M Mjärn skrev:
Men hur vet jag att de inte vet vad de håller på med? Hur ska jag som totalt okunnig veta? Firman har bra rykte och är seriös.
Ett sätt kan vara att du diskuterar med firman så att du förstår i detalj vad de tänker göra och sen låta forumet tolka hur det stämmer med reglerna..... Om du själv känner dig osäker och inte sugen på att lära dig branschregler själv....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
J jannebmw skrev:
nej..
har politiker det?
Politiker har enligt definition ingen kompetens.
 
  • Haha
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju förstås inte lätt om man inte kan sakerna själv.
(Och det brukar ju vara en anledning till att man lejer bort jobb).

Men nu tror jag väl egentligen att du har fått tillräckligt med varningar i alla fall, så frågan har ju mer gått över till hur du går vidare.

Men mer koll på vilken lösning de egentligen föreslår, lite mer detaljerat är en bra början, sen får du väl diskutera denna med folk du känner som kan mer, eller här på forumet.

Du har väl nu fått lite koll på vilka rördimensioner som krävs i de olika delarna av avloppssystemet.
Ja det får väl bli så. Är bra att ha er på forumet. Men firman kanske har i beräkningarna att byta dimension på rören?
 
P PHPersson skrev:
Se bara till att hantverkarna gör det enligt avtal som skall följa dagens regler och förtydliga i avtalet att toalettstolen inte skall ha mindre än 110mm rör någonstans så kör bara. Sedan får du såklart även avtala estetik, tex rördragning av vatten mm.
Badrum är lömska så se till att gå igenom och ha på mail vad ni kommit överens om utöver avtalet. Även detaljer som duschblandare, skall rören tex komma ut från väggen i en bockfixtur? Skall du ha takdusch med dolda rör? Vanlig golvbrunn eller tex väggbrunn. Gå igenom allt i lugn och ro för det är dyrt att ändra efteråt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju förstås inte lätt om man inte kan sakerna själv.
(Och det brukar ju vara en anledning till att man lejer bort jobb).

Men nu tror jag väl egentligen att du har fått tillräckligt med varningar i alla fall, så frågan har ju mer gått över till hur du går vidare.

Men mer koll på vilken lösning de egentligen föreslår, lite mer detaljerat är en bra början, sen får du väl diskutera denna med folk du känner som kan mer, eller här på forumet.

Du har väl nu fått lite koll på vilka rördimensioner som krävs i de olika delarna av avloppssystemet.
Såhär ser ritningen ut. Kan man få ut någon information kring var stammen börjar och slutar och tjocklek?
 
  • Byggnadsritning över ett bostadshus, med markeringar för rördragning, VVS och elinstallationer, samt rumsbeteckningar som Sovrum 2, kök och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Såhär ser ritningen ut. Kan man få ut någon information kring var stammen börjar och slutar och tjocklek?
Japp, det går en 110mm stam rakt under badkaret så det kommer inte behövs bilas speciellt lång sträcka. Vad är det för byggår på huset?
 
  • Gilla
Mjärn och 3 till
  • Laddar…
Efter som djupaste punkten på systemet ligger rakt under badkaret hade jag sagt att röret ligger relativt djupt. Det bör inte spela allt för stor roll men räkna med att de måste bila genom hela plattan.
 
P PHPersson skrev:
Japp, det går en 110mm stam rakt under badkaret så det kommer inte behövs bilas speciellt lång sträcka. Vad är det för byggår på huset?
Ok vad bra! Men hur långt ner? Står det?

Det är byggt 1975.
 
T TypRätt skrev:
Efter som djupaste punkten på systemet ligger rakt under badkaret hade jag sagt att röret ligger relativt djupt. Det bör inte spela allt för stor roll men räkna med att de måste bila genom hela plattan.
Bara de vet vad de gör så. Vore inte kul om plattan spricker
 
M Mjärn skrev:
Sen verkar det svårt att ta in duktigt folk. Det är svårt att veta vilka som är duktiga i och med att alla säger emot varandra på det mesta.
Då kommer du ju tillbaka till att behöva göra jobbet själv för att veta att det blir ordentligt gjort.
 
F fribygg skrev:
Då kommer du ju tillbaka till att behöva göra jobbet själv för att veta att det blir ordentligt gjort.
Det är ju då det inte blir ordentligt gjort i och med att jag vet att jag inte kommer klara av det
 
M Mjärn skrev:
Det är ju då det inte blir ordentligt gjort i och med att jag vet att jag inte kommer klara av det
Då får du låta bli..
 
M Mjärn skrev:
Enligt de sistnämnda som kom med den smarta lösningen så är det inte så mycket jobb med avloppet.

De pratade PEX också. Att de sätter VVS i en låda på väggen.
aha en skitpump från toan till avloppet altså
 
D Dr Benz skrev:
Men hur kan dem veta att det inte är så mkt jobb?

Du bör ha 110 för toaletten enligt gängse standarder och en golvbrunn har mig veterligen aldrig detta. Max 75 brukar dem vara. Så för att flytta toaletten på rätt sätt så måste dom hitta 110 stammen för att kunna ansluta där. Kanske enkelt men vis av erfarenhet är det aldrig lätt. Man skall ha plats till fall osv..

Menar dem ett fördelarskåp för vattnet?
men om du sätter en skitpump vid toan kan du gå ner i dimension
 
bero
JAAM91 JAAM91 skrev:
"göra jobbet och vara auktoriserade " står det.
Skulle säga att göra jobbet och utföra jobbet är detsamma.
beror på vilket land de kommer ifrån
 
Tycker tråden spårat ur lite, alla vill inte vara hantverkare och för många är det faktiskt billigare att jobba med sitt ordinarie arbete och överlåta arbetet till de som faktiskt kan det. Problemet är ju det vi många stått inför att man som okunnig lekman ska förväntas kunna göra en bra upphandling av en tjänst man inte själv förstår.

TS behöver här förstå vad som faktiskt krävs för att badrummet ska kunna bli rätt och bra.
Jag skulle dela detta i två dela där jag tror vi på forumet på ett mer konstruktivt sätt kan hjälpa TS. Först ge en pedagogisk beskrivning av vad som måste ske för att det ska bli rätt utfört. Det andra är gå igenom kontraktet så att TS inte blir lurad eller tar onödig ekonomisk risk.
 
  • Gilla
KC123 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.