Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det finns ju ett antal gummiparagrafer i PBL som om handläggaren har den dispositionen och lokalkulturen på bygglovsenheten driver det kan tillämpas på dylika estetiska frågor. Lustigt nog kan hur fula lösningar som helst också släppas igenom. Jag håller med om att godtycket i detta är väldigt provocerande. Men det är så lagstiftaren har velat ha det av någon anledning.
Jag trodde krav på estetik bara gällde i detaljplanerade områden vilka lagstöd har de för att ha åsikter på formen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men vad går gränsen då?
Ska du bestämma den för alla andra?

får jag bygga ett slott precis i tomtgräns med dig i i trä?
Antar att jag kan skita i brandreglerna med för man måste ju få bygga sina egna hus precis som man vill säger du ju?
Vill du bygga ett slott på din mark så skulle inte jag hindra dig. Varför skulle jag ha vetorätt angående vad du bygger på din mark. Sen kanske jag inte skulle gilla det, men det finns mycket med grannar som man inte måste gilla så ingen större skillnad mot vad det är idag. Finns t.ex. folk som inte gillar att grannarna har träd, men de får så vackert stå ut med det.
Jag vet inte när det senaste slottet byggdes i Sverige, men jag tror faktiskt inte att man behöver vara direkt orolig för att grannen bygger ett slott.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vill du bygga ett slott på din mark så skulle inte jag hindra dig. Varför skulle jag ha vetorätt angående vad du bygger på din mark. Sen kanske jag inte skulle gilla det, men det finns mycket med grannar som man inte måste gilla så ingen större skillnad mot vad det är idag. Finns t.ex. folk som inte gillar att grannarna har träd, men de får så vackert stå ut med det.
Jag vet inte när det senaste slottet byggdes i Sverige, men jag tror faktiskt inte att man behöver vara direkt orolig för att grannen bygger ett slott.
Skulle vara jäkligt tacksam om mina grannar byggde slott. Skulle döpa om stället till lilla Drottningholm och hoppas på kraftigt stigande genomsnittspriser :love:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Kraven på utformning och anpassning (8 kap. 1 och 2 kap. 6 bla.) gäller oavsett om det är inom detaljplanerat område eller utanför. Boverket har bra info på deras Kunskapsbanken [länk]
Right är ju inte alls luddigt:
Att bedöma en byggnads egenvärden
Ett sätt att avgöra om en byggnad uppfyller kravet på en god form-, färg- och materialverkan kan till exempel vara att analysera byggnadens komposition. Komposition syftar i detta sammanhang på konsten att sätta samman byggnaden. Betydelsefullt att analysera i kompositionen kan vara hur väl sammansatt den är avseende:

  • möten,
  • rytm,
  • riktning,
  • rörelse,
  • balans,
  • skalförhållande och
  • karaktär.
En byggnads komposition är en såväl ytmässig som volymmässig fråga. Med hänsyn till detta kan det i analysen ställas ett antal frågor runt begreppen så som:

  • Hur möts byggnadens olika delar och olika material? Hur möter byggnaden marken?
  • Har byggnaden en rytm och hur upplevs den i så fall?
  • Har byggnaden en riktning och/eller rörelse som är betydelsefull?
  • Finns det balans mellan byggnadens delar, både yt- och volymmässigt?
  • Är byggnadens delar i olika skala? Hur är dessa delar ordnade i förhållande till varandra?
  • Vilken är byggnadens övergripande karaktär? Lätt/ tung, stram/lekfull, inbjudande/sluten, stolt eller lågmäld, och så vidare?
Vid en analys av kompositionen är grunden ofta byggnadens inneboende skala, storlek och proportioner. Exempelvis ges kompositionens huvudsakliga rytm, riktning, rörelse och balans av byggnadens storlek och proportioner, såsom form- och volymbehandling men även till exempel fönstersättning.

Vidare har kompositionens specifika detaljlösningar betydelse i analysen. Det kan handla om hur färgsättning, materialval och materialbehandling, fönster- och dörrutformningar, tak- och takfotsutformning och markanslutning bidrar till kompositionen.”

Tror följande kunde varit nog i mitt område. ”Jajo det är en gul prefabträlåda, den ”möter” tilltalande med symmetri i nock. Volymerna ligger välbalanserat på plattan. O den har brevlåda stramt placerad vid vägkant. Om det blåser kraftigt kan den nog ha en rytm.”
Här får man smälla upp vilken koja eller slott man än vill, vi blandar Villavillerkulla med Beverly Hills på samma gata, precis som det ska va, finns nog nästan alla stilar. Jag saknar lite brutalism men det är nog det enda.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du gissar fel nu igen.
du gissar ju lika mycket eller?
 
