2 604 läst · 46 svar
3k läst
46 svar
Hur beräknar jag kraften i på hjul på väg upp ur ett potthål.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 309 inlägg
Med ett sådan resonemang du har är risken stor att grannen tänker:
Shit, han bryr sig alltså inte heller om att sakta in och försöka köra runt potthål med denna tunga last, utöver att han har släpet lastat tungt under en längre tid.
Shit, han bryr sig alltså inte heller om att sakta in och försöka köra runt potthål med denna tunga last, utöver att han har släpet lastat tungt under en längre tid.
Jag tror du kan utgå ifrån att släpet är odämpat. Så du slipper allt utom däckets fjädringsegenskaper.L largab skrev:Kraften beror på en massa parametrar, tex fjädringslängd, fjäderkonstant, stötdämparens utfjädringskaraktäristik, ihoptryckningskaraktäristik, däckets fjädringsegenskaper.
Men om det är väldigt tungt lastat så fjärdringsvägen är extremt kort och man får bottning så räcker inte 50% ökning långt. Kan säkert bli x5 eller x10 i normalkraft.
50% variation har man nog på vanlig väg utan potthål om vagnen är överlastad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Jag tror man kan skippa alla konstiga beräkningar. Om ett dylikt fullastat släp färdas efter en väg där hjulet åker ner i en decimeter djup skada i vägen så är nog risken ungefär 99% att man skadar däcket innan det händer nå mycket annat. Om man inte åker väldigt fort då.......
Kraften är proportionerlig mot accelerationen enligt F=ma. Vid stillastående kan vi räkna med tyngdkraftsaccelerationen på ca 9.8 m/s².
Om vi antar ett potthål enligt de givna parametrarna så behöver vi räkna ut accelerationen för att få ut kraften. Enklast möjliga är att anta en linjär acceleration rakt uppåt med magnitud nog att få släpet att färdas 0.1m på 0.1s.
Lite googlande ger oss en formel för förhållandet mellan distans, tid och linjär acceleration:
d=0.5at²
Vi stuvar om för att få ut accelerationen:
a=d/(0.5t²)
Matar vi in våra parametrar så får vi ut att potthålet kommer accelerera släpet uppåt med 20 m/s². Detta behöver läggas ihop med gravitationen (eller "normalkraften" för den petiga) eftersom vi inte slipper undan denna när vi kör upp ur hålet.
Kraften på släpet som kör upp ur hålet är således tre gånger större än kraften på släpet i vila.
Instinktivt hade jag nog förväntat mig mer, men det är en ytterst begränsad modell med påhittade parametrar
Om vi antar ett potthål enligt de givna parametrarna så behöver vi räkna ut accelerationen för att få ut kraften. Enklast möjliga är att anta en linjär acceleration rakt uppåt med magnitud nog att få släpet att färdas 0.1m på 0.1s.
Lite googlande ger oss en formel för förhållandet mellan distans, tid och linjär acceleration:
d=0.5at²
Vi stuvar om för att få ut accelerationen:
a=d/(0.5t²)
Matar vi in våra parametrar så får vi ut att potthålet kommer accelerera släpet uppåt med 20 m/s². Detta behöver läggas ihop med gravitationen (eller "normalkraften" för den petiga) eftersom vi inte slipper undan denna när vi kör upp ur hålet.
Kraften på släpet som kör upp ur hålet är således tre gånger större än kraften på släpet i vila.
Instinktivt hade jag nog förväntat mig mer, men det är en ytterst begränsad modell med påhittade parametrar
Vadå i väntan på avlastning? Vad väntar du på?Intet skrev:Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.
Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.
P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Beräkna krafter på din egen kärra...
Hade det varit min kärra hade det inte ens varit någon diskussion. Det är för din granne är snäll den här tråden överhuvudtaget finns.
Anta att du kör i 50 km/h och hjulet har en diameter på 40 cm. Hjulet har då 20 cm på sig att höja sig från hålets botten upp till vägbanan.
Den sträckan tar 0.0144s, så redan där ger dina antagande en faktor 50 fel i den resulterande kraften. Dock så ifrågasätter jag hela din modell 😁
Den sträckan tar 0.0144s, så redan där ger dina antagande en faktor 50 fel i den resulterande kraften. Dock så ifrågasätter jag hela din modell 😁
Säkert sant, men då har man ju valt att ha det så.useless skrev:
Om jag skulle ha vagnen stående länge skulle jag använt stödbenen eller pallat upp vagnen.
Man behöver inte få hjulen att lätta, det räcker att avlasta bara lite så deformeras inte däcken.
Redan i trådstarten sätter TS upp förutsättningen att det tar 0,1 s för hjulet att ta sig upp ur hålet.A ajn82 skrev:
Så hastigheten är ju indirekt redan given, mer eller mindre. Helt meningslöst att försöka räkna på detta.
Jo, men om det hade varit ett känt problem så borde man kunna läsa om det någonstans? Jag hittar ingen information som tyder på att deformerade däck på husvagnar på grund av säsongsuppställning skulle vara något existerande problem?D Dilato skrev:
Intet skrev:Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
Dryga 5 kubik staplad ved skulle jag definitivt tro att det väger rätt rejält mer än 2 ton. Så överlass är högst troligt. Men fortsätt du med dina potthålsberäkningar ✅.Intet skrev:
Det är i vart fall såpass vanligt att Tesla tar upp frågan om platta fläckar, likaså däck-online och häruseless skrev:
Hela diskussionen är meningslös
Om ni kommer fram till att det inte är nån fara= grannen har rätt för det är grannens släp
Om ni kommer fram till att det är en fara= grannen har rätt för det är grannens släp
Alla har väl lånat något nån gång och fått instruktioner man tycker är onödiga? Eller nån som vill du har tofflor när du går på nåt stengolv. Ja, det kanske är löjligt, eller inte löjligt, det spelar ingen roll det är inte ditt golv. Gå inte på golvet om det är problem!!!
Om ni kommer fram till att det inte är nån fara= grannen har rätt för det är grannens släp
Om ni kommer fram till att det är en fara= grannen har rätt för det är grannens släp
Alla har väl lånat något nån gång och fått instruktioner man tycker är onödiga? Eller nån som vill du har tofflor när du går på nåt stengolv. Ja, det kanske är löjligt, eller inte löjligt, det spelar ingen roll det är inte ditt golv. Gå inte på golvet om det är problem!!!