2 604 läst · 46 svar
3k läst
46 svar
Hur beräknar jag kraften i på hjul på väg upp ur ett potthål.
Eller hyra en kärra.R Rejäl skrev:
Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.R Rejäl skrev:
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
Spelar noll roll om den håller eller inte vill inte ägaren att den står med last så är det bara o lyfta på rumpan o lasta av..Intet skrev:Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
Jag ser vad grannen talar om.
Diagonaldäck som står tungt lastade kan få en flat fläck på undersidan. I synnerhet om det är för litet luft i dem. Jag har förstört däcken på en traktorkärra på det viset. Den stod 2-3 dygn med tung last och alldeles för litet luft. Jag hade fyllt på luft enligt vad som stod på däcken men det var fel. Efter det var de förstörda. Kippkärran hoppade så illa att kippen slog upp och ned och jag hade svårt att hållas kvar på traktorsitsen.
Radialdäck är inte lika illa utsatta för samma sak. Det är minst 40 år sedan det har funnits diagonaldäck att köpa till bilkärror. Ser du till att ha ordentligt med luft i däcken är risken ännu mindre men har man maximal otur kan det bli en flatsida på däcken så kärran hoppar fram som en galen kängru.
Fast jag förstår mycket väl varför dig granne är bekymrad. Han har säkert förstört något diagonaldäck någon gång.
Jag rekommenderar att du lastar av åtminstone en del av lasset direkt för gransämjans skull.
Diagonaldäck som står tungt lastade kan få en flat fläck på undersidan. I synnerhet om det är för litet luft i dem. Jag har förstört däcken på en traktorkärra på det viset. Den stod 2-3 dygn med tung last och alldeles för litet luft. Jag hade fyllt på luft enligt vad som stod på däcken men det var fel. Efter det var de förstörda. Kippkärran hoppade så illa att kippen slog upp och ned och jag hade svårt att hållas kvar på traktorsitsen.
Radialdäck är inte lika illa utsatta för samma sak. Det är minst 40 år sedan det har funnits diagonaldäck att köpa till bilkärror. Ser du till att ha ordentligt med luft i däcken är risken ännu mindre men har man maximal otur kan det bli en flatsida på däcken så kärran hoppar fram som en galen kängru.
Fast jag förstår mycket väl varför dig granne är bekymrad. Han har säkert förstört något diagonaldäck någon gång.
Jag rekommenderar att du lastar av åtminstone en del av lasset direkt för gransämjans skull.
En kärra som får ta 780 kg kan ja bara kraftigt överdimensionerad men ändå bara godkänd för den lägre vikten (så att man kan köra den utan extra körkort).Intet skrev:Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
Det säger ju ingenting om vad du KAN överlasta på en annan kärra.
Låna och följ önskemålen. Annars hyr eller köp en själv.
Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.R Rejäl skrev:
Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.
P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Arrogansa piruetter…Intet skrev:Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.
Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.
P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Uppenbarligen förstår du inte att många av oss sympatiserar med och tar ställning för den person som generöst och välvilligt lånar ut sitt släp till dig men blir orolig när han eller hon inser hur du tänker använda det.
Det är fullkomligt normalt att vilja ta hand om och vårda sina ägodelar; att du bagatelliserar oron och vill ”bevisa” att utlånaren inte har någon anledning till oro genom ett teorem som du ställer upp förstärker bara känslan.
Att invända med att ”ah, det är inget problem” på utlånarens invändningar visar på en nonchalans och likgiltighet som väl förklarar många av de reaktioner du fått.
Att söka bevis för sina påståenden på ett forum där man inte kan kvalitetssäkra ett enda uttalande i frågan visar på att du bara söker stöd för dina påståenden gentemot utlånaren. Det spelar ingen roll om de som tycker till är ”jordnära”, experter, vanetyckare eller bara killgissar — du vet inte och får inget faktiskt stöd för det du hävdar.
Jag kan ju till exempel svara:
A: potthål = ingen skada skedd
B: potthål = extrem risk för skada på fordonet
Hur ska du kunna veta (eller utlånaren) att jag vet vad jag pratar om? Har jag tittat i kaffesumpen eller stängt in mig på mitt arbetsrum och räknat på problem som jag är van vid att hantera i mitt jobb? Eller är jag bara tillräckligt jordnära för att ha en vettig åsikt?
Japp, du har fått en del välförtjänt smisk på fingrarna, och det från personer som uppenbarligen är mer moraliskt högtstående än du verkar det som…
//Ronnie
Du kan ju lyfta upp kärran och ställa den på 4 pallbockar. Då slipper du trycket på däcken och axeln.
Jag har varit med om att axeln gick av på grund av ett last ved. Man ska ta hänsyn till ålder och förslitning av en kärra.. Det är svårt att uppskatta kapacitet när rosten kommer
Jag har varit med om att axeln gick av på grund av ett last ved. Man ska ta hänsyn till ålder och förslitning av en kärra.. Det är svårt att uppskatta kapacitet när rosten kommer
Kraften beror på en massa parametrar, tex fjädringslängd, fjäderkonstant, stötdämparens utfjädringskaraktäristik, ihoptryckningskaraktäristik, däckets fjädringsegenskaper.Intet skrev:Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.
Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.
P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Men om det är väldigt tungt lastat så fjärdringsvägen är extremt kort och man får bottning så räcker inte 50% ökning långt. Kan säkert bli x5 eller x10 i normalkraft.
50% variation har man nog på vanlig väg utan potthål om vagnen är överlastad.