17 308 läst · 78 svar
17k läst
78 svar
Hur eldar jag på ett optimalt sätt i kaminen?
Den släpps in i ovankant av kaminen för att ge en extra syretillförsel i till dom rökgaser som inte förbränts fullständigt, brukar även vara riktad mot glaset för att hålla nere försmutsningenA Anna Andersson5 skrev:
Menar du detta reglaget? Har förstått det som att det är spjället som ska vara öppet hela tiden. Det finns inget annat reglage förutom knappen under kaminen.V vinylskiva skrev:
Plattan ska ligga där. Den ligger på upphöjningar som gör att det kan komma in luft under. Så det.är ett roster med all säkerhet. Dra ut spaken när du tänder brasan och tryck in den när det tagit fart.
Varför ska jag dra ut spaken? Det verkar inte öppna sig mer, det är bara plattan som snurrar fram och tillbaka!ingenmansland skrev:
En kamin jag eldat en hel del i hade en liknandexrostekonstruktion. Men där var det en separat luftventil in till askutrymmet under rostret. Så man styrde primärluften den vägen.
Jag lyckas inte bli klok på hur den här fungerar baserat på bilderna.
Jag lyckas inte bli klok på hur den här fungerar baserat på bilderna.
Här: https://www.hwam.com/pub/media/wiki...ic/97-9556_Scandic_Nordic7_9_9G_10G_SE_IT.pdf
Det tycks mycket riktigt finnas ett primärluftspjäll, men den skivan ska inte finnas.
Edit: Eller är det den som benämns ”täckplatta” udda konstruktion.
Det tycks mycket riktigt finnas ett primärluftspjäll, men den skivan ska inte finnas.
Edit: Eller är det den som benämns ”täckplatta” udda konstruktion.
Det beror på. Röstar du på Mp ska du inte elda i kaminen utan sitta på kalfjället naken och frysa. Annars rycker du i spakarna och ser vart de leder. I regel har du ett spjäll för draget och ett handtag/reglage för att skaka ner askan i asklådan. Eldningen går till så att du laddar med några klena kubb i botten, sedan spänt och papp/näver och tänder uppifrån med luckan lite öppen och fullt dragläge så du får fullt drag. När brasan fått fart stänger du luckan och efter ytterligare lite tid när den är ordentligt brunnen kan du börja lägga på med grövre bitar och dra ner draget. Får du kallrök så tänder du papp i kaminens utlopp/sotlucka så du får tillbaka draget.
Kanon där kom manualen fram, skönt med facit istället för alla spekulationer Manualen ser ju bra ut med väldigt tydlig översikt av hur båda reglage ska vara inställda i olika situationer (upptändning, stabil eld osv).M mrsnhp skrev:
Två tillägg:
1) Det verkar som att Argastesnickaren har en poäng med att inte tömma all aska innan eldning. Kanske beror på vilken sorts kamin man har men iaf norska Jøtul skriver samma sak på sin hemsida:
"Många tömmer sin kamin på aska för ofta. Det är faktiskt fördelaktigt att lämna ett lager aska på botten av kaminen. Denna aska isolerar och skyddar eldstadsbotten från den värmen."
2) Alla källor jag sett (manualer till kamin, råd och rön, försäkringsbolag, brandförsvar, sotare osv) säger att en normal eldstad med pipa ska eldas med MAX 3 kg ved per timme (2-3 säger de allra flesta källor, någon möjligen 4 kg). En normal vedklabb med ca 15% fuktighet vägde jag till 900 gram. En liten ca 600 gram. En rejäl ca 1200 gram. Så jag ska hålla mig till MAX tre normalstora per timme.
Jag har oerhört svårt att tro att folk verkligen eldar max 3 kg per timme. Eller gör ni det?
Det enklaste sättet att hitta rätt inställning på kaminen är att titta på lågornas färg och färgen på den röken ur skorstenen. Röken skall vara näst intill osynlig eller svagt vit när kaminen kommit upp i värme. Är röken grå eller svart så får elden för lite luft/syre. Färgen på lågorna skall vara ljus och glaset skall inte sotas igen. Elden skall brinna med full fart så länge det är lågor när det bara är glöd kan man justera lufttillförseln. Stängt man lufttillförseln för att ”myselda”, spara på veden, eller annan anledning så riskerar man sot/skorstensbrand viket är en av vanligaste anledningarna till brand i villor. Även när man eldar fuktig ved riskerar man skorstensbrand.
Tack för alla svar, och speciellt tack till den som hittade instruktionsboken! Nu har jag väl kommit fram till att spaken som vi diskuterat inte har någon betydelse direkt för själva elden. Den används till att skaka ner askan i lådan.
Det jag blev förvånad över är att de verkar vilja att man reglerar elden på det övre reglaget och stänger det nedre reglaget helt vid eldning. Det går helt emot det jag tidigare läst, att det är viktigt att det övre spjället står öppet under eldning (pga risken för kolmonoxid). Det är också väldigt svårt att reglera det övre spjället eftersom det bara går att röra någon centimeter, så små justeringar är omöjliga...
Det jag blev förvånad över är att de verkar vilja att man reglerar elden på det övre reglaget och stänger det nedre reglaget helt vid eldning. Det går helt emot det jag tidigare läst, att det är viktigt att det övre spjället står öppet under eldning (pga risken för kolmonoxid). Det är också väldigt svårt att reglera det övre spjället eftersom det bara går att röra någon centimeter, så små justeringar är omöjliga...