Man kan karva ur lite på den list som inte förkroppas. Alltså ett 45-graders urtag i toppen på den. På en MDF-list går det med kniv.
 
Har prövat det, hjälper inte. Inget blir bra... Är väldigt nära att skita i 45 graders grejen nu. Bara lägga dom rakt mot varandra. Det är inte värt att lägga så mycket tid av sitt liv på detta.
 
peterwesterlund skrev:
Jo jag tror jag fattat nu vad du menar. Det ska inte vara nån 45 grader skarv in mot hörnet ovanpå. Den 45-gradiga skarven ska bara vara där listen är böjd, vilket är enbart på en byttebit på min list. Sedan är det ju helt platt ovanpå. Där går det inte att överlappa utan ska då alltså vara helt rak skarv i linje med listen som går hela vägen in mot väggen.

Det är inte det utseendet jag eftersträvar :rolleyes: . Då hade jag bara kunnat lagt dom så från början. Det är inte att få bort skarven helt som är det primära. Jag vill ha en snygg 45-graders skarv, men som syns så lite som möjligt.
Men gaah! Det är väl i så fall bara att du ristar ett sträck i 45 grader ovanpå?!
Poängen med den här metoden är ju att du får en tät fog ist för en glappande gerning så som du visar bild på i början av tråden. Men om du föredrar såna fogar så är det upp till dig så klart :rolleyes:
 
Jag vill desdutom att alla hörn ska ha samma stil. Inner- och ytterhörn.

Kan btw inte använda silikon eftersom man ska kunna lyfta upp socklarna från clipsen och byta ut sladdar om så behövs. Detta är kabelkanaler.

Har nu med blandad kunskap och en pdf från GDS lyckats få till ett hörn som jag tycker ser godkänt ut. Detta är dock bara två provbitar, inte korrekt längd. Och det var jäkligt pilligt. Men ska nog försöka mig på det igen ändå.

Hörnet av ett rum med en nyligen installerad vit kabelkanal vid sockeln på en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort problem är fortfarande att det inte blir riktigt rakt ens med kap-gersågen. Men det går hyffsat.
 
Kanske ska berätta vad jag gör nu. Jag jobbar med pussel-metoden, ca 3-5 mm:

Tätt sammanfogad hörnlist i pusselmetod på en arbetsbänk med ca 3-5 mm avstånd mellan fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedskuren gipsskiva vid hörnet av en vägg med en list och väggfäste, som visar pusselmetoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arvid och 1 till
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Kanske ska berätta vad jag gör nu. Jag jobbar med pussel-metoden, ca 3-5 mm:
Var ska kabeln ligga?
 
Fluxor skrev:
Var ska kabeln ligga?
Det känns som det minsta problemet att såga ut.
 
Vad är det för kablar som skall gå bakom listen? Klarar de den tvära böjen som kommer att bli vid hörnet?
 
roli skrev:
Vad är det för kablar som skall gå bakom listen? Klarar de den tvära böjen som kommer att bli vid hörnet?
Det har jag också oroat mig lite för. Vi får se om det går. Det är nämligen bland annat en nätverkskabel som ska gå där och dom ska ju helst ha en böj av en snusdosa. Jag ska försöka göra allt jag kan för att få så mycket böj som möjligt.

Har ju förresten redan idag ett ställe där det är väldigt snäv böj på nätverkskabeln och än så länge har det fungerat problemfritt i två år. TV:n är IP-tv som kräver bra prestanda från nätet och det fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.