Hej!
Funderar på köpa denna utegrill från botniastugan:
https://botniastugan.se/produkt/grillplats/
Obehandlad Gran 34x120 ("bordsytan") och resten 45x145 Gran.
Hur behandla för bäst överlevnad i norr?
Tror ni man behöver brandskyddsbehandling eller funkar typ tjära? Måla?
Man vill ju inte gärna värma fram några giftiga ämnen ur behandlingen
Tipsa gärna den som vill!
Funderar på köpa denna utegrill från botniastugan:
https://botniastugan.se/produkt/grillplats/
Obehandlad Gran 34x120 ("bordsytan") och resten 45x145 Gran.
Hur behandla för bäst överlevnad i norr?
Tror ni man behöver brandskyddsbehandling eller funkar typ tjära? Måla?
Man vill ju inte gärna värma fram några giftiga ämnen ur behandlingen
Tipsa gärna den som vill!
Kan försöka igen och vara lite mer specifik, du tänkte på de lite gyllen/ljusbruna va? Jag fick närmast "pass" till svar när jag frågade vad de tyckte var lämplig behandling 
"Obehandlat trä så måste målas/behandlas för att undvika mögelprickar i träet.
När det kommer till behandling, så kan det vara klokast att rådfråga en färghandel kanske. Men i det stora hela så tror jag inte det spelar någon jättestor roll vilken färg man använder, så länge den behandlas.
Beroende på omgivning så kanske man vill måla den i någon kulör, och det funkar också."
Finns det något generellt svar på vilken behandling av gran som klarar bäst att vara ute året runt tro?
"Obehandlat trä så måste målas/behandlas för att undvika mögelprickar i träet.
När det kommer till behandling, så kan det vara klokast att rådfråga en färghandel kanske. Men i det stora hela så tror jag inte det spelar någon jättestor roll vilken färg man använder, så länge den behandlas.
Beroende på omgivning så kanske man vill måla den i någon kulör, och det funkar också."
Finns det något generellt svar på vilken behandling av gran som klarar bäst att vara ute året runt tro?
Gran är ju inte så motståndskraftigt mot röta så någon form av behandling är nog bra. Jag skulle köra på linolja.
Undvik en tät färg som så fort den blir skadad (och det blir den när man har den på bänkar så så där) kommer att släppa in fukt vid skadorna och sen inte släppa ut den med röta som följd.
Tjära kan ju funka på benställningar men inte så bra där man sitter.
Sen undrar jag om det ska in någon insats eller fyrfat eller något i "eldstaden" eller är det tänkt att elda i den? Då känns det som om det vara är en tidsfråga innan eldstaden ÄR elden. Den kommer iaf att bli kolad från insidan.
Undvik en tät färg som så fort den blir skadad (och det blir den när man har den på bänkar så så där) kommer att släppa in fukt vid skadorna och sen inte släppa ut den med röta som följd.
Tjära kan ju funka på benställningar men inte så bra där man sitter.
Sen undrar jag om det ska in någon insats eller fyrfat eller något i "eldstaden" eller är det tänkt att elda i den? Då känns det som om det vara är en tidsfråga innan eldstaden ÄR elden. Den kommer iaf att bli kolad från insidan.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Finns flera alternativ med kallpressad linolja/balsamterpentin, kinesisk trä/tungoljaolja, osv, som träskydd.
Sök på det så får du tips.
Trappstegen har linolja/terpentin med lite trätjära och gjort på lite restvirke troligtvis gran.
Sök på det så får du tips.
Trappstegen har linolja/terpentin med lite trätjära och gjort på lite restvirke troligtvis gran.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden