K Kurtivan skrev:
Får du inte askan att hamna i lådan är något fel. Ofta är det just manuellt med en spak för att ruska ner den, så i vilket läge den står är nog betydelselöst för eldningen.
Är det meningen att man ska använda något slags redskap för att få ner det i lådan? Spaken går ju till en platta som rör sig lite fram och tillbaka. Men om hela kaminen är full med aska så händer ju inget speciellt, förutom att den askan som ligger precis i skarven mellan plattan och "golvet" i kaminen åker ner i lådan.

A Anna Andersson5 skrev:
Är det meningen att man ska använda något slags redskap för att få ner det i lådan? Spaken går ju till en platta som rör sig lite fram och tillbaka. Men om hela kaminen är full med aska så händer ju inget speciellt, förutom att den askan som ligger precis i skarven mellan plattan och "golvet" i kaminen åker ner i lådan.
Nej, Kolla upp det där när du eldat klart, ta bort askan och ta bilder på botten

• Gilla
Optimistsåklart
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Nej, Kolla upp det där när du eldat klart, ta bort askan och ta bilder på botten
Ja jag ska göra det. Återkommer om några timmar. Men nu testade jag att trycka in spaken helt under tiden det brann. Och efter en stund så drog jag ut den helt. Men jag märkte ingen direkt skillnad på branden

Är det fullt med aska i botten så kvittar ju läget.

D Daniel 109 skrev:
Är det fullt med aska i botten så kvittar ju läget.
Hur då menar du? Att det inte kommer in luft? Jag tar bort den manuellt.

Misstänker om det är en "askskakare" att den ska användas vid varje tillfälle innan man tänder en ny brasa. Efter några brasor riskerar det bli för hårt skikt med aska.

K
Jag tror att tanken är att man ska se till att det blir tillräckligt med utrymme för att tilluften ska komma från botten av kaminen. Jag upplever att man kan skaka ut en del aska genom att dra i pinnen som sen ramlar ner i asklådan.

Enligt instruktionen är det bra om det är 5 cm aska i botten av kaminen för att skona järnet i botten. Men för att det inte ska bli för kompakt tänker jag att det är bra om man skakar ut lite av askan ibland.

Det runda spjället i botten av kaminen har jag även på min med en liten asklåda under. Förra ägaren sa precis som många andra här att man "skakade ner aska" med det, jag fann det föga effektivt och tömmer askan ovanifrån. Efter att ha läst på lite gällande min kamin så kom jag fram till att dess funktion skall vara att om man öppnar det få fart på en nära slocknad brasa igen...inte att "skaka ner aska" med. Jag har inte fått någon större skillnad med det öppet heller så nu låter jag det bara vara stängt.

K Kallebo skrev:
Jag tror att tanken är att man ska se till att det blir tillräckligt med utrymme för att tilluften ska komma från botten av kaminen. Jag upplever att man kan skaka ut en del aska genom att dra i pinnen som sen ramlar ner i asklådan.

Enligt instruktionen är det bra om det är 5 cm aska i botten av kaminen för att skona järnet i botten. Men för att det inte ska bli för kompakt tänker jag att det är bra om man skakar ut lite av askan ibland.
Jaha! Så det ska inte vara helt rent på botten då?

F
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Här är conturas beskrivning.

Intresserant. På Contura 400 ska rostret ej öppnas under eldning. Svensk text om instruktioner för tändning och påfyllning av ved i en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag snurrar alltid den innan upptändning så luften kommer upp men sen håller jag den stängd under hela brinntiden.

• Gilla
Hålis
  • Laddar…
Det beror ju på om det är ett roster eller spjäll. De funktionerna brukar inte vara kombinerade.

K Kallebo skrev:

Med 5 cm aska på botten får du ha en betongvibrator om det är riktigt grå/vit utbrunnen aska för att skaka ned i små hål;)

A AndersS skrev:
Med 5 cm aska på botten får du ha en betongvibrator om det är riktigt grå/vit utbrunnen aska för att skaka ned i små hål;)
Ja 5 cm låter som ett riktigt tjockt lager i min lilla kamin. Då kommer det väl inte upp nån luft knappt?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Anna Andersson5 skrev:
Ja 5 cm låter som ett riktigt tjockt lager i min lilla kamin. Då kommer det väl inte upp nån luft knappt?
Stämmer bra, blir ju helt tätt om det inte är så stora hål att askan ramlar ned kontinuerligt som ett roster.

L Lipkinen skrev:
Det runda spjället i botten av kaminen har jag även på min med en liten asklåda under. Förra ägaren sa precis som många andra här att man "skakade ner aska" med det, jag fann det föga effektivt och tömmer askan ovanifrån. Efter att ha läst på lite gällande min kamin så kom jag fram till att dess funktion skall vara att om man öppnar det få fart på en nära slocknad brasa igen...inte att "skaka ner aska" med. Jag har inte fått någon större skillnad med det öppet heller så nu låter jag det bara vara stängt.
Jag vet ju inte vad som är öppet eller stängt, tyvärr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.