17 308 läst · 78 svar
17k läst
78 svar
Hur eldar jag på ett optimalt sätt i kaminen?
Har en nästan identisk.
Jag använder spaken som roterar i plattan för att röra om lite i glöden utan att behöva öppna luckan. Kan vara bra om elden inte tar dig direkt eller om den håller på att falna.
Kan också säga att de kommunala matpåsarna i paper funkar utmärkt att tända med. Man kan lägga ner några vedträn i 2-3 påsar och sedan tända på. Blir mycket mindre aska och flagor än med tidningspapper.
Jag använder spaken som roterar i plattan för att röra om lite i glöden utan att behöva öppna luckan. Kan vara bra om elden inte tar dig direkt eller om den håller på att falna.
Kan också säga att de kommunala matpåsarna i paper funkar utmärkt att tända med. Man kan lägga ner några vedträn i 2-3 påsar och sedan tända på. Blir mycket mindre aska och flagor än med tidningspapper.
kan tänka mej att man tar ut täckplattan när man eldar med kol i denna kamin. Kol har högre askhalt och man måste låta askan ramla i asklådan så det inte växer en berg med aska i eldstaden under en eldning. Ved lämnar minimala mängder aska så det går bra att elda på denna platta och ingen asklåda behövs heller. denna spak reglerar ingen luft. Det är bara till för att skaka galler så kolaskan ramlar ner. Håll den indragen så den inte är i vägen
Bra tips att röra om i glöden!R Rutred skrev:Har en nästan identisk.
Tyvärr har vi komposterbara "plastpåsar" i vår kommun som inte passar sig för eldning!