Mats-S
Anlitade i höstas Mariebergs i Sollentuna för min uppgradering av kamin och skorsten. Supertrevliga, bra kommunikation, tydlig offert och UE-installatören var otroligt duktig och trevlig. Slutresultatet blev klart över förväntan :)
Finns bara bra att säga om dom (y)

Sotaren som kom och slutbesiktigade nämnde även han att Mariebergs brukar göra bra jobb som blir godkända utan anmärkningar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Det här var det första jag kom att tänka på.

Jag kan tycka att oavsett om Eldabutiken i Haninge skött sig exemplariskt i 99,99 % av fallen så bör de undvikas just på grund utav hur de skött sig i nämnda fall.

Det är även skäl att undvika alla Eldabutiker kan jag tycka, åtminstone ett tag framöver. Visserligen ägs inte Eldabutikerna av en gemensam ledning men ”dem” hade ändå kunnat gå ut med att butiken i Haninge inte skött sig exemplariskt och kunden kommer kompenseras samt att de ber om ursäkt bla bla bla
Har ingen erfarenhet av eldabutiken i Haninge men har haft en hel del kontakt senaste åren med Skorstenspojkarna söder om Göteborg. De är också en Eldabutik och jag har bara gott att säga om den kontakten, trots att jag ändrat mig, bytt delar, reklamerat en del etc. Till föga hjälp för er Stockholmare men jag skulle va försiktig med att generalisera alla eldabutiker.
 
  • Gilla
NymanM och 3 till
  • Laddar…
Anlitade Eldabutiken i Järna för drygt 1,5 år sedan för att få kamin installerad. Är oerhört nöjda med jobbet, servicen och bemötandet, och kan bara rekommendera dem. Så väldigt synd att dra alla Eldabutikerna över en kam.
 
  • Gilla
larsrydell
  • Laddar…
Eldabutiken i Haninge har jag ingen erfarenhet av annat än att jag hört en del dåliga rykten.

men: eftersom frågan gäller Eldabutiken generellt:

både grannen och jag har mycket goda erfarenheter av Eldabutiken i Norrköping. Så mitt korta svar på ”hur dåliga är Eldabutiken” skulle vara: inte alls! Du behöver ju inte precis välja Haninge om de känns oseriösa.

och ja, en sotare som pekar ut en särskild firma skulle jag ta med en nypa salt
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 2 till
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är inte sotartjänsten som kommunen "köper in" för kontroller och sotning en form av monopol? Det är väl endast den firman som kan godkänna/underkänna en anläggning? Om så är fallet; är det ens lagligt att de har samarbete med annan aktör och gör reklam för det?
Nä du kan anlita andra firmor men får då betala kanske ett högre pris än den subventionerade summa som kommunen ordnat
 
Maskintok skrev:
Nä du kan anlita andra firmor men får då betala kanske ett högre pris än den subventionerade summa som kommunen ordnat
Aha! Tack för infon :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L larsrydell skrev:
På vilket sätt menar du att samtliga Eldabutiker skulle vara dåliga?

Jag, och fler med mig, har galet bra erfarenheter av Eldabutiken i Åre.

Svepande dissar utan uppbyggnad med fakta känns mer som personliga vendettor än sakligt underbyggda inlägg baserade på fakta.
Har du tagit hänsyn till länkarna?

Franchise är på gott och ont, i detta fallet har en butik bettet sig extremt illa och därmed solkas namnet, det är väl ganska naturligt? Om inte ansvarsvarsbiten är bra reglerad bör man se upp med även övriga butiker då varumärket i sig uppenbarligen inte är någon garanti för att butikerna behandlar kunder på ett bra sätt.

Därmed kan man höja på ögonbrynen att det finns butiker som är intresserade av att ingå i gruppen då kvalitet tydligen inte är synonymt för varumärket.

Installerade med Elda, säljare som säljer. Hantverkare/installatörer som helst vill jobba någon annanstans är väl min erfarenhet. Det blev inte helt bra med några detaljer, fixade det själv, kan man inte göra rätt från början för att man har bråttom hem så får man inte komma hem till mig flera gånger.
Premium pris, medioker installation är väl mitt omdöme.
 
  • Gilla
guggen och 12 till
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Aha! Tack för infon :)
Ja valde en firma från grannkommunen..
Allt pga att den lokala sotarfirman krävde 4 sotningar per år.. Medans kommunen inte alls hade uppgett det så enligt tjänstemannen som hade hand om ärendet..

Den firma jag valde föreslog 2 sotningar per år... speciellt då jag inte eldar på 6 månader varje år...
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja valde en firma från grannkommunen..
Allt pga att den lokala sotarfirman krävde 4 sotningar per år.. Medans kommunen inte alls hade uppgett det så enligt tjänstemannen som hade hand om ärendet..

Den firma jag valde föreslog 2 sotningar per år... speciellt då jag inte eldar på 6 månader varje år...
Sotning baseras på hur mycket du eldar och regleras av kommunen, inte vad någon tycker även om jag missstänker att sotarn kan rekommendera något annat ur säkerhetsskäl och skick på rökgången.
 
