3 435 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Hur ersätta regulator till fjärrvärmecentral ”Cetetherm Mini City”
AjAj nu har jag nog tänkt lite fel, det är fjärvärme du har. ( huvudet tänkte VP ) det sitter en låda där man ställer in kurva för rätt värme i huset, vad heter den och modell, kanske ett foto på är bra.E erikssonkarin skrev:
Alfa laval mini city med cetetherm reglersystem. Kommer ingen spänning från det markerade uttaget.
OK Det är en åldring du har och inte nuvarande sort som är monterad och det finns nog inget att göra med den, sorgligt nog. Det måste till helt nya delar som reglercentralen, själva ställdonet kan återanvändas. Du kan kolla själva ventilen genom att lossa den blanka muttern under den. Under där sitter en pigg som ska gå att trycka ner, gärna med ett verktyg så det inte blir hål i fingret. Den ska gå upp av sig själv och gå att trycka på flera gånger. Så att köpa som du säger är billigast, då en ny reglering kostar en del. Inte svårt att byta heller, bara hålla reda på var tamparna sitter när dom lossas. Lite lång att åka, men finns säker på närmare håll att få hjälp av.E erikssonkarin skrev:
PS Har du manualen annars kom tillbaka.
Tjena! Har precis samma bekymmer. Panelen slocknade värmen går på fullt. Efter 2 dagar hoppade panelen igång igen och har nu fungerat ca 1 vecka. Imorrse var den död igen. Hur har det gått för dig? Hur har ni löst problemet?E erikssonkarin skrev:Det började med att manöverpanelen slocknade och värmen gick på högvarv. Vi frikopplade regleringen och reglerade manuellt men sen stannade även pumpen (som då fick kopplas förbi reglerdosan). Reglerdosan verkar inte leverera spänning. Jag tror den är trasig men elektrikern som pratat med tillverkaren säger att det lika gärna kan vara en givare som gått sönder. Vi har reglerat värmen manuellt hela vintern men skulle vilja laga automatiken till nästa vinter.
(Se min tidigare tråd om detta för detaljer)
Jag köpte en likadan begagnad fjärrvärmecentral på Blocket och bytte ut all elektronik (reglerutrustningen). Har funkat prima sen i våras! Hoppas det löser sig för dig också!B Byggnaden1 skrev:
E erikssonkarin skrev:Det började med att manöverpanelen slocknade och värmen gick på högvarv. Vi frikopplade regleringen och reglerade manuellt men sen stannade även pumpen (som då fick kopplas förbi reglerdosan). Reglerdosan verkar inte leverera spänning. Jag tror den är trasig men elektrikern som pratat med tillverkaren säger att det lika gärna kan vara en givare som gått sönder. Vi har reglerat värmen manuellt hela vintern men skulle vilja laga automatiken till nästa vinter.
(Se min tidigare tråd om detta för detaljer)
Hej igen! Det råkar inte vara så att du har en monitor CM 737 över? Skulle vilja prova med en ny då jag har spänning på uttaget till den från svarta boxen! Kanske vill du sälja en monitor? Cm737E erikssonkarin skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har jag fått fel regulator till gasolkaminen?
Fjärrvärme & Gas -
Ersätta kabel till luftvärmepump. Vilken?
El -
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Ersättare till Nibe fighter 310p
Värme allmänt -
Ersätta fläkt till vent golv med vad?
Ventilation