M Mjärn skrev:
Enligt de sistnämnda som kom med den smarta lösningen så är det inte så mycket jobb med avloppet.

De pratade PEX också. Att de sätter VVS i en låda på väggen.
Men hur kan dem veta att det inte är så mkt jobb?

Du bör ha 110 för toaletten enligt gängse standarder och en golvbrunn har mig veterligen aldrig detta. Max 75 brukar dem vara. Så för att flytta toaletten på rätt sätt så måste dom hitta 110 stammen för att kunna ansluta där. Kanske enkelt men vis av erfarenhet är det aldrig lätt. Man skall ha plats till fall osv..

Menar dem ett fördelarskåp för vattnet?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Hantverkaravtalet? Vi ska få offert och sedan godkänna någon och sen kör vi.
Ok då tycker jag du ska överväga att ta reda på vad det är och använda det.

Det finns flera varningsflaggor här. Särskilt hos dig själv faktiskt.... 🤔
 
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
ny
M Mjärn skrev:
Tror snarare att det handlar om rutin. De första hantverkarna stod utan att ha någon aning om något medan de sista kom med en smart lösning som låter rimlig. De första hantverkarna verkade inte veta att det gick att använda toalettens avlopp till duschen.
Hantverkarna ska göra jobbet och vara auktoriserade enligt "säker vatten branschstandard" annars kommer du få problem senare.

Ytterst sällan det installeras 110 golvbrunn i en bostad, det är något som är mer vanligt i industrier och storkök.

Tycker allt annat än att bila i platta låter som fusk jobb och riskerar problem i framtiden.
Finns en anledning varför branschstandard används i sverige!
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
annars kommer du få problem senare.
Varför då? Är inte det viktiga att de utför ett korrekt arbete?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Är inte det viktiga att de utför ett korrekt arbete?
? Var väl det jag skrev :) Det ska utföras på ett korrekt sätt enligt säker vatten.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Var väl det jag skrev
Nej absolut inte. Du skrev
JAAM91 JAAM91 skrev:
vara auktoriserade enligt "säker vatten branschstandard"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte. Du skrev
"göra jobbet och vara auktoriserade " står det.
Skulle säga att göra jobbet och utföra jobbet är detsamma.
 
  • Gilla
ofaxe
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
"göra jobbet och vara auktoriserade " står det.
Skulle säga att göra jobbet och utföra jobbet är detsamma.
Ja det är naturligtvis samma sak. Jag undrade varför det skulle behöva leda till problem om de inte var auktoriserade?
JAAM91 JAAM91 skrev:
annars kommer du få problem senare.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
"göra jobbet och vara auktoriserade " står det.
Skulle säga att göra jobbet och utföra jobbet är detsamma.
Men det betyder inte att de gör ett bra jobb, bara för att de är "auktoriserade".
Diplomerade klåpare är lika dåliga som odiplomerade. Och tvärs om.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Men det betyder inte att de gör ett bra jobb, bara för att de är "auktoriserade".
Diplomerade klåpare är lika dåliga som odiplomerade. Och tvärs om.
Helt rätt! Men har du kontrakt att dom ska utföra & är auktoriserade enligt säker vatten så kan du använda dig utav försäkringsbolag samt bestrida eventuellt dåligt resultat.
Försäkringsbolagen har i regel fört in krav i sina försäkringsvillkor på utförande enligt etablerade branschregler.
Säger bara lycka till att få genom försäkring annars :)
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Försäkringsbolagen har i regel fört in krav i sina försäkringsvillkor på utförande enligt etablerade branschregler.
Men de har i regel inga krav på någon auktorisation eller liknande. Att de har krav på fackmannamässigt utförande är väl tämligen självklart?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men de har i regel inga krav på någon auktorisation eller liknande. Att de har krav på fackmannamässigt utförande är väl tämligen självklart?
Förstår vad du menar, men rätta mig om jag har fel.
Branschreglerna Säker Vatteninstallation betraktas i dag som fackmannamässigt utförande och är en förutsättning för att försäkringen ska täcka en eventuell skada fullt ut.

Auktorisation är ju då egentligen inte ett krav, nej, men det är också en lätt säkerhet för beställaren/byggherren.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Auktorisation är ju då egentligen inte ett krav, nej, men det är också en lätt säkerhet för beställaren/byggherren.
Som det har skrivits så kan det vara en falsk säkerhet. Bara för att någon innehar en auktorisation är det ingen garanti för att denne gör ett bra jobb. Och på samma sätt kan en lekman göra ett utmärkt jobb, helt utan auktorisation.

Den tydliga kopplingen mellan auktorisation och bra jobb, respektive ej auktorisation och dåligt jobb, som du verkar se finns helt enkelt inte, anser jag.

Men visst, att välja ett auktoriserat och välkänt företag med bra referenser och gott rykte är naturligtvis inte fel. Dock tycker jag det är fel att säga att "annars kommer du få problem senare", om den som utför jobbet saknar auktorisation, för så behöver det alls inte vara.
 
  • Gilla
Anna köksexpert och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mjärn skrev:
Hantverkaravtalet? Vi ska få offert och sedan godkänna någon och sen kör vi.
Hallå konsument har en lista över saker som man bör kolla upp innan man anlitar hantverkare, t.ex. hos Skatteverket och Kronofogden. Offerter är normalt väldigt dåliga på att ta upp vad som gäller juridiskt om något oväntat händer, typ du eller utsedd hantverkare blir sjuk och jobbet behöver skjutas upp. Det är vad Hantverkarformuläret handlar om.

Finns det med något om förseningsvite i offerten?
Det är ju viktigt att avtala om prisavdrag för varje påbörjad veckas försening, t.ex. 5000 eller 10 000 kr. Liksom när arbetet ska påbörjas och avslutas.

Har du begärt referenser och ringt dem för att få veta om de är bra på att hålla tider, utför arbetet noggrant, låter bli att skada golv och väggar mellan ytterdörren och badrummet?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Precis med dem som läkare , de flesta är rätt ointresserade och har just ingen bra lösning , medans vissa har massor med idéer och fixar allt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.