31 006 läst · 79 svar
31k läst
79 svar
Hur dåliga är Eldabutiken?
Spjället från gamla öppna spisen behöver du inte ha när du har en kassett och inget blir bättre av att sätta in ett nytt.Musseh skrev:
Sorry att jag varit inaktiv. Vi kan ju fortsätta på spåret om orsaken till att jag skrev det här . Alltså att det sotar igen ä, ryker in och att elden ibland kvävs. Bifogar bilder. En sak som sotaren så är att det behövs en lucka/spjäll vilket saknas idag. Vredet på bilden är ur funktion och gör inget. Kassetten i sig är "felaktig" då det på nåt sätt samlas sot och aska ovanpå som man inte kommer åt att få bort. Enligt sotaren. Är detta rimligt?
Den kassetten ser ut som en energikassett, den har en plåt i ovankant av eldstadsutrymmet med en arm som sitter fast i luckan så att plåten förs fram och tillbaka beroende på om luckan är öppen eller stängd, finns också en lös plåt i framkant ovanför luckan och ibland ett spjäll som hänger i anslutningen till rökkanalen.
Finns dom delarna i din kamin? Borde vara något sådant som saknas.
Sen är den ansluten med en slang upp i kåpan och i höjd med gamla spjällarmen viker den säkert in en bit i murstocken och så är det en liten hylla där och kanalen fortsätter uppåt.
Man brukar behöva ha en sotlucka på spiskåpan för att komma åt ordentligt där, och är det också trångt uppifrån för att det klumpat sig när dom tätat så blir det stopp tillslut
V vinylskiva skrev:Spjället från gamla öppna spisen behöver du inte ha när du har en kassett och inget blir bättre av att sätta in ett nytt.
Den kassetten ser ut som en energikassett, den har en plåt i ovankant av eldstadsutrymmet med en arm som sitter fast i luckan så att plåten förs fram och tillbaka beroende på om luckan är öppen eller stängd, finns också en lös plåt i framkant ovanför luckan och ibland ett spjäll som hänger i anslutningen till rökkanalen.
Finns dom delarna i din kamin? Borde vara något sådant som saknas.
Sen är den ansluten med en slang upp i kåpan och i höjd med gamla spjällarmen viker den säkert in en bit i murstocken och så är det en liten hylla där och kanalen fortsätter uppåt.
Man brukar behöva ha en sotlucka på spiskåpan för att komma åt ordentligt där, och är det också trångt uppifrån för att det klumpat sig när dom tätat så blir det stopp tillslut
Alla dessa delar finns till kassetten vad det verkar, utom spjäll i rökkanalen. Det som inte finns är ett rör har jag luskat fram nu. Känns som det kan vara boven i dramat?
Då är frågan, går det installera på ett enkelt sätt och bör man samtidigt sätta in ett luftgaller?
Bästa svaret
Då är det mer förståeligt vad felet är.Musseh skrev:
Är som sagt inte alla energikassetter som har det hängande spjället så det är inte säkert att din ska ha något.
En ny kassett med stor panoramaruta ser ju roligare ut, brukar vara lite bättre effekt och hålla glaset renare också, men en inte obetydlig kostnad som kommer till.
Är inget superkomplicerat att lösa, men det är dammigt och kräver en del jobb att bila upp hål i spiskåpan så du kommer åt att jobba.
Vill du göra lösning 1 så vill du ha ett luftgaller i kåpan för att inte stänga in en massa värme där, går du på lösning 2 så beror det ju på vilken höjd den befintliga anslutningen från kassetten sitter på, hur stort utrymme det finns som kan gömma värme
Inte så bra.. Installerade två kassetter och de passade inte, de fick bila ganska hårt innan montering var möjlig. Det var tydligt att målning inte ingick i arbetet. Jag fick bråka ganska mycket innan de murat och putsat så mycket att det gick att måla. Bruk och puts som ligger under och bredvid kassetten går inte att få bort. Den täta luckan som skulle förhindra röklukt och inträmgning från andra pipan met tydligen borde jag förstått att rök ändå kommer sugas in genom ventilerna som inte är täta när det är stängda. Jag känner mig lurad även om jag i skrivande stund sitter och värmer mig framför en snygg och varm spis.Musseh skrev:
Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Övrigt husrelaterat -
Mjukstängare Ikea kök börjar bli dåliga
Kök -
Vad kan jag kräva av företag som sålt dåliga trallskruvar?
Altan & Uteplats -
Hur dåliga är egentligen Ikeas bänkskivor i laminat?
Kök -
Fasadbelysning (byta ut Markslöjds dåliga lampor)
El