peterwesterlund skrev:
Edit: Passar på att fråga redan nu, ska listerna sågas från fram eller baksidan när man kör med elektrisk kap- gersåg?
framsidan så blir snittet bäst.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Tycker det är väldigt synd att det gått så illa med din listning, hoppas det går bättre nästa helg!

Inte för att strö salt i såren utan bara för att ge lite tips för andra som funderar på att använda manuell gersåg för att sätta foder och lister tänkte jag beskriva hur jag brukar göra.
Just i fallet långa lister inomhus har jag använt ett arbetsbord, typ workmate, att tvinga fast gersågen (nobex) på för att få bra arbetshöjd och stabilitet. Workmate är inte stabil i sig själv men man kan vila en fot på tvärslån nära golvet så den inte rör sig. Sen en liten stege som andra änden av foder/list vilar på. För att undvika att bortre änden ramlar ner när man sågar, och för att den ska få en höjd som precis matchar sågbordet, så ligger den på en rem som spänts på rätt höjd mellan stegens sidor. Stegen behövs ändå oftast vid uppsättningen av foder eller taklister så den fyller dubbla funktioner. Som flera påpekat måste listen tvingas fast i sågbordet, helst både vertikalt och horisontellt. De gånger jag hoppat över dessa steg har det oundvikligen lett till gråt och tandagnisslan :mad: :mad: :mad:

Och slutligen, för innerhörn: coping corners
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Det där med coping verkar ju minst lika svårt att få till snyggt. Läste förresten i denna gamla tråd: https://www.byggahus.se/forum/byggm...ster-socklar-bast.html?perpage=15#post1025859

Där står det att stöta är det man ska göra på hörn innerlist. Användaren säger dessutom bestämt att man inte ska gera. Är detta typ en "lag" eller? Allmänt vedertaget?

Edit: Svaret kom visst längre ner i tråden.
 
Nu har jag varit på landstället och hämtat kap/gersågen.

Tyvärr har jag fortfarande problem. Grunden till problemen är väl att det är en kabelkanals-list. Den är ju inte helt rak på baksidan. Dessutom har den spetsig undersida.

Det går inte att få till det på nån ledd:

1. Upp och ner bakifrån

Fördel: Plant mot både bord och anhåll.
Nackdel: Fult snitt och av någon anledning blev det fortfarande inte rakt. Kanske pga det inte gick att sätta någon tving ovanfrån eftersom det är spetsigt där.

Kap/gersåg med en list fastklämd och redo för sågning, problem med sned kabelkanals-list diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vit kabelkanals-list med ojämn sågad kant och synlig spånplatta på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Rättvänt framifrån

Fördel: Det idealiska för snyggast snitt.
Nackdel: Omöjligt att fästa rakt mot anhållet av flera anledningar och spets ner mot bordet.

Kap/gersåg med list fastklämd mot anhåll, redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3. Upp och ner framifrån

Fördel: Snyggt snitt framifrån. Plant neråt mot bordet.
Nackdel: Svårt att sätta tving eftersom den lätt böjer in listen då spåret bakom blir en fjädring. Att sätta clips i spåret hjälper inte då clipsen är aning för tjocka.

Kap/gersåg med fastklämd kabelkanals-list och mätskala som förberedelse för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap/gersåg med en spetsig kabelkanals-list fastklämd i ett arbetsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Liggande bakifrån

Fördel: Plant och stabilt
Nackdel: Fult snitt och går inte att fästa tving

Kap/gersåg med tvingar och kabelkanals-list i svår sågposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



5. Liggande framifrån

Fördel: Snyggt snitt
Nackdel: Kan inte ligga plant och går inte att fästa tving

Kap/gersåg med kabelkanals-list fäst med tving för skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd en offerbit av MDF eller annat material under eller bakom listen beroende på hur den är placerad så slipper du få fnasade kanter. Alltid snygga snitt.

Får du inte plats med tvingen under själva sågmotorn om du har flatsidan uppåt? Så gör jag när jag behöver. Brukar fungera utmärkt. Jag har i o f något mindre tvingar att tillgå om det skulle behövas.

För övrigt finns det ett gammalt ordspråk jag lärde mig snabbt när jag en gång i tiden studerade till målare.
"Latexfog är guds gåva till snickaren".
 
Man gerar inte ett innerhörn, går inte att få bra.
När du spikar/skruvar fast listen blir det per automatik en glipa om listen är gerad.
Kör med stötfog.

Protte
 
prototypen skrev:
Man gerar inte ett innerhörn, går inte att få bra.
När du spikar/skruvar fast listen blir det per automatik en glipa om listen är gerad.
Kör med stötfog.

Protte
Va? Klart som fan man gerar, ogerade golvlister ser amatörmässigt ut. Listen får vara nån mm längre än väggen så slipper man glipor.

