Vi har ett äldre garage på tomten vi inte vet vad vi ska göra med men som behöver tas om hand för att inte förfalla. Vi har behov av en gäststuga. Problem solved! :wow:

Jag tycker det är synd att riva det som finns och jag gillar det gamla i garaget. Så planen är alltså nu att bygga om garaget till en gäststuga. Jag har tusen frågor och inser att alla inte kan täckas in här. Så detta får bli en projekttråd och även om jag hoppas på en del svar här så kommer nog många att hamna i egna trådar på andra forumdelar.

Garaget är murat med ngn form av betongblock. med puts på. Tyvärr har de målat med ngn plastfärg så putsen faller av i stora sjok. En del block har frostsprängts. Bilder i finns här..

Så vart börjar man då...

  • Krävs bygglov bara för att ändra användningen av garaget?
  • Hur kan jag dra in vatten och avlopp?
  • Kan jag sätta in ett fönster till utan att väggen ger vika?
  • Kan jag riva delar av innerväggen som delar av garage och förråd?
  • Hur gör jag med golvet som troligen består av tunn platta direkt på mark?

Garaget är ca 7 * 3 meter. En garagedel ca 5*3 meter och en förrådsdel bakom denna med en murad skiljevägg. Loft över garagedelen. Öppet till tak i förrådsdelen. Byggt på platta på mark. Troligen tunn utan särskild dränering eller isolering.

Planen är att sätta igen färrådsdörren. Ta upp en del av inneväggen och göra ett litet badrum av förrådet. I garagedelen öppnas taket till nok. Ett loft byggs över badrummet. Portarna ersätts med ngn typ av dubbeldörr med mkt glas i. Trevlig utsikt från garaget nämligen. I stugan ska det finnas ett litet pentry och en kamin för kalla dagar och myspys.

Detta kommer bli ett långsiktigt projekt pga av tid och pengar. Inser att enda bilden jag har av garaget är något år gammal och då fanns fortfarande en fallfärdig "carport" kvar. Den är riven sedan länge.
 
  • PICT8582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tagit lite fler bilder idag. uploadfromtaptalk1332271934751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1332271960969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1332272000587.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickat från min mobil
 
Projektet är igång! Den lilla rampen framför porten är bortbilad och öppningen är murad smalare, ska bli en 16x20 altandubbeldörr där sen. I garagedelen finns en gjutet valv som jag nu börjar bilda bort, lite mer om det i den här tråden. Putsen på utsidan är nerknackad, vilket var en lek. Räckte att peta på den nästan. Fanns inget putsnät under utan den tunna putsen hängde i fogarna.

Jag har ritat lite i Sketchup vad vi tänkt oss med garaget. Möbler och kamin är bara exempel jag hittade på nätet, ska vara ändra grejer men man får en bild iaf.

Ska dessutom försöka bygga en enkel men svängd trappa istället för stege.
 
  • 20120414_095328.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida hel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Sommaren är nästan slut och jag har slitit hårt med garaget/gäststugan. Vet inte hur stort intresset för tråden är men jag tänkte uppdatera lite iaf.

Jag köpte i våras en semiprofessionell borrhammare att bila ner valvet med. Jag motiverade köpet för frugan med att valvet skulle vara så poröst att den skulle räcka. Fick efter en helgs bilande bort ett hörn. Det var till att bita i det sura och åka och hyra en riktig maskin. Ytterliggare en helg så var taket borta.

Nu hade jag en hög med betong. Vi anlägger en parkeringsplats med betongen som fyllnadsmaterial när vi ändå har en grävmaskin hemma tänkte vi, vilket resulterade i en ännu större hög jord. Tyvärr ligger den högen fortfarande kvar och tyvärr inte fullt så fin längre. Drygt göra att rensa den djungel som nu frodas på den.

Nu är iaf vattenslang dragen mellan garaget och huset samt avlopp dragen till en brunn där avloppet först landar för att sen åka ut i det kommunala nätet.
 
  • 20120425_093307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120506_135536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120506_135804.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120523_105256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Härligt jobbat, intressant tråd att följa!
 
I förrådsdelen är det öppet till nock idag. En takstol hade sin hanbjälke högre upp än övriga, antagligen för att göra det möjligt att komma upp på "vinden". Har nu ersatt den med nya hanbjälkar i samma nivå som övriga. Här ska bli tak över badrum och golv på sovloftet sen. Har diskuterats i den här tråden.

Nästa steg var att ta upp hål för fönster.Diskuterades i den här tråden. Löste det genom att fästa plattjärn på båda sidor som bär upp stenarna. Fällde in plattjärnet på insidan då vi hade funderingar på gipsa direkt på väggen. Borrade, sprutade in ankarmassa och tryckte in gängstänger. När det härdat drog jag helt enkelt fast järnen med muttrar. Sitter som berget.

20120527_101542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120527_101622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120516_151747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120527_101533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Intressant, kör på, mer bilder! (y)
 
Kul att det finns lite intresse. Känns alltid bra att få lite cred för jobbet man lägger ner, det är inte alltid det flödar av den varan. Samtidigt lite läskigt; ngn kan ju avslöja omedvetet byggfusk. :)

Jag vet själv hur kul det är med bilder så jag ska försöka få upp mer sådana.

