35 809 läst · 243 svar
36k läst
243 svar
Hur är det med hantverkares kompetens egentligen?
Ja att kunskapsnivån kan skilja väldigt mycket är vi helt överens om!Intet skrev:
Jag kanske ska satsa på att betala en besiktningsman som följer processenIntet skrev:Antagligen för att de är okunniga, ointresserade och blasse'.
Själv tjänar jag nu på ålderns höst, tredubbla lönen i samma yrke jag alltid haft, just för att jag gör det de övriga inte klarar av. En del har inte talang nog. En del är inte intresserade och en del är primadonnor.
Så mitt tips -satsa på han som bygger väderkvarnar och inte på de som bygger vindskydd.
Enligt de sistnämnda som kom med den smarta lösningen så är det inte så mycket jobb med avloppet.D Dr Benz skrev:
De pratade PEX också. Att de sätter VVS i en låda på väggen.
Så är det alltid mer eller mindre.M Mjärn skrev:
Fråga dom vad "oväntade kostnader" kan tänkas vara....
Det står i offerten att allt arbete sker enligt branschregler?
Det verkar vara en dåligt skriven offert.
När jag lämnar offerter (inte så ofta dock, och jag är skitkass på att skriva sådana, drar mig verkligen för det) så brukar jag dels lista vad som ingår i anbudet (på en någorlunda kortfattat och vettigt sätt) och sen, vid behov, vad som inte ingår i anbudet, dvs dels om det är extra kostnader som jag inte vill inkludera i anbudet, eller risk för sådana, dels någon slags friskrivning för det dolda som vissa jobb är behäftade med, och något om hur detta löses vid arbetets genomförande.
Jag vill verkligen inte bygga in tolkningstvister i mina offerter, utan det ska framgå vad som är offererat, och vad som inte ingår eller friskrivs från, och gärna lite hur sånt sen löses ifall det blir problem.
När jag lämnar offerter (inte så ofta dock, och jag är skitkass på att skriva sådana, drar mig verkligen för det) så brukar jag dels lista vad som ingår i anbudet (på en någorlunda kortfattat och vettigt sätt) och sen, vid behov, vad som inte ingår i anbudet, dvs dels om det är extra kostnader som jag inte vill inkludera i anbudet, eller risk för sådana, dels någon slags friskrivning för det dolda som vissa jobb är behäftade med, och något om hur detta löses vid arbetets genomförande.
Jag vill verkligen inte bygga in tolkningstvister i mina offerter, utan det ska framgå vad som är offererat, och vad som inte ingår eller friskrivs från, och gärna lite hur sånt sen löses ifall det blir problem.
Att fråga runt tills man hittar en ja-sägare kan vara vanskligt.
Jag misstänker att kompetensförhållandena är de omvända mot vad du insinuerar.
Jag misstänker att kompetensförhållandena är de omvända mot vad du insinuerar.
Tror snarare att det handlar om rutin. De första hantverkarna stod utan att ha någon aning om något medan de sista kom med en smart lösning som låter rimlig. De första hantverkarna verkade inte veta att det gick att använda toalettens avlopp till duschen.J Jaggatagga skrev: