ClasseClas
R Rejäl skrev:
Det är konstigt att man orkar ens att diskutera sådanthär.
Du har fått låna en kärra av en snäll granne som inte vill att den står lastad med vikt mer än nödvändigt, vad är problemet det är ju bara o lasta av eller köpa en egen kärra som man kan göra som man vill med..
Eller hyra en kärra.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
R
ClasseClas ClasseClas skrev:
Eller hyra en kärra.
Blir ju dyrt för TS o sitta i soffan o se hyran ticka😉
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att när släpvagnar lånas så är det då de går sönder också.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är konstigt att man orkar ens att diskutera sådanthär.
Du har fått låna en kärra av en snäll granne som inte vill att den står lastad med vikt mer än nödvändigt, vad är problemet det är ju bara o lasta av eller köpa en egen kärra som man kan göra som man vill med..
Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
Spelar noll roll om den håller eller inte vill inte ägaren att den står med last så är det bara o lyfta på rumpan o lasta av..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 8 till
  • Laddar…
Jag ser vad grannen talar om.

Diagonaldäck som står tungt lastade kan få en flat fläck på undersidan. I synnerhet om det är för litet luft i dem. Jag har förstört däcken på en traktorkärra på det viset. Den stod 2-3 dygn med tung last och alldeles för litet luft. Jag hade fyllt på luft enligt vad som stod på däcken men det var fel. Efter det var de förstörda. Kippkärran hoppade så illa att kippen slog upp och ned och jag hade svårt att hållas kvar på traktorsitsen.

Radialdäck är inte lika illa utsatta för samma sak. Det är minst 40 år sedan det har funnits diagonaldäck att köpa till bilkärror. Ser du till att ha ordentligt med luft i däcken är risken ännu mindre men har man maximal otur kan det bli en flatsida på däcken så kärran hoppar fram som en galen kängru.

Fast jag förstår mycket väl varför dig granne är bekymrad. Han har säkert förstört något diagonaldäck någon gång.

Jag rekommenderar att du lastar av åtminstone en del av lasset direkt för gransämjans skull.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker ni då om t.ex. en husvagn med en tjänstevikt på 2 ton som står still året om?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inget konstigt alls. Min egna erfarenhet när hag lastar min mindre kärra som får ta 780kg. Är att den klarar betydligt mer, bara däcken pumpas ordentligt. Har lastat minst 2.5ton utan några synliga men.
Frågar mest av nyfikenhet. Det är ju redan uppenbart att den håller, men skulle vara roligt att känna till den verkliga påfrestningar kärran utsätts för.
En kärra som får ta 780 kg kan ja bara kraftigt överdimensionerad men ändå bara godkänd för den lägre vikten (så att man kan köra den utan extra körkort).

Det säger ju ingenting om vad du KAN överlasta på en annan kärra.

Låna och följ önskemålen. Annars hyr eller köp en själv.
 
D
Håller med tidigare talare, riktig rövhålsvarning på att låna grejer och sen inte respektera utlånarens tankar om sina ägodelar.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Spelar noll roll om den håller eller inte vill inte ägaren att den står med last så är det bara o lyfta på rumpan o lasta av..
Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.

Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.

P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.

Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.

P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Arrogansa piruetter…

Uppenbarligen förstår du inte att många av oss sympatiserar med och tar ställning för den person som generöst och välvilligt lånar ut sitt släp till dig men blir orolig när han eller hon inser hur du tänker använda det.
Det är fullkomligt normalt att vilja ta hand om och vårda sina ägodelar; att du bagatelliserar oron och vill ”bevisa” att utlånaren inte har någon anledning till oro genom ett teorem som du ställer upp förstärker bara känslan.

Att invända med att ”ah, det är inget problem” på utlånarens invändningar visar på en nonchalans och likgiltighet som väl förklarar många av de reaktioner du fått.

Att söka bevis för sina påståenden på ett forum där man inte kan kvalitetssäkra ett enda uttalande i frågan visar på att du bara söker stöd för dina påståenden gentemot utlånaren. Det spelar ingen roll om de som tycker till är ”jordnära”, experter, vanetyckare eller bara killgissar — du vet inte och får inget faktiskt stöd för det du hävdar.
Jag kan ju till exempel svara:
A: potthål = ingen skada skedd
B: potthål = extrem risk för skada på fordonet

Hur ska du kunna veta (eller utlånaren) att jag vet vad jag pratar om? Har jag tittat i kaffesumpen eller stängt in mig på mitt arbetsrum och räknat på problem som jag är van vid att hantera i mitt jobb? Eller är jag bara tillräckligt jordnära för att ha en vettig åsikt?

Japp, du har fått en del välförtjänt smisk på fingrarna, och det från personer som uppenbarligen är mer moraliskt högtstående än du verkar det som…

//Ronnie
 
  • Gilla
Thomas59 och 9 till
  • Laddar…
Vi kan väl anta att det är sista gången du får låna grannens släpkärra.
 
  • Gilla
BSOD och 9 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Vi kan väl anta att det är sista gången du får låna grannens släpkärra.
Fick också den känslan direkt jag läste första inlägget…
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju lyfta upp kärran och ställa den på 4 pallbockar. Då slipper du trycket på däcken och axeln.

Jag har varit med om att axeln gick av på grund av ett last ved. Man ska ta hänsyn till ålder och förslitning av en kärra.. Det är svårt att uppskatta kapacitet när rosten kommer
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tackar för alla svar. Framförallt de moraliska uppsträckningar jag inte bett om från de mer moraliskt högtstående skribenterna.

Fö er som är mer jordnära. Hur mycket belastas en axel när den passerar ett potthål?
De teoretiska förutsättningarna beskriver jag i tidigare inlägg.

P.S.
Kärran står nu uppställd med last i väntan på avlastning, vilket kärrägaren är mycket väl medveten om. Däcktrycket är 400 kPa.
Kraften beror på en massa parametrar, tex fjädringslängd, fjäderkonstant, stötdämparens utfjädringskaraktäristik, ihoptryckningskaraktäristik, däckets fjädringsegenskaper.
Men om det är väldigt tungt lastat så fjärdringsvägen är extremt kort och man får bottning så räcker inte 50% ökning långt. Kan säkert bli x5 eller x10 i normalkraft.
50% variation har man nog på vanlig väg utan potthål om vagnen är överlastad.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.