Nästa steg var att regla upp med 45 x 45 runt huset. Eftersom takstolarna var förankrade i valvet som jag nu bilat bort skruvade jag fast en regelstump på varje takstol som jag dels fäste i stenen bakom och dels i regeln under.

Att regla upp borde vara en lätt sak, men inte när det ska göras i lättbetong kan jag försäkra. Såga till en regel som går att hantera, förborra, hålla på plats medans man markerar hålen, borra i stenen, plugga och till sist skruva. Drygt jobb och det var svårt att få reglarna att sitta riktigt hårt. Hoppas att fasaden inte ramlar ner efter en tid. :)

Det blev lite isolering också. Eftersom fasen nu skulle bygga ut en bit från plattan, samt att sista regeln hamnade en bit ovanför plattan och därför lämnade en stump av väggen oisolerad limmade vi på en skiva cellplast runt om. På plasten limmade vi på en sockelskiva, Steni Terra. Dyr, men det blev snyggt. Hade funderingar på at limma på minerit istället. Men det hade blivit lika dyrt och då skulle man nog behöva måla eller ngt.

20120621_144315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120621_144337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120621_150246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120627_103825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu när jag läser genom mina inlägg ser jag att den långa sommaren (semester + föräldraledighet) satt sina spår på mitt skrivande. :)

Innan panelen spikades upp målade vi takutsprången med samma färg som till fönstren. Gult kunde vi inte ha och skrapa bort färgen var heller inte att tänka på. Annars hade ju takutsprången gärna fått vara samma som fasaden. Det blev bra, men syns inte så mkt då takutsprången blev ganska små när fasade kom på.

Vi spikade på en panel som kallas lite olika beroende på var man köper den: baspanel, z-panel, faspanel. Eftersom den blir ganska tät var jag tvungen att krångla dit en distans bakom spikläkten för att få till en genomgående luftspalt. Varje mm som byggde på fasaden räknades nämligen iom de småa takutsprången.

Panelen behandlade vi med järnvitriol innan den spikades upp. Direkt i början såg fasaden ut som om den vore brunlaserad. Snyggt tyckte jag. Nu efter några veckor ser det nästan ut som om det vore impregnerat virke. Men så småningom kommer det gråna som gammalt trä. Hoppas det blir bra. Smygar, foder och vindskivor är också behandlade med järnvitriolet.

Alla fönster monterade vi en bit in i fasaden. Dörren däremot ville vi ha i liv med fasaden så att dörrarna går att öppna helt. Problemet var bara att då hamnade dörren utanför plattan. Det löste jag med några grova vinkeljärn. Sen en tjock cellplastskiva under som skyddas med en plåt som går rakt ner. Ska ju bli träckdäck utanpå detta sen.

Så här i efterhand skulle vi nog monterat alla fönster också i liv med fasaden, men nu är de iaf lite bättre skyddade.

Och så lite bilder:
20120627_163342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120627_182120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120704_214459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
Fönstermålningsfabriken. Eftersom vi ville ha exakt samma kulör som boningshusets fönster tittade vi efter obehandlade träfönster. Jag, mannen och den som bygger i hushållet, sneglade på Bauhausfönster som jag tyckte skulle duga. Det var värre med att hitta snygga pardörrar som var obehandlade. Frugan, kvinnan och den som bestämmer, ville något annat så det fick bli att beställa från Almogefönster. De byggde dem efter vår beställning. Äkta spröjs såklart. De kunde ha målat dem också men vad det skulle kostat vågar jag inte ens tänka på. Trots att vi målade själva kommer nog dörren endast vara det klart dyraste på hela stugan i slutändan.

målarfabriken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gäststugan är klar. Ja, iaf utvändigt. Kommande vår ska det byggas ett trädäck på framsidan och längs ena långsidan. Tanken är att halva däcket ska vara öppet medan andra halvan eller så ska omslutas av en pergola med klängerväxter för skugga. Det ska snyggas upp runt omkring också.

Nu är det bara resten kvar! :rolleyes:

Ursäkta de dåliga motljusbilderna:

20120813_192048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120813_192148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120813_192233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120813_192247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders D och 7 till
  • Laddar…
Grymt snyggt.Vilken förvandling!
 
Blev ju en jätte fin stuga (y). Många bilder gillas!
 
Tack för det! Kul att höra.

Hade tur och fick tag i en lite grävmaskin som en granne längre bort hade hemma och skrapade av runt huset. Nu har jag fördelat ut högen från helvetet runt huset och sått gräs. Kommer nog bli fint. Nu väntar lite renovering i stora huset innan jag kan låta mig ta tag i gäststugan igen, men jag lovar många bilder när det är dags. Hoppas såklart på fler som följer tråden, det motiverar ju faktiskt ganska så mkt att fortsätta sitt slit.

Bjuder på en före/efterbild, dock tagen före upprensningen runt huset.

293126_10151170032605505_2016086618_n (1).jpg

Edit: fantastiskt kul att köra minigrävare förresten. Blir ju sugen på att gräva upp något mer. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jante och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.