Ts: Lägg en spillbit av samma list upp och ner bakom den du tänker såga så blir det plant och du kan spänna fast den. Du måste försöka slippa så nära snittet som möjligt med skruvtvingen när du arbetar med MDF.
 
Finndjävel skrev:
Du måste försöka slippa så nära snittet som möjligt med skruvtvingen när du arbetar med MDF.
Hmm, du får gärna förklara detta lite mer..... eller blev det skrivfel någonstans?

Slippa med skruvtvingen??
 
Det var nog bara finlandssvenska från Finndjäveln där. Det betyder att komma så nära som möjligt.

Ska göra nya försök idag. Återkommer
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Va? Klart som fan man gerar, ogerade golvlister ser amatörmässigt ut. Listen får vara nån mm längre än väggen så slipper man glipor.
Jag opponerar mig mot detta, och tror knappast att Du och Prototypen menar samma sak med ogerade innerhörn.
 
Hur menar prototypen tro? Jag vill ku iaf ha snesågat där. Det är ju den snyggaste varianten.
 
Skrev om det här i en annan tråd. Att gera innerhörn fungerar dåligt. Även om det är tätt när man spikar dit listen så börjar det glipa efter ett tag när saker rör sig. Det finns ett annat sätt som är både snabbt och snyggt.
citterar mig själv.


"Fick lära mig ett trick med golvsockel när jag var ung som jag fortfarande använder.
den första listen kapas rakt och monteras stumt in i hörnet. På ovansidan av listen som ansluter sågar man en ger på känn några mm ner. Sedan vänder man listen och sågar underifrån nästan igenom. Med en lätt knyck bryter man av och får då en rakt kapad list med en liten gerkuliss som petar ut i änden.

Sedan lägger jag listen mot den som redan sitter monterad och skär ut en flisa efter gerkulissen. Nu är det bara att spika fast den och det ser ut som ett perfekt gerat hörn. Sättet har den fördelen att geren inte börjar glipa när listerna torkar. Med lite övning går det fortare än att springa fram och tilbaka till gersågen.

Nödvändiga verktyg: Japansåg, vinkelhake och Staleykniv. "


Kan lägga till att det inte spelar någon roll om det är exakt 45 grader. eftersom man skär den andra efter vad det råkade bli.

mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Hur menar prototypen tro? Jag vill ku iaf ha snesågat där. Det är ju den snyggaste varianten.
Inte för att det är enklare, det är det inte.
Inte för att det går snabbare, det gör det inte.
Inte för att man inte kan gera, det är jag säker på att Prototypen kan.

För att det blir bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=yK1BwyfFIGc
 
findus42 skrev:
Skrev om det här i en annan tråd. Att gera innerhörn fungerar dåligt. Även om det är tätt när man spikar dit listen så börjar det glipa efter ett tag när saker rör sig. Det finns ett annat sätt som är både snabbt och snyggt.
citterar mig själv.


"Fick lära mig ett trick med golvsockel när jag var ung som jag fortfarande använder.
den första listen kapas rakt och monteras stumt in i hörnet. På ovansidan av listen som ansluter sågar man en ger på känn några mm ner. Sedan vänder man listen och sågar underifrån nästan igenom. Med en lätt knyck bryter man av och får då en rakt kapad list med en liten gerkuliss som petar ut i änden.

Sedan lägger jag listen mot den som redan sitter monterad och skär ut en flisa efter gerkulissen. Nu är det bara att spika fast den och det ser ut som ett perfekt gerat hörn. Sättet har den fördelen att geren inte börjar glipa när listerna torkar. Med lite övning går det fortare än att springa fram och tilbaka till gersågen.

Nödvändiga verktyg: Japansåg, vinkelhake och Staleykniv. "


Kan lägga till att det inte spelar någon roll om det är exakt 45 grader. eftersom man skär den andra efter vad det råkade bli.

mvh Findus
Några bilder som illustrerar Findus beskrivning ovan. Den högra listen monterades först, är kapad i 90 grader, och går hela vägen in i hörnet. Den vänstra är kroppad enligt beskrivningen ovan.
Den kladdiga målningen och dammet ingår i Shabby Unchic-stilen :surprised:

Hörn där två vita lister möts, höger kapad i 90 grader och vänster kroppad, med kladdig målning och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn med två trälistor, en kapad i 90 grader och en kroppad, med damm och kladdig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
nanowire skrev:
Några bilder som illustrerar Findus beskrivning ovan. Den högra listen monterades först, är kapad i 90 grader, och går hela vägen in i hörnet. Den vänstra är kroppad enligt beskrivningen ovan.
Den kladdiga målningen och dammet ingår i Shabby Unchic-stilen :surprised:

[bild]

[bild]
Ja, här syns ju att det inte är någon slarver som varit i farten.
Och det går bra att lägga märke till att det "ogerade" innerhörnet inte är fulare än det i och för sig extra snygga ytterhörnet.(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.