17 308 läst · 78 svar
17k läst
78 svar
Hur eldar jag på ett optimalt sätt i kaminen?
Några andra bud? Eller håller alla med om det?
Håller det för osannolikt att det skulle finnas en platta där som passar perfekt utan anledning.A Anna Andersson5 skrev:
Nu känner jag inte igen den där kaminen men det finns en hel hoper Termatech modeller som har en liknande lösning med en fyrkantig platta som ligger löst över rostret som man kan lyfta upp och sopa ner aska i lådan istället för att snurra undan tallriken och göra det samma. Står då i manualen att den måste vara på när man eldar, likadant som att rostertallriken i regel ska vara stängd på exempelvis Contura.
Det finns inga moderna kaminer som tillför förbränningsluft underifrån på det sättet mer än tillfälligt vid uppstart.
Det brinner som en masugn och allt för hett.
herre gud..
Det är väl som i alla kaminer, en platta som man kan öppna för att borsta ner askan i en askkopp.
När du öppnar så blir det hål där askan trillar ner.
Den ska vara stängd och på min kamin har jag aldrig använt denna funktion.
Låt dörren vara öppen lite när du tänder istället och ta en spade och töm askan med.
Det är väl som i alla kaminer, en platta som man kan öppna för att borsta ner askan i en askkopp.
När du öppnar så blir det hål där askan trillar ner.
Den ska vara stängd och på min kamin har jag aldrig använt denna funktion.
Låt dörren vara öppen lite när du tänder istället och ta en spade och töm askan med.
Okej haha olika bud alltså. Men liften kommer underifrån iallafall, om du kollar på mina första bilder så sitter knappen som reglerar inflödet under spaken till plattan.V vinylskiva skrev:Håller det för osannolikt att det skulle finnas en platta där som passar perfekt utan anledning.
Nu känner jag inte igen den där kaminen men det finns en hel hoper Termatech modeller som har en liknande lösning med en fyrkantig platta som ligger löst över rostret som man kan lyfta upp och sopa ner aska i lådan istället för att snurra undan tallriken och göra det samma. Står då i manualen att den måste vara på när man eldar, likadant som att rostertallriken i regel ska vara stängd på exempelvis Contura.
Det finns inga moderna kaminer som tillför förbränningsluft underifrån på det sättet mer än tillfälligt vid uppstart.
Det brinner som en masugn och allt för hett.
Ja, det är sannolikt primärluftreglaget, Det är mest effektivt att ha det öppet vid upptändning, sen när du har bra fyr på brasan, testa att stänga den helt och reglera intensiteten på brasan med sekundärluften.A Anna Andersson5 skrev:
Lägg på plattan och bry dig inte om spaken till rostret när du eldar.
Du kan också kolla på baksidan av kaminen, ofta klistrar installatören en typskylt där som det framgår modellnamn och lite annat på, brukar gå att lirka in mobilen och ta ett kort, sen kan du googla på modellnamnet och förhoppningsvis få fram en instruktionsbok.
Oj vad jag lär mig mycket idag!! Testade fota med mobilen, och mycket riktigt, det var en Wiking nordic 7.V vinylskiva skrev:Ja, det är sannolikt primärluftreglaget, Det är mest effektivt att ha det öppet vid upptändning, sen när du har bra fyr på brasan, testa att stänga den helt och reglera intensiteten på brasan med sekundärluften.
Lägg på plattan och bry dig inte om spaken till rostret när du eldar.
Du kan också kolla på baksidan av kaminen, ofta klistrar installatören en typskylt där som det framgår modellnamn och lite annat på, brukar gå att lirka in mobilen och ta ett kort, sen kan du googla på modellnamnet och förhoppningsvis få fram en instruktionsbok.
Vad menar du med sekundärluft?
Stämmer ju dock inte. Räcker nog inte med att titta på bilderna i bruksanvisningen....A Argastesnickaren skrev:
Du tror på riktigt att det står att askan ska ligga kvar i bruksanvisningen?
Och sen så bygger dem kaminen med en asktömmare?
Jag sa inte att allt skulle ligga kvar, självklart tömmer man ut askan men för att inte elda rakt på plåten är det inte fel att ha ett litet lager kvar i botten på insatsen.T jonzon jonzon skrev:
Min kamin sotas max en gång i veckan om den går mycket, finns ingen anledning att ha den helt ren i botten inför varje eldning.
Det r ju inte plåt. Det är ett gjutjärnsroster.