Stefan Bengtsson skrev:
Ja, här syns ju att det inte än någon slarver som varit i farten.
Och det går bra att lägga märke till att det "ogerade" innerhörnet inte är fulare än det i och för sig extra snygga ytterhörnet.(y)
Tack! Men det var tyvärr ett dåligt exempel på ytterhörn i den bilden, denna är bättre:

Vit målad ytterhörnlist på en vägg med synlig trägolv och soffkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan Bengtsson skrev:
[länk]
Haha, skön aussie.

Problemet är ju att det första han gör är att göra en 45 grader sågning. Det är ju det jag inte ens lyckas få rakt. Men visst, jag börjar bli övertygad om att göra så där för ett snyggast slutresultat.

Sen är ju problemet hela tiden att väggarna inte är helt raka åt något jävla håll. Så det sabbar ju allt till slut ändå. Herregud, trodde detta bara skulle vara ett lätt litet projekt som jag klämde in mitt bland mina andra större projekt.
 
Efter att ha lyckats såga ner en bit i själva anhållet, så lyckades jag efter lite justering i alla fall såga med listen liggandes och ned en spillbit som stöd under. Då fick jag ett väldigt rakt snitt. Jag tror det är spikrakt.

En fråga: Hjälper den där stötmetoden mot icke raka väggar? Eller är det lika knepigt? Jag inbillar mig att den metoden är lite mer "förlåtande" eftersom listen som går in hela vägen mot väggen ligger som grund bakom och därmed undviker stora svarta springor. Men det går ju visserligen säkert att få springor ändå, det har jag ju sett andra lyckas med i foruminlägg och youtube-videor.
 
peterwesterlund skrev:
Efter att ha lyckats såga ner en bit i själva anhållet, så lyckades jag efter lite justering i alla fall såga med listen liggandes och ned en spillbit som stöd under. Då fick jag ett väldigt rakt snitt. Jag tror det är spikrakt.

En fråga: Hjälper den där stötmetoden mot icke raka väggar? Eller är det lika knepigt? Jag inbillar mig att den metoden är lite mer "förlåtande" eftersom listen som går in hela vägen mot väggen ligger som grund bakom och därmed undviker stora svarta springor. Men det går ju visserligen säkert att få springor ändå, det har jag ju sett andra lyckas med i foruminlägg och youtube-videor.
Du mäter lämpligen vilken vinkel den anslutande listen ska kapas i med en smygvinkel. Överhuvud taget sällan det är exakt 90 grader i vare sig horisontal eller vertikalplanet när det gäller listning. Tänk på att ta hänsyn till vinklarna i båda planen.

Och ja, det hjälper. Vertikalplanets vinklar (lutar väggarna) måste mätas med smygvinkel i båda metoderna men om hörnet inte håller exakt 90 grader spelar ingen roll så länge du ser till att det bara är framsidan av den anslutande listen som går emot (ett glapp in mot väggen syns inte från utsidan).

Sen krånglas allt till ytterligare av att man ofta är tvungen att kapa och gera med listen i en annan riktning än den ska monteras. Här hjälper det att rita på var snitten förväntas hamna någon stans. Mycket kaffe hjälper också.
 
Redigerat:
peterwesterlund skrev:
En fråga: Hjälper den där stötmetoden mot icke raka väggar? Eller är det lika knepigt? Jag inbillar mig att den metoden är lite mer "förlåtande" eftersom listen som går in hela vägen mot väggen ligger som grund bakom och därmed undviker stora svarta springor. Men det går ju visserligen säkert att få springor ändå, det har jag ju sett andra lyckas med i foruminlägg och youtube-videor.
Min uppfattning är att det är mer förlåtande, ja.
 
Ska till Jula om några minuter. Dom har två figursågar. En i deras egna märke Hard Head för 50 spänn. Då ingår 5 blad dessutom. Sen har dom märkesvaran och Enköpings stolthet Bacho. Den är betydligt dyrare. Ett blad där bara. Dock står det i beskrivningen att den är "roterbar".

Vilken ska jag ta?
 
Jag har båda. Gissa vilken jag köpte först?
 
peterwesterlund skrev:
Ska till Jula om några minuter. Dom har två figursågar. En i deras egna märke Hard Head för 50 spänn. Då ingår 5 blad dessutom. Sen har dom märkesvaran och Enköpings stolthet Bacho. Den är betydligt dyrare. Ett blad där bara. Dock står det i beskrivningen att den är "roterbar".

Vilken ska jag ta?
Jag har båda. Gissa vilken jag köpte först?
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vad gick fel med hard head?
 
Då ska vi se...

Hand håller en Bahco 301 kakelskärare i förpackning framför ett cykelhjul och en vattenflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går ju inte att såga så tunt utan att det vita blir helt löst. Vad har jag missat?!

Närbild av dåligt sågat vita lister med en tunn avskalad och flagande kant mot en grå vägg och trägolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju omöjligt när jag som jag har en helt platt ovansida...
 
peterwesterlund skrev:
Det går ju inte att såga så tunt utan att det vita blir helt löst. Vad har jag missat?!

[bild]
Det ser bra ut, skär nu bort det överflödiga av den långa flärpen som sticker ut då du bara behöver några mm av kvartsrunda fasen kvar som överlapp på den andra listen. Titta på mina bilder så ser du att den anslutande profilen bara överlappar den mötande tills den når samma höjd som den mötande. Känns som du fortfarande inte riktigt greppat vad det är som ska åstadkommas.
 
peterwesterlund skrev:
Vad gick fel med hard head?
Min var visserligen cocraft men det är samma såg som julas. Den håller inte bladspänningen och plasthandtaget ramlade av.
 
Jo jag tror jag fattat nu vad du menar. Det ska inte vara nån 45 grader skarv in mot hörnet ovanpå. Den 45-gradiga skarven ska bara vara där listen är böjd, vilket är enbart på en byttebit på min list. Sedan är det ju helt platt ovanpå. Där går det inte att överlappa utan ska då alltså vara helt rak skarv i linje med listen som går hela vägen in mot väggen.

Det är inte det utseendet jag eftersträvar. Då hade jag bara kunnat lagt dom så från början. Det är inte att få bort skarven helt som är det primära. Jag vill ha en snygg 45-graders skarv, men som syns så lite som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.