A Aunty skrev:
men du kan ju inte ta en enstaka punkt och välja ut den, eller hur?
Om du tar massa små punkter så blir dom tillsammans extremt konstandsdrivande.
Nej det är tvärtom. Du kan ju inte säga att alla punkter är extremt dyra bara för att några är det.
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Nej det är tvärtom. Du kan ju inte säga att alla punkter är extremt dyra bara för att några är det.
men vad förstår du inte.
tar du flera punkter som i sig är billiga allihopa med plussar ihop dom så blir totalen dyrt.

massa små punkter att åtgärda i huset blir dyrt.
 
Heij83
A Aunty skrev:
japp hela samhället ska vara tillgängligt för alla, är det så konstigt förstår jag inte.
Att anpassa i efterhand är extremt dyrt och i många fall omöjligt, dessutom faller hela idén då man inte får ett inkluderande samhälle.
Allmänna samhället ska vara tillgängligt men ska skita i om MITT HUS eller ditt för den delen är det!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Allmänna samhället ska vara tillgängligt men ska skita i om MITT HUS eller ditt för den delen är det!
ska vi skita i om ditt hus inte uppfyller konstruktion, akustik, brandregler med?
 
Heij83
A Aunty skrev:
jag undrar vad DU tycker, skall vi skippa tillgänglighetskraven i flerbostadshus med?
Skillnaden är väl att här har vi en byggherre som bygger för att sälja eller hyra ut, då kan man ställa mer krav.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
ska vi skita i om ditt hus inte uppfyller konstruktion, akustik, brandregler med?
Det handlade väl om tillgänglighet för en ev handikappad gäst?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Snart kommer säkert kraven på att man måste ha olika toaletter baserat på vilket könsidentitet någon identifierar sig med.
Ja det är faktisk dags att urinoaren blir en del av svenska hem genom BBR. Den manliga fysiologin är ju sällan snäll mot ryggen och det är ett litet helsike att sitta ned när man kommer upp i åren.
 
  • Gilla
  • Haha
sin och 4 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Skillnaden är väl att här har vi en byggherre som bygger för att sälja eller hyra ut, då kan man ställa mer krav.
haha, blir ju bara mer löjigt.

du sa precis att man ska få bygga precis som man vill på sin egen fastighet,
ingen myndighet ska komma och säga vad man ska göra och inte göra.

men det gäller inte alla tydligen, uppfattar jag dig korrekt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är faktisk dags att urinoaren blir en del av svenska hem genom BBR. Den manliga fysiologin är ju sällan snäll mot ryggen och det är ett litet helsike att sitta ned när man kommer upp i åren.
Obligatorisk hörslinga i alla rum känns som motiverat.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Obligatorisk hörslinga i alla rum känns som motiverat.
Ett krav enligt FN.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Det handlade väl om tillgänglighet för en ev handikappad gäst?
det är ju du som säger att ingen myndighet ska bestämma över vad du bygger på din egen fastighet, du ska göra vad du vill på den.

Så du menar att en del myndighetskrav helt plötsligt är bra ändå?
 
A Aunty skrev:
men vad förstår du inte.
tar du flera punkter som i sig är billiga allihopa med plussar ihop dom så blir totalen dyrt.

massa små punkter att åtgärda i huset blir dyrt.
Ponera att jag bygger ett hus som är anpassat till 98% men vill slippa att anpassa 2%, och jag kan redovisa för hur den anpassningen kan ske senare och vid behov till ett lågt pris. Menar du då att regeln ändå ska vara 100%? Och motiveringen till det är alltså att det inte går att skilja på dessa pga?
 
A Aunty skrev:
men det gäller inte alla tydligen
Det gäller mitt privata hus som jag bor i.
Inte kommunens bostadsbolags hus med random hyresgäst.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett krav enligt FN.
finns inga krav på hörlslinga i alla rum
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
finns inga krav på hörlslinga i alla rum
Policy failure.
 
  • Gilla
  • Haha
Installation och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.