Det kan lösas med en toalett med kvarn. De är visserligen dyra men man slipper kostnaden med bilning
 
A anaitis skrev:
Det kan lösas med en toalett med kvarn.
En rejäl nödlösning tycker jag.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
men om du sätter en skitpump vid toan kan du gå ner i dimension
Man kan lösa det mesta på många sätt. Men det är ju inte korrekt utifrån att göra enligt befintlig byggstandard. Det KAN fungera med 75 rör också. Men det är inte så man bygger om man skall göra rätt.

Om detta är lösningen så skall det ju tydligt framgå vad som skall göras, varför och vad det innebär framgent.

Om inget annat anges är det ju renovering enligt gängse standard vid tidstillfället.
 
Även om det är en armerad platta i modernt stuk kan det inte ta många timmar att bila dessa decimeter som behövs med rätt maskin.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tycker tråden spårat ur lite, alla vill inte vara hantverkare och för många är det faktiskt billigare att jobba med sitt ordinarie arbete och överlåta arbetet till de som faktiskt kan det. Problemet är ju det vi många stått inför att man som okunnig lekman ska förväntas kunna göra en bra upphandling av en tjänst man inte själv förstår.

TS behöver här förstå vad som faktiskt krävs för att badrummet ska kunna bli rätt och bra.
Jag skulle dela detta i två dela där jag tror vi på forumet på ett mer konstruktivt sätt kan hjälpa TS. Först ge en pedagogisk beskrivning av vad som måste ske för att det ska bli rätt utfört. Det andra är gå igenom kontraktet så att TS inte blir lurad eller tar onödig ekonomisk risk.
Precis detta. Tack!
 
T TypRätt skrev:
Även om det är en armerad platta i modernt stuk kan det inte ta många timmar att bila dessa decimeter som behövs med rätt maskin.
Det som är stört är att vissa säger att det blir jättedyrt och ska bilas ner till gruset medan andra säger att det inte blir så dyrt och svårt. Hur ska jag veta?
 
T TypRätt skrev:
Tycker tråden spårat ur lite, alla vill inte vara hantverkare och för många är det faktiskt billigare att jobba med sitt ordinarie arbete och överlåta arbetet till de som faktiskt kan det.
Jag tycker du har fel, det är generellt billigare att utföra ett arbete själv än att köpa in tjänsten som vårt skattesystem är utformat.

Att TS inte vill eller kan göra jobbet har jag förstått, inte heller verkar kostnaden för att få arbetet utfört vara nått som avskräcker TS för att leja bort jobbet.
 
M Mjärn skrev:
Det som är stört är att vissa säger att det blir jättedyrt och ska bilas ner till gruset medan andra säger att det inte blir så dyrt och svårt. Hur ska jag veta?
Om du har råd spelar det väl ingen roll?
 
F fribygg skrev:
Om du har råd spelar det väl ingen roll?
Jag har fortfarande ett tak för min budget.
 
M Mjärn skrev:
Jag har fortfarande ett tak för min budget.
Då får du skaffa en entreprenör som åtar sig en helentreprenad innom din budget.
 
M Mjärn skrev:
Det som är stört är att vissa säger att det blir jättedyrt och ska bilas ner till gruset medan andra säger att det inte blir så dyrt och svårt. Hur ska jag veta?
Det är väl problemet med hantverkare. Hur vet du när du har fått tag i en bra?

Du bör få en förklaring av dem hur dem tänker sig ATT man lägger om avloppet. Sen om du är osäker på förfarandet så beskriver du det här så vi kan ge våra 5 cent om det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då får du skaffa en entreprenör som åtar sig en helentreprenad innom din budget.
Ja givetvis. Annars blir det svårt. Men har relativt hög budget.
 
G g.kraft skrev:
Hade en rörmokare som inte lyckades installera en köksblandare. Först satte han den åt fel håll "så att man kommer åt diskmaskinsavstängningen", jag påpekade att jag ville ha den åt rätt håll...

Sen lyckades han inte koppla in diskmaskinsavtängningen och blev sur för att jag hade "något utländskt märke" och inte fm-mattson (jag hade damixa). Jag fick lösa avstängningen själv, det tog mig 15min efter att ha läst manualen som följde med.

Nu tänker man kanske att denna måste varit ny, men nej detta var en gubbe som jobbat länge på samma firma. Jag höll noga uppsikt på de kopplingarna ett bra tag.
En som inte jag lär anlita igen vände på kall & varmvatten när han installerade min nya duschblandare. Alla rör fullt synliga ända från pannan..... Han har ändå minst 30 år i branschen.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Box of rain Box of rain skrev:
En som inte jag lär anlita igen vände på kall & varmvatten när han installerade min nya duschblandare. Alla rör fullt synliga ända från pannan..... Han har ändå minst 30 år i branschen.
Det kan uppenbarligen hända den bäste, för själv bytte jag bromsklossar på min bil och lyckades med mycket möda vända en fel så att metallplattan låg mot skivan. Glad i hågen skruvade jag ihop allt igen.
Detta efter att ha grejat med bilar i 50 år 😬.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Klart du ska göra detta. Se till att få allt på papper vad dom ska göra. Fråga om dom tänkt dra 110 rör från stolen. Låda på väggen är säkert vattenskåp. Inkommande vatten till skåpet och sen vidare därifrån till handfat, vc och dusch. Skulle det läcka då kommer det in i skåpet och sen ut på golvet. Detta har jag svårt att tro att det inte skulle gå att fixa. När du fått allt spexat så kan du lägga ut det här så ser vi om det ser ok ut. Riv så mycket som möjligt själv för att spara pengar.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.