30 048 läst · 79 svar
30k läst
79 svar
Hur dåliga är Eldabutiken?
Jo det vet jag mycket väl.OlssonX skrev:Nej, man kan inte anlita annan än kommunens val av utförare angående obligatorisk brandskyddskontroll. Orsaken är att just den kontrollen är kommunens ansvar. Se Lagen om skydd mot olyckor (Lag (2003:778) eller kolla själv med din kommun.
Kommunen har till och med rätt att begära handräckning för att komma in om du vägrar ge tillträde för just brandskyddskontrollen.
Däremot kan man anlita vilken godkänd sotare man vill för den vanliga sotningen.
nu skrev jag sotning..
brandskyddskontroll är inte sotning och den är ekonomiskt bättre att låta kommunens svans utföra...
Redigerat:
Eldabutiken i Haninge installerade för tre år sedan en Conturakamin i våran villa. Tjatade till mig kampanjpris trots att kampanjen gått ut utan större problem. Snabba svar på mina mailfrågor. Kaminen levererades och två jättetrevliga, bedömt polska, killar kom och installerade den. Snyggt, snabbt och utan krångel. Dom städade till och med efter sig och alla som haft hantverkare hemma vet hur sällsynt det kan vara.Musseh skrev:Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
Jag är skitnöjd.
Ser oväntat många positiva svar i den här tråden, men man får aldrig glömma att den enda egentliga makt vi har som konsumenter är valet vem vi handlar av. För engångsköp, som kaminer är för de flesta, måste vi gå på andras upplevelser eftersom butiken inte har något större incitament att bygga en långsiktig relation med den enskilda kunden.
Utifrån de perspektivet tycker jag alla som handlar av elda-kedjan efter att ha läst historien länkad ovan sviker sina medmänniskor stort, att inte bojkotta kedjan efter en sådan incident är att indirekt stödja beteendet och låta handlare som beter sig så mot sina kunder finnas kvar. Det enda solidariska är en 100% bojkott av den kedjan så ingen annan butik får för sig att göra något liknande i framtiden. Det måste finnas kännbara konsekvenser, och de kan bara komma från oss som kollektiv.
Utifrån de perspektivet tycker jag alla som handlar av elda-kedjan efter att ha läst historien länkad ovan sviker sina medmänniskor stort, att inte bojkotta kedjan efter en sådan incident är att indirekt stödja beteendet och låta handlare som beter sig så mot sina kunder finnas kvar. Det enda solidariska är en 100% bojkott av den kedjan så ingen annan butik får för sig att göra något liknande i framtiden. Det måste finnas kännbara konsekvenser, och de kan bara komma från oss som kollektiv.
Hej.Musseh skrev:Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
Har själv jobbat med att installera kaminer, om man installerar en kasset så tar man bort spjället då kassetten själv kan justera draget och inte som dom gamla öppna spisarna. Förmodligen så har dom som installerat kassetten inte utfört jobbet korrekt.
Jag gjorde enligt följande.
Bilade upp där spjället satt och tog bort det. Anpassar anslutnings röret upp mot hålet jag bilat upp, isolerar /tätar med stenull. Sen så gjuter jag fast röret med en fasning neråt. Monterar kassetten och tätar röret mot kamin. Murar/putsar igen hålet. KLART.
Har alltid fått positiv feedback ifrån sotarna. Bor i Västernorrland.
Första inlägget, och ett mycket bra sådant! Välkommen till forumet!N Nära nog skrev:Att det ryker in och att glasen sotar igen kan ha flera olika skäl, antingen var för sig eller kombinerat. Oavsett skick på kassetten ( dåliga tätningar etc) så brukar det gå att elda utan att det ryker in så länge det är bra drag i skorstenen. ( tänk gammal vedspis) Är det bakre tätningar så visst kan det ryka in när den startas. Men det kan ju kollas genom att öppna en sotlucka och kolla med en tändare. Vet inte om ett spjäll skulle avhjälpa ngt mer än att kunna reglera mer draget på en oreglerad eldstad. Läcker det in vid spjället?
