycka till
//Tobben
 
Redigerat:
varför inte köpa färdig slätspont? dom är ju gjorda så att dom inte kan slå sig och är dessutom bara 14mm tjock så då funkar det hur bra som helst att skjuta i sponten...
 
tobben87 skrev:
Hej
Jag satte upp målad råspont på min vägg hemma förra sommaren. Jag valde att använda den som är 22x120 då jag tycke att en som är 95 bred skulle bli för plottrig. Men vill man ha 95 bred så räcker det alldeles utmärkt att sätta upp en som är 17mm istället för 22mm.

Jag målade dem med panelgrund och rollade sedan alla brädor med Beckers elegant lackfärg. När jag sedan monterat dem så slutströk jag en gång med Beckers elegant lackfärg. Anledningen att jag strök dem en gång innan jag satte upp dem med slutfärgen är att de rör sig och målar man dem bara på plats så kommer de röra på sig och den omålade ytan kommer att synas. Jag valde även att ha den sågade ytan utåt, för att få en liten ruff yta.

Då jag har en betongvägg så satte jag upp reglar som jag sedan sköt fast råsponten i. Jag använde dyckertpistol med 50x2,8mm dyckert. För att inte få massa synliga skallar så sköt jag fast i brädorna lite snett in i noten. När man sedan då bankar in brädan som är under så syns inte spikarna. När jag satte upp dem så började jag från taket och travade mig neråt, detta för att jag ville ha en hel bräda längs taket och slippa att ha en kapad bräda där. Jag kapade även av sponten på översta brädan för att komma närmare taket.

Då de kan bli stora krafter när brädorna rör på sig så lämnade jag några mm från väggarna när jag satte upp dem, dessa glipor dålde jag med en smyglist som jag sköt upp runt om. Vart en riktigt snygg inramning.

Något jag lärde mig var att det är bra att vara två när väggen är 380lång samt att det är viktig att banka ihop brädorna lagom mycket då de rör på sig lite. Tror det är de en bräda som har glidit isär för mig, så jag skall banka tillbaka igen och skjuta fast den med mer dyckert. Övriga sitter som bärget.
Se resultatet nedan.



Lycka till
//Tobben
En fråga, hur gjorde du när du kom ner till nederdelen av väggen och inte kunde skjuta snett underifrån??
 
Redigerat:
Det går väll att skjuta spik rakt in sen sätta en golvlist över :)
 
Precis som patriklarsson skriver så sköt jag rakt in i råsponten och satte en golvlist framför. Det går även ganska bra att dölja dyckertarna om man målar en gång efter att man har satt upp väggen.
//Tobben
 
Som så många andra här tycker jag att det är mycket snyggt med målade/laserade träväggar inomhus.

Håller själv på att sätta upp träpanel i rummen, som i ett senare skede skall vitlaseras.
men jag har börjat drabbas av "eftertänksamhetens kranka blekhet" (Hamlet).

Funderingarna stavas v ä g g l ö s s.
Vi ser ju mer och mer tidningsartiklar om hur detta slags ohyra tar sig uín i våra hem.
Att då bygga innerväggar med fullt av väggspringor är kanske att bjuda in de ovälkomna gästerna.

Vad tror ni? Funderingar eller egna erfarneheter?
 
hur ska man göra om man vill att själva skarvarna ska synas bättre ? ska också göra en sån vägg i mitt sovrum men vill att det ska vara några mm mellan varje planka så det blir mellanrum. va ska man ha för virke?
 
Lite tidigare i tråden tipsades det om Moelven Rough som vi använt till flera innertak. Otroligt smidig att sätta upp.

Den är naturligtvis dyrare än råspont men man slipper tänka på kvistlackning, målning och utrymmet mellan brädorna.
 
Funderingarna stavas v ä g g l ö s s.
Vi ser ju mer och mer tidningsartiklar om hur detta slags ohyra tar sig uín i våra hem.
Att då bygga innerväggar med fullt av väggspringor är kanske att bjuda in de ovälkomna gästerna.
Strunta i vägglössen, de bryr sig inte om hur många springor du har. Får du dem med dig hem så får du det och då kan man bli av med dem.
 
Malin682 skrev:
hur ska man göra om man vill att själva skarvarna ska synas bättre ? ska också göra en sån vägg i mitt sovrum men vill att det ska vara några mm mellan varje planka så det blir mellanrum. va ska man ha för virke?
Om man inte anstränger sig när råsponten spikas blir det skarvar. Om du vill ha kontroll på det hela kan du kanske använda några enkronor som distanser mellan plankorna?
 
hås skrev:
Strunta i vägglössen, de bryr sig inte om hur många springor du har. Får du dem med dig hem så får du det och då kan man bli av med dem.
Aha, det är så enkelt alltså? Skönt att höra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.