Hej!

Dum fråga:

Jag ska ersätta brunbetsade 70-talslister och socklar i vårt nya hus med vita lister. (Det tar många lager vitfärg att få dem "obruna" ;) så jag sätter nytt)
Hur kapar jag och gerar dem bäst? Hade en geringslåda tidigare, men den gav efter ett tag inte så raka "snitt"

Geringssax, är detta något?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9269&Grp=&n=20100

eller detta:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=1144&Grp=&n=20100

eller går det att använda en elektrisk, blir det fina snitt?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9825&Grp=&n=20100
 
kap/geringssåg är enligt mig bäst. Perfekta snitt varje gång och raka vinklar även i riktigt tunna lister. Listsaxen du länkade till är nog till för mindre lister. Geringssåg ska man ha dyrare (bättre) om man ska ha bra snitt.
 
Är det ett hus som inte är helt rakt i alla hörn och vinklar så är en smygvinkel vääldigt bra att ha.

Elektrisk kap/gersåg säger jag med, som även sas tidigare så duger det inte med en billig skit såg om man är så noga med att få det rakt och med fina snitt. Den är ju ovärderlig i många andra arbeten så de är värt att investera lite i en bra såg.
Jag har Dewalt 707 och det är det bästa köpet jag någonsin gjort. Ett riktigt kap. :p
 
Redigerat:
Elektriskt kap och geringssåg är nog att föredra!

Den där saxen använder vi på jobbet för att kapa mindre kabelkanaler i plast för att få snygga snitt och det blir hur bra som helst, men den är nog som sagt avsedd för plast lister!
 
Saxen är fantastisk när man kapar klenare kvartsstavlister, men det duger inte till socklar och foder. Själv har jag en Bosch PCM 8s kap/gersåg som fungerar utmärkt till listkapande. Men som tidigare nämnt så kan det vara läge att använda smygvinkel om huset inte är helt rakt.
 
Och så ska man INTE gera i innerhörn, utan förkroppa (om det är profilerad list) eller stöta (om det är slät list).:)
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tack för era svar! Som jag tolkar er är det bäst att köra med en "cirkelsåg på stativ", gärna av ett kännt märke. Smygvinkel, behöver man det till ett hus som är byggt på 70-talet? Hur gör man med smygvinkeln?
 
Smygvinkel = ställbar "vinkelhake". Används tex för att mäta hörn som inte är 90 grader. En grad fel i geringen ser ganska illa ut. Å anda sidan finns det ju spackel..
 
Annars har du den här som är ganska smart. Finns billigare (läs sämre) men en hultafors är fint. :D
http://www.jula.se/geringsvinkel-270-mm-124604

Dina lister skall ju bli vita så det är ju bra om det inte blir perfa för då har du ju fog.
 
Ursäkta en okunnig en, men vad är "förkroppa" och "stöta"?
 
Stöta: Man stöter nästa list mot i innerhörn. Alltså ingen gerning anpassning. Passar vanliga släta lister.
Förkroppa: Profillister. Man sätter första listen hela väggen, kant till kant. Mötande list sticksågas ut sä nära man kan komma för att passa profilen likt en pusselbit. Låter trixigt, men är överaskande enkelt när man prövar. Rita profilen med en liten "mallbit". Stöt sedan den figuranpassade listen mot den första. (Är det vita lister bottna med rikligt med latexfog så förlåter det det mesta). Foga, snygga till fogen i innerhörnet.
All listning bör helst målas på plats efter uppsättning. Detta för att alla skruv eller spikskallar bör döljas. Spackla dessa med snickerispackel, slipa och grunda/färdigmåla listen.
Kan inte nog understrykas dessa moment. Många har en dröm om gamla hus med snygga stora lister/foder, och tror att köper man bara snygga lister så får man det lika fint. Men allt är förstört om man ser skruvskallar var 40:e cm.
Finns fler bra tricks till snygg listning. Väl utförda snickerier (lister/foder/smygar etc) fungerar som en väl avvvägd tavelram. Ful ram kan skämma ut den vackraste tavla....
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Att "förkroppa" ger enligt mig det absolut bästa resutatet. Men det är en teknik som det krävs träning för att det skall bli bra.
 
Tackar, nu är jag med på banan! Och visst blir det snyggt.
 
Hm, en kap och gersåg är ju ganska dyr om man ska ha ett bra märke. Kan man som privatperson hyra dessa någonstans? Eller har någon en till ett bra pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.