A Aunty skrev:
om jag bygger en riktig favela i skit material utan brandregler över hela tomten så antar jag deet är okej också?
Med tanke på att en hel del moderna hus ser ut att platsa i en favela så ser jag inget problem med det. Jag äger min mark, grannen äger sin. Varför ska jag ha vetorätt på hur grannens hus ska se ut?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får nog exemplifiera vad som du tror skulle sparas bort i ett typiskt småhus som en familj uppför och hur mycket pengar det skulle spara, dels i absoluta termer och dels som andel av den totala byggkostnaden. Om du vill övertyga någon läsare d v s.
varför ligger bevisbördan på mig, säg istället själv i absoluta termer?

jag vet vad det kostar att bygga, arbetat med det i hela mitt liv.
kan det bättre än de flesta

A
L lbgu skrev:
Med tanke på att en hel del moderna hus ser ut att platsa i en favela så ser jag inget problem med det. Jag äger min mark, grannen äger sin. Varför ska jag ha vetorätt på hur grannens hus ska se ut?
om du inte förstår varför då är nog loppet kört för dig.

Claes Sörmland
A Aunty skrev:
varför ligger bevisbördan på mig, säg istället själv i absoluta termer?

jag vet vad det kostar att bygga, arbetat med det i hela mitt liv.
kan det bättre än de flesta
Nej jag kommer inte att bidra med stöd för dina påståenden. De får du själv underbygga och stå för.

• Haha
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
A
Nej jag kommer inte att bidra med stöd för dina påståenden. De får du själv underbygga och stå för.
haha,
du har ingen aning vad det kostar att bygga med andra ord.

jag sitter med dom mest avancerade kalkylprogramen som finns på marknaden samt klassiska böcker som hantverkdata och sektionsfakta.

om du inte tror att folk byggt bort massa tillgänlighetskrav, varför finns ens denna disskusionen då?

Claes Sörmland
A Aunty skrev:
haha,
du har ingen aning vad det kostar att bygga med andra ord.

jag sitter med dom mest avancerade kalkylprogramen som finns på marknaden samt klassiska böcker som hantverkdata och sektionsfakta.

om du inte tror att folk byggt bort massa tillgänlighetskrav, varför finns ens denna disskusionen då?
Eller så är du bara ett forumtroll med läsförståelsesvårigheter. Försök läsa igen!

• Gilla
  • Haha
Urban R och 2 till
  • Laddar…
A
Eller så är du bara ett forumtroll med läsförståelsesvårigheter. Försök läsa igen!
svara på följande istället då:

Claes Sörmland
A Aunty skrev:

Kom igen nu, du har uppgett att du har den professionella kompetensen och tillgång till "dom mest avancerade kalkylprogrammen som finns på marknaden". Hur mycket sparar familjen som bygger ett småhus på att ta bort tillgängligheten i villan? Och vilka saker kommer de enligt undersökningar att spara in på?

Min fråga är genuin. Om du har rätt i detta så är det ett sakargument för att inte liberalisera bygglagstiftningen i denna del och behålla det auktoritära systemet vi har i dag. Intressant om du kunde bidra med detta.

• Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

Hej Aunty

Den här diskussionen handlar inte om att bygga bort tillgänglighet, den handlar om att inte behöva bygga tillgänglighet bara för att någon kanske eventuellt kan komma att behöva den i framtiden.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Kom igen nu, du har uppgett att du har den professionella kompetensen och tillgång till "dom mest avancerade kalkylprogrammen som finns på marknaden". Hur mycket sparar familjen som bygger ett småhus på att ta bort tillgängligheten i villan? Och vilka saker kommer de enligt undersökningar att spara in på?

Min fråga är genuin. Om du har rätt i detta så är det ett sakargument för att inte liberalisera bygglagstiftningen i denna del och behålla det auktoritära systemet vi har i dag. Intressant om du kunde bidra med detta.
det är ju du som vill göra en ändring på befintlig lagstiftning och hävdar att det inte kommer påverka i minimalt.
Då borde det rimligtvis ligga på dig att bevisa det?
så kör på.

A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej Aunty

Den här diskussionen handlar inte om att bygga bort tillgänglighet, den handlar om att inte behöva bygga tillgänglighet bara för att någon kanske eventuellt kan komma att behöva den i framtiden.
är exakt samma sak?

Claes Sörmland
A Aunty skrev:
P g a politik och det finns en massa människor som precis som du inte tror på människan och tror att allt måste lösas med centrala regelverk, kontroll och förmynderi. Till detta kommer en byråkrati och en byggbranch som har ett egenintresse av komplexa regelverk. De får sin försörjning av detta och gillar naturligtvis att man är tvungen att betala deras löner, gärna för låtsasarbete.

• Gilla
Urban R och 7 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
är exakt samma sak?
Med "bygga bort tillgänglighet" så vill du få det till att man bygger bort möjligheten att tillgänglighets-anpassa i framtiden, vilket är felaktigt. Diskussionen handlar om att inte behöva bygga lösningar redan nu bara för att det eventuellt kan behövas i framtiden eller att det eventuellt kommer en gäst som vill laga mat från rullstolen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
P g a politik och det finns en massa människor som precis som du inte tror på människan och tror att allt måste lösas med centrala regelverk, kontroll och förmynderi. Till detta kommer en byråkrati och en byggbranch som har ett egenintresse av komplexa regelverk. De får sin försörjning av detta och gillar naturligtvis att man är tvungen att betala deras löner, gärna för låtsasarbete.
enligt mig verkar diskussionen i tråden finnas för att i princip alla vill bygga tekniska lösningar eller funktioner som inte uppfyller kraven.
Alltså hade det mesta som byggts inte varit tillgängligt och vi får med andra ord sämre bestånd
Men enligt dig att minimalt med människor byggt sämre utifrån tillgänglighet, vilket är helt verklighetsfrånvänt.

Kan man skippa kraven i flerbostadshus också då menar du?

A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Med "bygga bort tillgänglighet" så vill du få det till att man bygger bort möjligheten att tillgänglighets-anpassa i framtiden, vilket är felaktigt. Diskussionen handlar om att inte behöva bygga lösningar redan nu bara för att det eventuellt kan behövas i framtiden eller att det eventuellt kommer en gäst som vill laga mat från rullstolen.
japp hela samhället ska vara tillgängligt för alla, är det så konstigt förstår jag inte.
Att anpassa i efterhand är extremt dyrt och i många fall omöjligt, dessutom faller hela idén då man inte får ett inkluderande samhälle.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.