Martin_B
Förstår inte riktigt hur du menar. Kan du inte rita det?
 
Men... som en takstol ska se ut, som din översta bild. Men istället för en underarm i liv med sparrarna så blir det 2 lite klenare som löper parallellt och skruvas i sparrens sidor.

Skickat från min mobil
 
Martin_B
Menar du att du ersätter hanbjälken med två 45x95 reglar som placeras exakt där hanbjälken skall sitta? Då blir ju de reglarna den nya hanbjälken. Eller menar du att 45x95 skall löpa parallelt med sparrarna? Då gör ju inte de någon skillnad ju?

Alltså hanbjälken är den horisontala bjälken, medan takstolssparrar är bjälkarna som har en lutning och möts upp i mitten.

För att en takstol skall fungera så måste man alltid på något sätt fästa ihop sparrarnas nedre del med varandra så de inte glider isär. För glida isär kommer de att göra annars, speciellt när taket blir belastat ovanifrån av snö osv.

Kanske någon annan som förstår bättre hur du menar? :) ...Kan hända att jag är riktigt trött i huvudet dock...
 
Ja nu är du trött. :)

Vi pratar om samma sak så du kan sova lugnt i natt.
 
Martin_B
cederbusch skrev:
Ja nu är du trött. :)

Vi pratar om samma sak så du kan sova lugnt i natt.

Men då så, om du skall ersätta hanbjälkarna med 2st 45x95 som placeras exakt där hanbjälken skall sitta, så är det ju inga problem.

MEN, om du nu skall gå vidare med golvet från övriga hanbjälkar, till denna nya som är 2st 45x95, så kan jag säga direkt att det inte lär räcka.

2st 45x95 klarar säkert gott och väl ta horisontalkrafterna som blir, däremot lär de inte klara vertikalkrafterna som ett golv kommer att skapa. Då måste du ju upp i åtminstonde samma dimension (på höjden iallafall) som övriga hanbjälkar.
Och av bilden att döma så är de ca. 170 höga (förmodligen knappt 170, kanske ca. 160 då de är av äldre standard), så 45x170 får du nog allt sätta där. Och då kan du ju klart sätta 2st, en på vardera sida, så blir det stabilt och bra.

Skall det bära upp golv så kräver det även kraftigare infästning mot sparrarna.

EDIT: vill också tillägga att det jag skriver om dimensioner om du skall belasta de nya bjälkarna med golv gäller om de skall vara fribärande. Om du däremot skall regla upp en vägg precis under, som stöttar och bär upp hanbjälken så går det utmärkt med 45x95.
 
Redigerat:
De är tom bara 105 mm. :) Ska regla upp en vägg under och kommer att lasta av med en balk. Så du kan fortsätta sova gott. Men tack för omtanken.

Skickat från min mobil
 
Martin_B
cederbusch skrev:
De är tom bara 105 mm. :)

Oj, bara 105? Hur brett är spannet mellan väggar? Dvs. hur lång är den fribärande biten? Byggnaden ser ju ut att vara iallafall 5-6 meter bred, men bilderna kanske luras? Svårt att se exakt.
 
3,5 meter bara. Blir en liten stuga.

Skickat från min mobil
 
Martin_B
cederbusch skrev:
3,5 meter bara. Blir en liten stuga.

Skickat från min mobil
Wow, helt otroligt vad bilder kan luras :D ...såg ju ut som ett spann på kanske 5-6 meter på bilden.

Men coolt, kör på då bara, det blir nog bra! :)
 
Avrundar tråden med bilder på nya hanbjälkarna. Har dock inte sågat bort den gamla ännu, tar det sen när jag börjar med insidan av stugan.

Kan tillägga att jag har förstärkt takstolarna lite med 18 mm plywood.

20120516_151747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.