S SECR skrev:
Har man inget konstruktivt att komma med på faktiskt fråga, så undanbeder jag mig för åsikter på användningsområde
Användningsområdet för skivan är avgörande för vilken behandling som är lämplig.

Om någon inte begrep detta är det inget som helst problem. Då har tråden lärt ut något...

Att tänka på att oljning med härdande olja (linolja, tungolja) så tål det inte basiska material på ytan speciellt länge - även så vekt bas som bikarbonat kan som lösning vid intorkning av droppar (vilket ger pH lite över 10) ge bruna fläckar i den härdade oljelagret

- dessbättre kan det ofta 'repareras' genom att badda ytan med mer eller mindre stark lösning av citronsyra och brunfärgningen bleker sakta bort igen.

Det är det klassiska problemet att baser förtvålar fettsyror och lin och tungolja är fortfarande fettsyror även i sin härdade form och påverkas av starka baser och luckras upp av det.

klassiska målar-sodatvätten av linoljade färgytor gjorde samma sak att en del av färgen på ytan löstes upp och tvättades av, vilket gav matt yta på det som blev kvar och senare gav god fästyta för den nya färgen förutom, att också en massa fett på målarytorna försvann också i samband med sodatvätten. soda tvålar fetter men kanske inte lika snabbt verkan och intensivt som tex. natriumhydroxid (kaustiksoda).

---

Järndetaljer som av misstag ligger fuktigt en tid på ekskiveytan och lite av den lösta järnet/rosten som tränger igenom ytbehandlingen på ekskivan, gör träet inunder svart av garvsyran som fins i ekträet.

Detta kan eventuellt gå att få bort igen med oxalsyra löst i vatten då oxalsyra bildar väldigt stark vattenlösbar ofärgad komplex med järn och på sådant sätt att det dras ur järnet från den fasta garvsyreföreningen som svärtar och den vägen kan tvätta bort järnet igen och svartfärgningen försvinner.

• Älska
  • Gilla
SECR och 1 till
  • Laddar…
din sista bit där tycker jag är intressant.
Jag har som sagt en valnötsskiva, där hade jag inga problem med originalbehandlingen med hårdvax, för att omedelbart få problem när jag bara oljat med mineralolja.
Har inte längre några problem efter den nya hårdvaxoljan.
Detta är avtryck efter kaffeburken.

• Valnötsskiva med kaffefläckar och burkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mineralolja typ paraffinolja ger ingen för vatten portät yta mot underliggande träfibrer i någon längre tid då även paraffinolja dunstar mycket sakta och det blir allt torrare och som exempel våt underkant av plåtkaffeburken under tillräckligt lång tid så kommer den järninnehållande vattenlösningen förr eller senare kapillära in i själva träfibrerna och nå dess organiska syror och det blir svart.

Nu har jag inte koll på just valnöt och dess förmåga att svartfärga med järnföreningar - men ek och dess urlakade garvsyra ur ekspån¹ var något som ingick i många gamla tiders tänkta hållbara (=arkivbeständiga) bläckrecept som blandades med olika järnföreningar (varav blod eller av blod framtagen blodlutsalt är en tänkbar källa för järn, järnvitriol och liknande fungerade också).

Vaxer påverkas inte av alkalier till skillnad från glycerolförestrade fettsyror (som linolja och tungolja) och vax är i rumstemperatur normalt i sin stelnade kristallina form och är inte så mobilt när det väl är fixerat i fibrerna.

Vaxer kan lösas upp med värme i typiska mineraolje-nafta (lacknafta) och förblir löst där tills temperaturen sjunker under en viss nivå och en del av vaxet fälls ut igen (det är det som händer när sommardiesel vaxar ut vintertid i stark kyla - vilket många fått erfara med av vax igensatta dieselfilter när man åker med tysk diesel från Europa in i Sverige när det är rejält kallt på Sverigesidan) och samma sak sker att när bär-naftan försvinner med avdunstning så blir vaxet kvar insuget i bordsytans träfiber.

¹ som namnet 'garvsyra' säger så var det också något som garverierna för skinn använde sig av, så tekniken att extrahera garvsyra ur ek var något som redan var etablerat.

• Gilla
  • Haha
SECR och 2 till
  • Laddar…
returen
X xxargs skrev:
Mineralolja typ paraffinolja ger ingen för vatten portät yta mot underliggande träfibrer i någon längre tid då även paraffinolja dunstar mycket sakta och det blir allt torrare och som exempel våt underkant av plåtkaffeburken under tillräckligt lång tid så kommer den järninnehållande vattenlösningen förr eller senare kapillära in i själva träfibrerna och nå dess organiska syror och det blir svart.