A
ARJU ARJU skrev:
Sotning baseras på hur mycket du eldar och regleras av kommunen, inte vad någon tycker även om jag missstänker att sotarn kan rekommendera något annat ur säkerhetsskäl och skick på rökgången.
Nja det ska vara så.. Men det stämmer inte riktigt med verkligheten i vissa kommuner..

kommunen säger en sak dvs 2 sotningar per år.
sotaren säger 4 gånger per år.. grannkommunens säger som kommunen..
dvs 2 gånger..
Så nä.. det är mest ett sätt att få åt sig pengar och detta genom att man trycker på lite att det skulle vara kommunen som ansett detta..
 
  • Gilla
Matn05 och 1 till
  • Laddar…
Vi var nöjda med eldabutiken när vi köpte insats
 
Musseh Musseh skrev:
Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
Att det ryker in och att glasen sotar igen kan ha flera olika skäl, antingen var för sig eller kombinerat. Oavsett skick på kassetten ( dåliga tätningar etc) så brukar det gå att elda utan att det ryker in så länge det är bra drag i skorstenen. ( tänk gammal vedspis) Är det bakre tätningar så visst kan det ryka in när den startas. Men det kan ju kollas genom att öppna en sotlucka och kolla med en tändare. Vet inte om ett spjäll skulle avhjälpa ngt mer än att kunna reglera mer draget på en oreglerad eldstad. Läcker det in vid spjället?
De flesta dåliga förbränningar brukar bero på otillräcklig tilluft, antingen in till rummet, eller till eldstaden via regleringen där. Så antingen fel på grejerna eller att man ”eldar fel”.
Har en ny ( franco belge) kamin och en gammal ( morsø) i stugan. Den nya står på ett lägre plan en den gamla och trots det ryker det in från den nya. Funkar hur bra som helst att elda med men så fort du öppnar luckan och ska lägga på en bit ryker det in. Galen konstruktion. Har du en keddy eller liknade så är det sällan fel på den om den inte är sönder i godset eller ngt.
Sorry för onödigt svar om eldning ( kaminmannen )men tänkte gå på problemet först innan tankar om eldabutiken. Finns nog som flera nämnt en hel drös duktiga nissor och nissar som kan det där med eldstäder att tillfråga i området för att få en second opinion vad som orsakar inryket + tips på schysst ersättare till kassetten om det nu är den som felar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Musseh och 5 till
  • Laddar…
Det finns en hel del oseriösa sotare runt om i landet på senare år. Lokalt vann en ny firma upphandlingen (antar att reglernna hade ändrats) och de underkände raskt fyra murstockar på vår gata och krävde omsättning av kakelugnar för stora belopp.
Efter ett halvår hade klagomålen vuxit så pass att den gamla sotarn fick komma tillbaka och livet återvände till det normala.
Så ta in någon annan för en second opinion.
De Eldabutiker jag anlitat har varit helt ok.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L larsrydell skrev:
På vilket sätt menar du att samtliga Eldabutiker skulle vara dåliga?
Det är snarare elda som är en riktig pajasorganisation.

Om man ska ha ett gemensamt varumärke så betyder det att man ska stå för någonting, i fallet du kan läsa om där gjorde inte elda ETT SKIT åt situationen centralt, altlså är det en skitorganisation

Sådana ska ALLTID undvikas.

En vettig organisation hade GIVETVIS tagit tag i problemet, uppmanat sin medlem att sluta trakasera kunden och sett till att allt löst sej, och sen sparkat ut butiken i fråga om dom inte skräpt sej.
Det gjorde inte elda utan dom VALDE att agera 100% tandlöst.

Gör man så så SKA man ha skit, och all företag som väljer att tillhöra dom får givetvis sin släng av sleven, precis som att dom hade fått del av den goodwill som elda hade orsalat OM dom hade tagit tag i problemet med skitföretaget som skyltar med deras logga.

Det är liksom så det FUNGERAR att ha ett gemensamt varumärke.

Jag, och fler med mig, har galet bra erfarenheter av Eldabutiken i Åre.
Det är tyvärr 100% irrlevant i sammanhanget huruvida du inte råkade ut för en konflikt med en annan butik i samma kedja.

Svepande dissar utan uppbyggnad med fakta känns mer som personliga vendettor än sakligt underbyggda inlägg baserade på fakta.
Är du på riktigt ? har du ens läst tråden som länkas ?
 
  • Gilla
erik_83 och 19 till
  • Laddar…
Nej, man kan inte anlita annan än kommunens val av utförare angående obligatorisk brandskyddskontroll. Orsaken är att just den kontrollen är kommunens ansvar. Se Lagen om skydd mot olyckor (Lag (2003:778) eller kolla själv med din kommun.
Kommunen har till och med rätt att begära handräckning för att komma in om du vägrar ge tillträde för just brandskyddskontrollen.
Däremot kan man anlita vilken godkänd sotare man vill för den vanliga sotningen.

Maskintok skrev:
Nä du kan anlita andra firmor men får då betala kanske ett högre pris än den subventionerade summa som kommunen ordnat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.