36 257 läst · 243 svar
36k läst
243 svar
Hur är det med hantverkares kompetens egentligen?
Lita på dem som kan göra det, det är inte direkt raketforskning. 110 röret är ok till duschen. Alltså kvarstår att mäta hur djupt/långt de behöver bila det andra avloppet för att ansluta till ett 110 rör. Det krävs ingen specialutrustning för det.M Mjärn skrev:
Var mer noga med att de utför arbetet snyggt och korrekt.
Jag har upplevt samma sak, sen pratade jag med en kamrat i branschen som jobbar på annan ort som sa " men det fattar du väl själv".. han pekade på klassiska många med liten peng, istället för få med stor peng. Kliva in i ett badrum. Kasta bort gammalt,montera upp nytt på samma ställe (enkelt uttryckt) går fort. Bygga om tar tid, dvs låser upp folk.M Mjärn skrev:Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.
Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Sen om han sitter på fakta o hela sanningen låter jag vara osagt. Men han har varit i den branschen 15+ år både som egen o anställd.
Ingen av företagen som var här har gjort detta.J Josel skrev:
Jag blir bara mer och mer förvirrad efter att alla säger olika om allt.
Problemet är att om jag river allt så är det ju bra om ett företag redan är anställt. Annars står ju badrummet så när det är svinkallt ute och inget företag har tid att ta sig ann arbetet fören om några månader.L Lechuza skrev:
Detta mer 110-rör.. Ska det inte bytas ända till gatan då? Hur skulle det vara möjligt att byta till ett större rör för toaletten som flyttas till duschen?P PHPersson skrev:Lita på dem som kan göra det, det är inte direkt raketforskning. 110 röret är ok till duschen. Alltså kvarstår att mäta hur djupt/långt de behöver bila det andra avloppet för att ansluta till ett 110 rör. Det krävs ingen specialutrustning för det.
Var mer noga med att de utför arbetet snyggt och korrekt.
Jag har bara jobbat med det här i 30 år så vad vet jag? 🙄 Om 4 säger nej och 1 säger ja, så hade jag nog litat på de 4… Vet inte varför de sa så, kanske för att vara tillmötesgående. Men faktum kvarstår att man ansluter inte en WC-stol mot en tidigare golvbrunn, rördimensionerna är fel helt enkelt.M Mjärn skrev:
Ja det gör inte saken enklare. Gissningsvis är det för att de helt enkelt inte vet. Men mitt tips är ändå att om du ska ansluta WC-stolen mot den gamla golvbrunnen så måste det avloppsröret bilas bort så långt som krävs för att hitta 110-mm stamröretM Mjärn skrev:Det känns som att alla firmor har sagt olika saker. En firma säger att man ska bila ända ner till gruset, medan en annan firma säger att man inte behöver borra så djupt. En firma säger att man kan byta plats på dusch och toa, men de andra säger inte något om det. Vissa kan inte säga hur det ser ut i väggen, medan andra kan säga något om det. Verkligen ALLA säger olika om ALLT. Hur ska jag veta vilket företag som kan sin sak? Helt bedrövligt.
De första 4 sa ingenting alls om det. De tog inte ens upp det.S skalman76 skrev:
Några kunde inte säga något alls fören väggen är uppbruten.
Hur ska jag veta vilket företag jag kan lita på? Ett företag säger att golvvärme går att lägga men blir svindyrt att ha igång, medan ett annat säger att det inte alls blir så dyrt.
Ingen har sondat för att veta hur djupt rören är. Ska firmorna inte göra det innan de kan säga något kring vad som behöver göras? Gör man inte det för att kunna ge offert?
Och var brukar stamröret sitta?S skalman76 skrev:
Gör jobbet själv istället, om du inte har tillräckligt kompetens sen innan är det dax att läsa på, fråga här och ta reda på hur det ska göras, när du sen gjort jobbet har du sannolikt ökat din egen kompetens och sparat en hel del pengar.M Mjärn skrev:
Kommer aldrig utsätta mig för det. Jag har pengar att bränna på detta.F fribygg skrev: