Jag tänkte öppna upp innertaket till nock i garaget. Det är idag ett innertak som uppenbarligen gjutits på plankor (jag ser avtrycken). Det är en bit upp till takbjälkarna från innertaket. Hur kan konstruktionen i ett sådant tak se ut?
 
  • 20120320_173431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen står någon form av takstolar ovanpå det gjutna bjälklaget. Det torde innebära att dessa takstolar är byggda utifrån förutsättningarna att det finns upplag/stöd på en eller flera ställen (eller hela sträckan), vilket troligen innebär att de är kraftigt underdimensionerade om de ska hålla som fribärande i den spännvidden. Du lär behöva förstärka dem ordentligt. Det är inte ens säkert att de har en hanbjälke?
 
Garaget är ca 3.50 m brett. Det står takstolar ovanpå. Det finns hanbjälkar med trägolv på som ligger en bit ovanför det gjutna taket. Hur menar du att de ev har stöd idag? Menar du att stödet kan ligga inne i det gjutna taket? Eller är det gjutna taket stödet?

Hur kan jag ta reda på om de är underdimensionerade? Hur kan jag förstärka dem?

Laddar upp bild på takstolarna. Bild två visar en takstol som är avvikande från de övriga, det är snarare den takstol mot ytterväggen som är intressant att titta på.
 
  • 20120320_173817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120320_173842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste rimligen vara fullt med armering i taket, det är nog inget kul rivningsjobb.
 
Jag gissade att det gjutna taket utgjorde stöd till takstolarna, men av bilderna att döma ser det inte så ut. Men du behöver nog ändå dubbelkolla detta, om hanbjälkarna är frbärande eller står på valvet. Det ser snarare ut som om valvet och takstolarna är bärande utan inbördes beroende. Om så är fallet är det ju bara att riva valvet.

Å andra sidan som mycke_nu skriver, det lär inte vara världens roligaste jobb att riva valvet. Men det visste du säkert redan.
 
Jag får hacka upp lite och kika. Håller tummarna för att det "bara" är att riva utan att taket faller ner på oss i vinter.

Nej att renovera gamla byggnader är inte alltid världens roligaste jobb. Det blev jag om inte annat varse i vintras när jag slipade bort färg på golvet och hackade ner putsen på väggarna i källaren inför ett akut pannbyte. Så jag inser att det här kommer ta sina krafter det också, men frugans önskan blir ofta min lag. :)

Förresten, hur kommer det sig att man valt att valva (eller vad man kallar det här) i detta garage? Kan det ha med isoleringsförmåga att göra eller brandsäkerhet kanske?
 
Idag har jag undersökt konstruktionen närmare och det verkar tyvärr stämma med vad norrbottenstorpet skriver. När jag fick bort putsen står det klart och tydligt att man murat upp garagedelen till en viss nivå, sen gjutit en platta, eller valv kanske man säger, som vilar på ytterväggarna och innerväggen. På valvet som kanske är 20 cm tjockt vilar 6 av 9 takstolars hanbjälkar. :(

Det här ställer våra planer på ända. Hur gör vi nu då? Takstolarna består av virke (ingen susning om klassningen) ca 50X160 mm. Jag misstänker att det är för klent.

Är det ens görbart att förstärka stolarna och sen bila bort valvet? Vi skulle kanske inte behöva ta bort hela valvet men väl halva, det kanske rör sig om 3 stolar som påverkas. Valvet ligger som sagt på betongblocken, men bara på halva. Utom över porten där den avlastar öppningen. Betongen påminner om den i min källare: sandig med många och stora stenar. Porös med andra ord. Om man skulle ta bort valvet så lär det bli svårt att behålla den del som ligger på blocken. Skulle det räcka med att förstärka stolarna, sen stämpa upp en stol, bila bort fram till nästa stol och peta in block i väggen sen släppa tillbaka? Frågar är hur jag då gör med avlastningen för porten? Det ligger ett grovt järn där. Kanske kan ligga kvar att vara tillräckligt?

Innerväggen verkar inte särskilt bärande dock. Jag kunde utan problem rucka på några av de översta blocken. Det lustiga i det hela är att det bara är 6 takstolar som sagt som vilar på valvet, de andra 3 är frigående.

Många frågor men jag är innerligt tacksam för den hjälp jag kan få. Lite bilder på eländet också.
 
  • 20120326_182222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120326_182231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120326_182248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder
 
  • 20120326_182316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120326_182333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120326_182425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?

Jag tänker att det borde gå att förstärka de takstolar som då blir fribärande genom att slå på en ny regel på sidorna som vilar på ytterväggarna och tar upp vikten.

Den del av valvet som vilar på väggen ersätter jag med sten eller träbalk.

Kommer den halva av valvet som blir kvar att kunna bära sig själv?
 
S
du skall fixa fasaden utomhus först. iallafall fylla fogarna.
 
SBH skrev:
du skall fixa fasaden utomhus först. iallafall fylla fogarna.
Absolut, tänkte fylla fogarna. Frågar ju lite om detta i en annan tråd som du sett. Men här vill jag försöka få svar på OM och HUR jag kan avlasta takstolarna så att jag kan ta bort iaf halva det gjutna valvet.

Men nu när du ändå tar upp det. Ska jag ta putsbruk eller lagningsmassa? Behöver ju laga de frostsprängningar som blivit också.
 
S
ett problem i taget ;-)
jag tror att du kan ta bort baetong utan problem lite knäppkonstruktion.
inte varit skorssten eller värme på annat sätt under gjutna innertaket?
jag skulle tagit dit stämp och sedan börjat skära i taket,
skrev du att dom lösa va som på det gjutna innertaket?
 
Nej, ingen skorsten, ingen värme vad jag kan se. Varför frågar du?

De lösa blocken ligger liksom utanför valvet. Du ser det ganska bra på en bild ovan. Bild nr 5 från första inlägget, man ser lita av porten i högra, nedre hörnet. Så jag tror inte att ngt skulle ramla ner om jag tog bort valvet. Däremot måste ju ngt in under takstolarna.

Jag hoppas verkligen att det är som du skriver. :)
 
Har pratat med en ingenjör nu och fått råd hur jag ska förstärka konstruktionen så jag kan börja ta ner valvet. Jag tror att han gärna kör med hängslen och livrem, fick den känslan när han ritade på avväxling i huset för snart ett år sen, men hellre det än att det blir för vekt. Vore synd att vakna en morgon och tittat ut på en hög med sten som rasat ner på våra gäster! :S
 
Har börjat bila bort valvet nu i helgen. Jag trodde att betongen skulle vara av samma kvalitet som i min källare, dvs mest sand, stora stenar och lite bindemedel. Så jag hade köpt en borrhammare, visserligen av bra sort. Betongen innehåller som jag trodde mängder av relativt stora stenar, men är ordentligt hård och håller ihop bra. Och det är som ngn nämnde ovan mängder med armering. Så borren är i klenaste laget. Men jag bilade upp rutor som jag sen kunde släppa ner genom att skära av armeringen. Skitigt, jobbigt men intressant. Blir bra när det är klart.

Jag underskattade dock vikten av betongen och gjorde första rutan lite väl stor. Sa**n vad tung den var att flytta på. Tur att plattan höll. :)
 
  • 20120414_142012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120414_141959.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120414_142023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.