275 läst · 1 svar
275 läst
1 svar
Hur djupa hål behövs för pergola på plintar?
Jag ska bygga en liten pergola, där endast två punkter ska vila på stolpar (de andra två punkterna fästes i fasad/balkongkant). Jag tänkte gräva ner plintar men blir osäker på tillvägagångssätt.
1. Jag har förstått det som att man helst bör gräva minst 150 cm djupt (bor i Sthlm), för att komma under frostdjup. Själva plintarna är dock endast 50 cm höga - vad bör jag isf fylla med? (Antar att man kan fylla med makadam, men funkar detta då som garant mot tjälen?)
2. Om jag kommer ner till berggrund redan på 50 cm djup (det verkar så på en punkt), hur bör jag tänka då? Kan jag då fylla ut med grus/makadam eller så för att hamna i våg? Eller finns det problem med detta? (Frost eller annat)
Tacksam för svar!
1. Jag har förstått det som att man helst bör gräva minst 150 cm djupt (bor i Sthlm), för att komma under frostdjup. Själva plintarna är dock endast 50 cm höga - vad bör jag isf fylla med? (Antar att man kan fylla med makadam, men funkar detta då som garant mot tjälen?)
2. Om jag kommer ner till berggrund redan på 50 cm djup (det verkar så på en punkt), hur bör jag tänka då? Kan jag då fylla ut med grus/makadam eller så för att hamna i våg? Eller finns det problem med detta? (Frost eller annat)
Tacksam för svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behövs för ny ugn och häll
El -
Fylla i djupa hål/glipor i fasad - träspackel?
Fritidshus -
Hur täpper man bäst djupare hål i vägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är fukthärdande silikon verkligen okej att täta djupa hål med?
Byggmaterial & Byggteknik -
Häll saknar fästskenor, behövs? Fukt/värmespärr mot skivan?
Kök
Tjänster
Populärt i forumet
-
Altan 70 cm över marken - hur tänka?
Grund & Markarbeten -
Råd vid sättning i naturstensgrund
Grund & Markarbeten -
Hur kan det skilja så mycket i offert
Grund & Markarbeten -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Hur fästa skydd för sopkärl på marksten?
Grund & Markarbeten