A
L lbgu skrev:
Vill du bygga ett slott på din mark så skulle inte jag hindra dig. Varför skulle jag ha vetorätt angående vad du bygger på din mark. Sen kanske jag inte skulle gilla det, men det finns mycket med grannar som man inte måste gilla så ingen större skillnad mot vad det är idag. Finns t.ex. folk som inte gillar att grannarna har träd, men de får så vackert stå ut med det.
Jag vet inte när det senaste slottet byggdes i Sverige, men jag tror faktiskt inte att man behöver vara direkt orolig för att grannen bygger ett slott.
om jag bygger en riktig favela i skit material utan brandregler över hela tomten så antar jag deet är okej också?
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
du gissar ju lika mycket eller?
Absolut, utan empiri så blir det gissningar!

Låt oss avskaffa regleringarna för en- och tvåbostadshus genom en liberaliserande reform inom byggsektorn så får vi facit efter 20 år eller så. Jag menar, svensk bostadssektor kan ju knappast bli värre än vad den är nu. Det byggs inga småhus så här efter att räntorna steg minimalt och det byggdes alldeles för få under alla åren med brinnande högkonjunktur och artificiellt nedpressade räntor. Så liberaliseringar måste till!
 
  • Gilla
  • Älska
sin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
om jag bygger en riktig favela i skit material utan brandregler över hela tomten så antar jag deet är okej också?
Just brandregler i form av avstånd mellan byggnader och möjlighet att utrymma är väl bland det sista regelverket som ska avskaffas. Finns mängder av byggregler som vi tar bort innan dessa.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just brandregler i form av avstånd mellan byggnader och möjlighet att utrymma är väl bland det sista regelverket som ska avskaffas. Finns mängder av byggregler som vi tar bort innan dessa.
fat personen i fråga skrev ju att myndigheter skulle inte bry sig överhuvudtaget och man skulle få bygga hur man ville på sin egen fastighet?
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Absolut, utan empiri så blir det gissningar!

Låt oss avskaffa regleringarna för en- och tvåbostadshus genom en liberaliserande reform inom byggsektorn så får vi facit efter 20 år eller så. Jag menar, svensk bostadssektor kan ju knappast bli värre än vad den är nu. Det byggs inga småhus så här efter att räntorna steg minimalt och det byggdes alldeles för få under alla åren med brinnande högkonjunktur och artificiellt nedpressade räntor. Så liberaliseringar måste till!
med andra ord hade folk byggt billigare och då hade alla tillgänglighetskrav fått stryka på foten och vi hade fått ett sämre bestånd.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
med andra ord hade folk byggt billigare och då hade alla tillgänglighetskrav fått stryka på foten och vi hade fått ett sämre bestånd.
Varför tror du det är billigare att bygga utan nå de grundläggande tillgänglighetskraven?

Det är som regel mycket kostsammare att projektera och dokumentera något enligt ett komplicerat regelverk än det är att faktiskt genomföra det i den fysiska världen. Det är det förra vi måste skära ned på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du det är billigare att bygga utan nå de grundläggande tillgänglighetskraven?

Det är som regel mycket kostsammare att projektera och dokumentera något enligt ett komplicerat regelverk än det är att faktiskt genomföra det i den fysiska världen. Det är det förra vi måste skära ned på.
jag vet varför det är billigare men det förstår nog alla.
Att bygga tillgängligt är dyrare kräver mer kvadratmetrar framförallt men även dyrare tekniska lösningar.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
jag vet varför det är billigare men det förstår nog alla.
Att bygga tillgängligt är dyrare kräver mer kvadratmetrar framförallt men även dyrare tekniska lösningar.
Du får nog exemplifiera vad som du tror skulle sparas bort i ett typiskt småhus som en familj uppför och hur mycket pengar det skulle spara, dels i absoluta termer och dels som andel av den totala byggkostnaden. Om du vill övertyga någon läsare d v s.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag tror fortfarande den absoluta majoriteten svenskar hade tyckt det var positivt om man fick skruva upp en hatthylla även om hallen inte är 1.7m bred tex. Hallen får vara 1.1/1.3m bred (beroende på utformning) så länge där inte finns hatthylla eller garderob i den och fortfarande räknas som tillgänglig, men skruvar man upp en hatthylla i en sån hall är den inte längre tillgänglig.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.