Nu har jag inte koll på just valnöt och dess förmåga att svartfärga med järnföreningar - men ek och dess urlakade garvsyra ur ekspån¹ var något som ingick i många gamla tiders tänkta hållbara (=arkivbeständiga) bläckrecept som blandades med olika järnföreningar (varav blod eller av blod framtagen blodlutsalt är en tänkbar källa för järn, järnvitriol och liknande fungerade också).

Vaxer påverkas inte av alkalier till skillnad från glycerolförestrade fettsyror (som linolja och tungolja) och vax är i rumstemperatur normalt i sin stelnade kristallina form och är inte så mobilt när det väl är fixerat i fibrerna.

Vaxer kan lösas upp med värme i typiska mineraolje-nafta (lacknafta) och förblir löst där tills temperaturen sjunker under en viss nivå och en del av vaxet fälls ut igen (det är det som händer när sommardiesel vaxar ut vintertid i stark kyla - vilket många fått erfara med av vax igensatta dieselfilter när man åker med tysk diesel från Europa in i Sverige när det är rejält kallt på Sverigesidan) och samma sak sker att när bär-naftan försvinner med avdunstning så blir vaxet kvar insuget i bordsytans träfiber.

¹ som namnet 'garvsyra' säger så var det också något som garverierna för skinn använde sig av, så tekniken att extrahera garvsyra ur ek var något som redan var etablerat.
ingenting av detta berör TS i alla fall

returen returen skrev:
ingenting av detta berör TS i alla fall
Jag skulle säga precis tvärtom. TS har en skiva av ek som är full av garvsyra. Vilken olja den är fabriksbehandlad med vet vi inte, men oddsen är rätt goda för att det just är någon mineralolja. Alltså inte så dumt att känna till vad man bör tänka på om man inte lägget på något som skyddar ytan betydligt bättre.

Vad som däremot inte rör TS ett dugg, är om det finns garvsyra i valnöt, men frågan kom upp. Ja, det finns det. Mängd varierar mycket mer än hos ek, men det går att färga valnöt med både ammoniak, järn löst i ättika och en vanlig gjutgärnsgryta.

• Gilla
  • Haha
SECR och 1 till
  • Laddar…
returen
Hep Hep skrev:
Jag skulle säga precis tvärtom. TS har en skiva av ek som är full av garvsyra. Vilken olja den är fabriksbehandlad med vet vi inte, men oddsen är rätt goda för att det just är någon mineralolja. Alltså inte så dumt att känna till vad man bör tänka på om man inte lägget på något som skyddar ytan betydligt bättre.

Vad som däremot inte rör TS ett dugg, är om det finns garvsyra i valnöt, men frågan kom upp. Ja, det finns det. Mängd varierar mycket mer än hos ek, men det går att färga valnöt med både ammoniak, järn löst i ättika och en vanlig gjutgärnsgryta.
ett långt inlägg för en som inte vet rena spekulationer

returen returen skrev:
ett långt inlägg för en som inte vet rena spekulationer
Tydligt att du värdesätter livets skola före högskolepoäng. Såklart en tillåten åsikt, fast i de här tråden är din ”motståndares” inlägg betydligt mer värdefulla för TS situation än dina. Trots att han föredrar långa förklarande texter före nedlåtande oneliners.

• Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
H
S SECR skrev:
Vi har en ekskiva som har suttit på en köksö.
Köksön är nedmonterad då vi lade nytt golv och nu vill vi ha upp en ö men utan förvaring under, utan endast ben/underrede.
Skivan är oljad ek.
Den är gigantisk och ska sågas av så den inte är så djup, men vi behåller nog längden.

Nu till det kniviga, vi vill behandla den men vet inte exakt hur eller vad som blir snyggast.
Tips mottages tacksamt.
Bilden på tidigare ö, är inte kanon, det är en före-bild. Vi har nu målat om köket och lagt nytt golv. Vi får inte plats med skivan i nuvarande format då vi satsade på större köksbord istället. Se före/efter-bild på köket.

Tips på hur behandla skivan mottages tacksamt
Parrafinolja som brukar användas till skärbrädor, dvs Parrafinolja som är livsmedels godkänd.