De flesta dåliga förbränningar brukar bero på otillräcklig tilluft, antingen in till rummet, eller till eldstaden via regleringen där. Så antingen fel på grejerna eller att man ”eldar fel”.
Har en ny ( franco belge) kamin och en gammal ( morsø) i stugan. Den nya står på ett lägre plan en den gamla och trots det ryker det in från den nya. Funkar hur bra som helst att elda med men så fort du öppnar luckan och ska lägga på en bit ryker det in. Galen konstruktion. Har du en keddy eller liknade så är det sällan fel på den om den inte är sönder i godset eller ngt.
Sorry för onödigt svar om eldning ( kaminmannen )men tänkte gå på problemet först innan tankar om eldabutiken. Finns nog som flera nämnt en hel drös duktiga nissor och nissar som kan det där med eldstäder att tillfråga i området för att få en second opinion vad som orsakar inryket + tips på schysst ersättare till kassetten om det nu är den som felar.
Då TS inte frågat om en lösning på det tekniska problemet kan man kanske betrakta en lösning som ett sidospår, men ett mycket viktigt sådant
Nu är jag ingen expert på eldstäder, men viktiga frågor till TS bör vara:
Vet du varifrån det röker in?
Vilken kamin har du?
Hur hög skorsten ovanför kaminen?
Vilken typ av ventilation har du i huset? Tänker här, utan att vara expert på ämnet, att om det är dåligt sug i skorstenen och ventilationen skapar ett lite för stort undertryck i huset, så bör det kunna göra att det röker in oberoende av hur bra kaminen är.
Detta är intressant och lite läskigt. Ett problem är förstås att det inte går att dra en bestämd gräns för vilka eldstäder som är säkra om inte utan det är en bedömning som tyvärr kan bedömas olika av olika sotare. En intressant aspekt är ju även om de nya sotarna hos er tjänade pengar på att de dömde ut murstockar och kakelugnarna? Hur mycket var merjobbet värt för dem? Pekade de som i TS fall på någon speciell firma för att åtgärda problemen?J Jehu skrev:Det finns en hel del oseriösa sotare runt om i landet på senare år. Lokalt vann en ny firma upphandlingen (antar att reglernna hade ändrats) och de underkände raskt fyra murstockar på vår gata och krävde omsättning av kakelugnar för stora belopp.
Efter ett halvår hade klagomålen vuxit så pass att den gamla sotarn fick komma tillbaka och livet återvände till det normala.
Så ta in någon annan för en second opinion.
De Eldabutiker jag anlitat har varit helt ok.
En kamin jag hade i ett hus rök det in från även om luckan var stängd och glaset sotade igen nästan omgående då man eldade oavsett hur man eldade.
Det var skitlätt att åtgärdat.
Luckan satt snett.
Antingen var den fel från fabrik eller felmonterad eller mest troligt, föregående ägares barn använt den öppna luckan någon gång som stöd och "knäckt" till den.
Oavsett, in till närmaste bygghandel och köpte motsvarande detta
https://www.bauhaus.se/eldfast-tatgarn1-5-m-8m-m
Tätade till runt luckan och vipps, ingen rök in i huset och glaset sotade igen mycket mindre.
Sen är det skitlätt och billigt att få bort sot från glasluckan.
Ta ett glas med vatten och hushållspapper och gå till luckan då den är kall.
Doppa hushållspapperet i vattnet i glaset och sen plocka upp aska med det blöta hushållspapperet
Gnugga askan på den sotiga glasluckan.
Vipps sot borta!
Billigt miljövänligt och bra.
Bara som tips till alla och TS , även om dessa kanske inte löser TS problem
Det var skitlätt att åtgärdat.
Luckan satt snett.
Antingen var den fel från fabrik eller felmonterad eller mest troligt, föregående ägares barn använt den öppna luckan någon gång som stöd och "knäckt" till den.
Oavsett, in till närmaste bygghandel och köpte motsvarande detta
https://www.bauhaus.se/eldfast-tatgarn1-5-m-8m-m
Tätade till runt luckan och vipps, ingen rök in i huset och glaset sotade igen mycket mindre.
Sen är det skitlätt och billigt att få bort sot från glasluckan.
Ta ett glas med vatten och hushållspapper och gå till luckan då den är kall.
