Jag ska bygga om ett garage till stuga. Det består av en större garagedel med innertak och en förrådsdel bakom med öppet till nock där "vinden" ovan garaget är förrådsloft.

Jag vill byta plats på dessa kan man säga: öppna till nock i garagedelen och bygga ett loft ovanför förrådet (som ska bli toalett).

Problemet är att den takstol som går precis över förrådsdelen är annorlunda byggd, antagligen för att ge mer plats när man klättar upp till loftet. Tvärbalken (finns såklart en fackterm här jag inte kan) har alltså placerats längre upp. Jag vill ta bort denna alternativt flytta ner den. Kan det orsaka problem om endast en takstol påverkas? I värsta fall får jag väl försöka klämma dit en tvärbalk när jag ska bygga tak där, men det vore skönt att slippa.
 
  • 20120320_173758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120320_173842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen?
 
Flyttar du den ned så takstolen blir lik de andra är det väl bara bra?
 
Hanbjälken är bla till för att takstolen inte skall pressa utåt på väggarna, så den kan vara riskabel att ta bort om den inte ersätts med något annat.
 
Även om det bara är en av flera stolar som påverkas? Om jag sätter en hanbjälke som de andra, är det nödvändigt att man "försänker" dem i varandra? Går det bra att bara fästa hanbjälken mot sidan så att säga?
 
Sammanfogningen är viktig. På konstruktionsritningar för takstolar brukar det anges hur många spik av viss dimension som skall användas (med spikplåtar), och även ett mönster för hur de skall sitta
 
Men kan en takstol utgöra en så stor skillnad om jag skulle skippa hanbjälken eller sammanfoga den "slarvigt"?
 
Utan hanbjälke så trycker taket ut väggarna.

Protte
 
Jo jag förstår varför man ska ha hambjälkar. Men om man har ett tak med säg 7 takstolar. Om en av dessa är utan hanbjälke , vad gör det då för konstruktionen som helhet?

Skickat från min mobil
 
Gjorde något liknande i min tvättstuga, där satte jag en limträbalk i nocken så jag kunde öppna upp ända upp. Ev skulle det kunna funka i garagedelen, men bara om du kan få ordentligt stöd nedåt i ändarna på balken.
 
Martin_B
cederbusch skrev:
Jag vill ta bort denna alternativt flytta ner den.
Om du kan flytta ner den, så borde det gå alldeles utmärkt förutsatt att du ersätter hanbjälken med samma dimension som övriga hanbjälkar och gör infästningen likadant som på övriga eller likvärdigt.

Om du gör detta så skall du först montera den nya hanbjälken i samma höjd som övriga hanbjälkar, och sedan när den är riktigt monterad och fäst, så bör du kunna ta bort den kortare hanbjälken som du har nu. Börja alltså inte med att först ta bort den gamla, för då kan det börja knaka rejält :) ...med allvarliga skador som följd då förstås.



Kan det orsaka problem om endast en takstol påverkas? I värsta fall får jag väl försöka klämma dit en tvärbalk när jag ska bygga tak där, men det vore skönt att slippa.
Ja det kan orsaka problem även om endast en takstol påverkas. Vid väldigt höga belastningar skulle det även kunna försvaga närliggande infästningar för hanbjälkar och då kan det hända otrevliga saker. Det krävs dock mycket för att något så drastiskt skall hända, men du bör ju inte testa.
Om du gör som jag beskrev ovan så slipper du hålla på med tvärbalkar och annat tjafs. För då återställer du takstolen bara till ursprunglig konstruktion, vilket torde vara bättre än den konstruktion som är idag.

Om du är minsta osäker på vad du gör och på att beräkna bärighet osv. så bör du ju klart höra med en konstruktör först, för säkerhets skull.
 
Jag har nu pratat med en ingen-gör och fått beskedet att jag kan skruva en 45x95 regel på var sida om takstolen som ersättning för hanbjälken jag tar bort. Det kommer jag köra på!
 
  • Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
Martin_B
cederbusch skrev:
Jag har nu pratat med en ingen-gör och fått beskedet att jag kan skruva en 45x95 regel på var sida om takstolen som ersättning för hanbjälken jag tar bort. Det kommer jag köra på!
Skojar du med mig eller? Då menar du på sparren va? Vad skulle det göra för skillnad överhuvudtaget vad gäller horisontalkraften!?!?!?!

Vad är det för ingenjör som säger något såhär galet???

Med denna resonemang så skulle man aldrig behöva hanbjälkar utan bara skruva på en 45x95 på vardera sida om sparrarna så hade problemet varit löst :D :D :D

Det är ju skrämmande vad vissa råder till.
 
Martin_B
För att förtydliga och så att du inte gör något dumt innan du är 110% säker så länkar jag till en bild som en annan här på forumet har ritat:

När du tittar på denna förklaring. Kan du förklara vart horisontalkraften skall ta vägen om hanbjälken tas bort? :D ...den lär ju inte bara försvinna/gå upp i rök :D


Källa: http://www.byggahus.se/forum/byggma...axlar-jag-takstol-som-ar-ivagen-skorsten.html
 
Haha, kul att det äntligen blev lite fart i tråden. :)

För mig var det självklart att det måste finnas en hanbjälke så jag slarvade lite med tydligheten uppenbarligen. Den nya reglarna monteras såklart horisontellt mot takstolen på sidorna. Med sidorna menade jag att jag inte tänker foga samman dem som det är idag med de befintliga stolarna.

Skickat från min mobil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.