• Gilla
SECR
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Parrafinolja som brukar användas till skärbrädor, dvs Parrafinolja som är livsmedels godkänd.
Det är ganska värdelöst som skydd för både skärbrädor och bänkskivor och kan dessutom vara skadligt för trät och limfogar. Linolja å andra sidan ger ett bättre skydd och det säljs som livsmedel, kolla bland oljeflaskorna på en större livsmedelsaffär. Inte för att vanlig linolja eller en kokt variant (äkta kokt) skulle vara farlig men är man orolig så finns alternativet.
Hårdvaxen kan variera men de komponenter som är farliga är oftast de som dunstar dvs det vax som blir kvar är oftast ofarligt.
De oljor som vanligen används som kan vara farliga är tung- och valnötsolja (nötallergi).

Vad gäller olja som linolja och sedan hårdvaxolja funkar det. Trät kan suga lite sämre vilket gör att det kanske krävs tunnare lager för att det ska härda. Precis som med linolja dvs lager två och framåt suger betydligt mindre och ytan är fuktig längre.

• Gilla
SECR
  • Laddar…
H
Z z_bumbi skrev:
Det är ganska värdelöst som skydd för både skärbrädor och bänkskivor och kan dessutom vara skadligt för trät och limfogar. Linolja å andra sidan ger ett bättre skydd och det säljs som livsmedel, kolla bland oljeflaskorna på en större livsmedelsaffär. Inte för att vanlig linolja eller en kokt variant (äkta kokt) skulle vara farlig men är man orolig så finns alternativet.
Hårdvaxen kan variera men de komponenter som är farliga är oftast de som dunstar dvs det vax som blir kvar är oftast ofarligt.
De oljor som vanligen används som kan vara farliga är tung- och valnötsolja (nötallergi).

Vad gäller olja som linolja och sedan hårdvaxolja funkar det. Trät kan suga lite sämre vilket gör att det kanske krävs tunnare lager för att det ska härda. Precis som med linolja dvs lager två och framåt suger betydligt mindre och ytan är fuktig längre.
Det har fungerat för oss på bänkar (stavlimmad körsbär) och skärbrädor i ek. Har inte provat något annat.

När det gäller Ek och vad som händer med olika 'kemikalier' beror på att jag själv har bänkskiva i Ek i köket med först okänd behandling (först troligen olja liknande paraffinolja och därefter någon härdande bänkolja efter de första fadäserna med svarta märken efter järndetaljer från förra ägaren) - därefter med bänkolja baserad på linolja och tungolja som lufthärdats och i stort sett gjort alla nämnda misstag med både baser och syror och vad det har gett för verkan av det - så just den delen vill jag nog säga att det är av personlig erfarenhet på fysikalisk nivå. - har man tidigare alltid haft rostfri heltänkande köksbänk så gör man fantastiskt många olika misstag den första året som ger olika märken efter sig innan man lär sig... det man tröstade sig då när det händer är att bänken är i massiv stavträd och inte tunn lager faner och går att slipa rent igen - många gånger...

själv hade jag inte en aning om att nötallergiker skulle vara känsliga för tungolja - bra att veta för framtiden

Redigerat:
  • Gilla
SECR
  • Laddar…
returen
Hep Hep skrev:
Tydligt att du värdesätter livets skola före högskolepoäng. Såklart en tillåten åsikt, fast i de här tråden är din ”motståndares” inlägg betydligt mer värdefulla för TS situation än dina. Trots att han föredrar långa förklarande texter före nedlåtande oneliners.
Dax att visa dina högskolepoäng då
jag har ju bara 220

returen returen skrev:
Dax att visa dina högskolepoäng då
jag har ju bara 220
I så fall borde du varken vara rädd för texter längre än 15 ord, eller tycka att det är svammel när någon ger ett relevant svar på precis det som TS frågar om.

Om du inte förstår vad jag menar kan du väl läsa trådens första inlägg och det första stycket i inlägget som du klagade på. Berätta sedan varför det inte skulle hjälpa TS.

• Haha
returen
  • Laddar…
returen
Hep Hep skrev:
I så fall borde du varken vara rädd för texter längre än 15 ord, eller tycka att det är svammel när någon ger ett relevant svar på precis det som TS frågar om.

Om du inte förstår vad jag menar kan du väl läsa trådens första inlägg och det första stycket i inlägget som du klagade på. Berätta sedan varför det inte skulle hjälpa TS.
argonomkleptomaner bör lära sig att tänka utanför boxen deras bubbla är för liten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.