Doppa hushållspapperet i vattnet i glaset och sen plocka upp aska med det blöta hushållspapperet
Gnugga askan på den sotiga glasluckan.
Vipps sot borta!
Billigt miljövänligt och bra.
Bara som tips till alla och TS , även om dessa kanske inte löser TS problem
Medlem
· Stockholms län
· 182 inlägg
Om glasen sotar.
Kolla så att plåtarna, plåten inuti kasetten upptill sitter i rätt läge. Den styr röken.
Jag hade det problemet efter sotning när plåten inte satts i rätt läge. Jag har en Keddy
Kolla så att plåtarna, plåten inuti kasetten upptill sitter i rätt läge. Den styr röken.
Jag hade det problemet efter sotning när plåten inte satts i rätt läge. Jag har en Keddy
Intressant att så många mer eller mindre säkert verkar tro att sotaren har gjort en felaktig bedömning av läget...
Huddingebo skrev:
Nä det är inte alls säkert. Han kan ha gjort en mycket korrekt bedömning, MEN
en sotare som har ett samarbete med en viss butik ... då börjar man ju fundera på om sotarn har kick-back på försäljning från butiken... eller om det är hans bästa polare som jobbar där osv osv.
Det är helt enkelt bara fel.
PS
Det blir dubbel-fel iom att det är just Eldabutiken i Haninge
Köpte och fick en ny kassett installerad av murare i samarbete med Eldabutiken i Göteborg. Tycker allt funkat riktigt bra, men har ju inte behövt clincha med dom heller.
[
[
Musseh skrev:Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Avstå butiken det är den enda rätt vi konsumenter har.....Musseh skrev:Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Sidospår. Känn dig fri att ignorera.
Jag undrar varför "många"/flera känner att de vill/behöver försvara ett företag öht. Alltså oavsett om den som försvarar har goda erfarenheter.
Varför skulle det vara relevant att x antal personer har goda erfarenheter? Skulle de goda erfarenheterna väga upp ens en enda dålig erfarenhet? Om det var en av "försvararna" som fick en dålig upplevelse, skulle den då instämma i att man inte skall dra det företagets/namnets alla grenar över en kam?
Jag undrar varför "många"/flera känner att de vill/behöver försvara ett företag öht. Alltså oavsett om den som försvarar har goda erfarenheter.
Varför skulle det vara relevant att x antal personer har goda erfarenheter? Skulle de goda erfarenheterna väga upp ens en enda dålig erfarenhet? Om det var en av "försvararna" som fick en dålig upplevelse, skulle den då instämma i att man inte skall dra det företagets/namnets alla grenar över en kam?
A-tack !L Lilllen skrev:Första inlägget, och ett mycket bra sådant! Välkommen till forumet!
Då TS inte frågat om en lösning på det tekniska problemet kan man kanske betrakta en lösning som ett sidospår, men ett mycket viktigt sådant
Nu är jag ingen expert på eldstäder, men viktiga frågor till TS bör vara:
Vet du varifrån det röker in?
Vilken kamin har du?
Hur hög skorsten ovanför kaminen?
Vilken typ av ventilation har du i huset? Tänker här, utan att vara expert på ämnet, att om det är dåligt sug i skorstenen och ventilationen skapar ett lite för stort undertryck i huset, så bör det kunna göra att det röker in oberoende av hur bra kaminen är.
håller fullständigt med, en fråga som verkar enkel brukar ofta ramla ner till andra grundläggande frågeställningar precis som du nämnde, utifrån de svaren kan TS kanske få klarhet i rimligheten att byta ut grejer, eller som någon annan nämnde helt enkelt sätta om befintlig insats. Har hört från andra ställen runt om att iaf murarfirmor samarbetar med olika återförsäljare, inte lika vanligt med sotaren men visst
hurssom haver verkar ju Elda-butikerna runtom skapa diskussion här
Det är väl i högsta grad relevant? Vilket företag har inte minst en missnöjd kund? Ska man bara handla av företag som inte har någon missnöjd kund skulle det inte bli många kvar.Cancerman_777 skrev:Sidospår. Känn dig fri att ignorera.