A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
1. Människors bostäder är och ska inte vara tillgängliga för alla.
2. Nej det kommer bara vara enormt mycket saker som ska åtgärdas om inte alla hamnar i rullstol. Kanske är det din våta fantasi men inte så troligt ;)
1. FN håller inte med dig

2.vem har sagt att det handlar om rullstol, vi tillgänglighetsanpassar inte för rullstol
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser praktiskt på frågan. Vi har idag en rejält förmynderibaserad bygglagstiftning. Byggindustrin har anpassat sina produktionsprocesser till detta och trivs rätt bra i detta korporativistiska system. Staten och kapitalet sitter i samma båt s a s. De som får lida är småhusägarna. Således liberaliserar vi lagstiftningen för en- och tvåbostadshus först eftersom lidandet är störst där. När vi har empiri för utfallet av detta efter 10-20 år så kan vi se vad vi gör med flerbostadshusen och byggindustrin.
men förmynderiet är väl exakt lika för flerbostadshusen?
Borde väl tas borde där med då?
 
Heij83
A Aunty skrev:
vem har sagt att det handlar om rullstol, vi tillgänglighetsanpassar inte för rullstol
Jooooo det var viktigt att det skulle få plats en jävla rullstol, det räckte inte med en stolhiss utan skulle vara den stora varianten för en rullstol + ledsagaren som kör den ca 2*2m tror jag den behövde vara.
 
  • Ledsen
  • Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men förmynderiet är väl exakt lika för flerbostadshusen?
Borde väl tas borde där med då?
Det är så med politiska reformer, man får ta det stegvis och utvärdera empiriskt vad effekten blir. Bara idioter bygger politik på strikta principer.
 
  • Gilla
  • Älska
sin och 2 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Jooooo det var viktigt att det skulle få plats en jävla rullstol, det räckte inte med en stolhiss uskulle vara den stora varianten för en rullstol + ledsagaren som kör den ca 2*2m tror jag den behövde vara.
Nej, tillgänglighet handlar inte om rullstol utan om människor som har nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är så med politiska reformer, man får ta det stegvis och utvärdera empiriskt vad effekten blir. Bara idioter bygger politik på strikta principer.
men det är ju bara ta andra länder och energikrav.
grannländer som har mycket lägre energikrav än sverige och då bygger man med sämre standard.

varför skulle inte motsvarande hända med tillgänglighetskraven?
 
Heij83
A Aunty skrev:
Nej, tillgänglighet handlar inte om rullstol utan om människor som har nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
Konstigt då att det var just rullstol som var så viktig hela tiden.
Plats för rullstolen vid matbordet.
Plats för rullstolen vid soffan
Hiss för rullstolen
Ramp för rullstolen
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
1. FN håller inte med dig

2.vem har sagt att det handlar om rullstol, vi tillgänglighetsanpassar inte för rullstol
FN var en dröm för femtio år sedan, realiteten är att det är en tandlös tiger som ger legitimitet till diktaturer , samt vänster debattörer som referar till deras åsikter som någon form av lag som inte går att ifrågasättas eller ändra
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
A Aunty skrev:
1. FN håller inte med dig

2.vem har sagt att det handlar om rullstol, vi tillgänglighetsanpassar inte för rullstol
1. Säger FN att alla är välkomna till min bostad?
2. Alla anpassningar som handlar om golvyta, dörrhål, ramper, kök på entreplan,tillgänglighet runt wc etc är väl gjorda för rullstolsbundna eller dito? De stora grejjerna. Räkna lite i ditt superprogram så kommer du nog fram till att 99% av alla dessa anpassningar aldrig kommer behövas.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Konstigt då att det var just rullstol som var så viktig hela tiden.
Plats för rullstolen vid matbordet.
Plats för rullstolen vid soffan
Hiss för rullstolen
Ramp för rullstolen
gäller nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
1. Säger FN att alla är välkomna alla till min bostad?
2. Alla anpassningar som handlar om golvyta, dörrhål, ramper, kök på entreplan,tillgänglighet runt wc etc är väl gjorda för rullstolsbundna eller dito? De stora grejjerna. Räkna lite i ditt superprogram så kommer du nog fram till att 99% av alla dessa anpassningar aldrig kommer behövas.
Man kan funderar på vad påverkan på miljön blir av att alla bostäder behöver 10 (?) Kvm extra utrymme för en framtida teoretiskt rullstolsbunden, hur det påverkar totala bostadsbristen osv.
Är inte så att anpassningar är gratis för samhället på något sätt
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
1. Säger FN att alla är välkomna alla till min bostad?
2. Alla anpassningar som handlar om golvyta, dörrhål, ramper, kök på entreplan,tillgänglighet runt wc etc är väl gjorda för rullstolsbundna eller dito? De stora grejjerna. Räkna lite i ditt superprogram så kommer du nog fram till att 99% av alla dessa anpassningar aldrig kommer behövas.
1. Har jag sagt det?

2.Nä anpassningarna är för personer med nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga.
Varför skulle de aldrig behöva göras?, alla blir väl gamla?
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men det är ju bara ta andra länder och energikrav.
grannländer som har mycket lägre energikrav än sverige och då bygger man med sämre standard.

varför skulle inte motsvarande hända med tillgänglighetskraven?
Kan du verkligen andras länders bygglagstiftning? Vilka länder är du insatt i?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
A ajn82 skrev:
Man kan funderar på vad påverkan på miljön blir av att alla bostäder behöver 10 (?) Kvm extra utrymme för en framtida teoretiskt rullstolsbunden, hur det påverkar totala bostadsbristen osv.
Är inte så att anpassningar är gratis för samhället på något sätt
att göra det i efterhand blir med dyrt.
sedan hur prisätter du den sociala biten, ohälsan, depressioner, sjukdommar, fallskador, olycker etc?
 
S
A Aunty skrev:
Jag undrar vart gränsen går, svara bara så jag vet?
Gränsen för dina rättigheter slutar vid min kropp och det jag väljer att göra för mig själv.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.