36 074 läst · 243 svar
36k läst
243 svar
Hur är det med hantverkares kompetens egentligen?
Som hantverkare och företagsägare så är det brukligt med referenser även om jag ställen behöver ge..Alfredo skrev:
Men att inom svensk sjukvård ta referenser på läkare eller kirurg har jag innan denna diskussion aldrig hört talas om🤔
Fast nu är du ute och cyklar helt. Problemet var inte mängden övertid. Problemet var dubblerad arbetstid och att man bytte yrke samtidigt, och ingen kunde skola in en eftersom allt var purfärskt, och de som kunde mest jobbade ännu mer.Intet skrev:Det förekommer dagligen att operationer misslyckas pga inkompetens. Problemet är att läkare har en obegriplig aura av gudomlighet. Vem kommer inte ihåg "våra hjältar" under Coronan, bara för att de gjorde sitt jobb med övertid, som vilken annan arbetare som helst gör när det kör ihop sig.
När det gäller prostataoperationer skiljer utfallet med 10ggr så hög risk för inkontinent hos läkare A som opererar en i månaden mot läkare B som bara utför prostataoperationer.
Så det gäller att välja sin läkare med omsorg på samma sätt som man väljer sin hantverkare. Fråga, Fråga, Fråga...
Hur många värmepumpar installerar du per år. Hur många prostataoperationer genomför du per år, etc.
Inkompetens finns överallt. Vissa är bara skickligare än andra på att dölja sina misslyckanden.
Typ som om en röris skulle få veta att du på måndag är industrielektriker, och förresten, vi vet inte riktigt vilken spänning vi får från nätet varje dag. Och just det, du jobbar nu tolv-timmars pass så din arbetstid kan dubblas. Om du hade tur jobbade inte din partner samtidigt likadant. Det är många kollegor som har kvartals- till årslånga minnesluckor från den tiden.
Operationer kan givetvis misslyckas pga bristande kompetens, men det ser olika ut om det mest sker under tidiga inlärningskurvan, p.g.a. bristande säkerhetssystem, eftervård, eller kanske det vanligaste, för att dem kända riskerna ibland inträffar. Din metod lär bara leda till att du väljer gamla gubbar för att det "känns" bäst. Mest är inte bäst... vissa lär sig faktiskt aldrig. Det finns statistik för alla enheter, använd den istället. Närmre än så kommer du inte svaret om resultat.
Jättevanligt ju. Man frågar i bekantskapskretsen och undviker vissa läkare. Men man brukar ju iofs inte gå och inspektera grannens potens.R Rejäl skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Är det i storstad får de okunniga jobb iallafall. Mindre ort då är hantverkare rädda om sitt rykte.H Hybro skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Är det i storstad får de okunniga jobb iallafall. Mindre ort då är hantverkare rädda om sitt rykte. När det gäller badrum så ska de vara med i BKR och/eller Säker vatten, då får man de värsta skräpet och försäkringsbolaget bli mer villig att betala om det blir skador senare. När vi gjorde om badrummen hade vi också några som kliade sig i huvudet och kom med otroligt dåliga lösningar. Vi fick till slut tag i en bra hantverkare.M Mjärn skrev:Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.
Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Vi läste på reglerna finns på BKR hemsida, det har säkert Säker Vatten också. Det är lättare att diskutera lösningar och uträcka om de gör fel om man är påläst, man förstår vad de pratar om och speciellt om man måste göra någon avvikelse från reglerna. Större avvikelse vill nog en seriös hantverkaren ha en underskrift på. Skriv Avtal finns på Villaägarnas och konsumentverkets hemsida, skriv in vite också om de inte blir klara på den tid ni har avtalat. Prata med grannar, vänner, släkt och vänner om de känner någon bra hantverkare. Bor du i ien storstad, se om du kan ”importera” hantverkare med bra rekommendationer från mindre ort. Vui importerade när vi satte in fönstren. Visst man får betala för resvägen men det är det värt! När det gäller badrum är det extra noga, det måste reglas cc 30 om det är badrum t.ex. Lägg upp en bild på hur det ser ut i dag och enskild med mått hur ni vill ha det, alt. om ni vill ha förslag. Ange om ni vill ha golvvärme, om det är el eller vattenburet. Det finns många som är duktiga på det på forumet.
Redigerat:
Här förstår jag inte. Dubblerar arbetstid är inte övertid och alla bytte yrke samtidigt?S surglad skrev:
Förutom minnesluckor, låter det som mitt jobb😬S surglad skrev:Typ som om en röris skulle få veta att du på måndag är industrielektriker, och förresten, vi vet inte riktigt vilken spänning vi får från nätet varje dag. Och just det, du jobbar nu tolv-timmars pass så din arbetstid kan dubblas. Om du hade tur jobbade inte din partner samtidigt likadant. Det är många kollegor som har kvartals- till årslånga minnesluckor från den tiden.
vad är det för bristande säkerhetssystem?😱S surglad skrev:
visst. jag är en gammal gubbe som är efterfrågad just på grund av min långa erfarenhet. Fungerar det annorlunda hos läkarkåren?S surglad skrev:
Kompetensomdöme på en hantverkare beror ju på vem som ställt den.
Tar ett exempel.
En kollega sa att hans sambo var jätteduktig på datorer men hade ett problem som han ville jag skulle titta på.
När jag kom hem till dom så förstod jag att hon var nästan nybörjare på datorn men kunde typ göra en mapp och kopiera en fil dit.
I kollegas ögon var hon jätteduktig men i mina ögon nybörjare. Alltså kompetens sitter i betraktarens ögon 😀
Tar ett exempel.
En kollega sa att hans sambo var jätteduktig på datorer men hade ett problem som han ville jag skulle titta på.
När jag kom hem till dom så förstod jag att hon var nästan nybörjare på datorn men kunde typ göra en mapp och kopiera en fil dit.
I kollegas ögon var hon jätteduktig men i mina ögon nybörjare. Alltså kompetens sitter i betraktarens ögon 😀