E Erik Salhammar skrev:
Jo dom kräver tydligen det

Men många andra bolag accepterar att man gör det själv.
Men du skrev själv innan att det räcker med att det är gjort enligt reglerna. Läser man deras villkor punkt F2.2 står det ingenstans annorlunda. Dvs de kräver inga certifikat eller utbildningar.
Berätta gärna var i deras villkor det står?
 
H Hybro skrev:
Kompetensen är väl tillräckligt stor, annars hade de väl inga jobb.

Visst ett o annat backjobb o s v , kan väl även s k hantverkare råka ut för.
Men det är väl medräknat i totala kalkylen.
Tyvärr råder det stor brist på VVS montörer, i varje fall så i min del av Sverige, så många har inte den kompetensen de borde ha.
 
H Hybro skrev:
Kompetensen är väl tillräckligt stor, annars hade de väl inga jobb.
När jag gjorde lumpen i Norrland var det ett mycket stort underskott på flickor i byn, så de två markatanterna blev ivrigt uppvaknande av oss grabbar. Inte var det för deras skönhet. Inte heller deras erotiska utstålning. Nej. De var en akut bristvara! Så vem som helst dög😁.
likadant med hantverkaren.
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Nu har vi gjort det mesta själva i huset, men det har ändå blivit en del hantverkare, och det är ett mycket litet antal som har gjort ett bra jobb till rätt pris. Alla andra har antingen gjort ett undermåligt jobb och/eller tagit mer betalt än vad som sagts. Ja, man ska alltid begära fast pris, men ibland är det inte möjligt. Men hantverkaren försäkrar ändå att det hamnar någonstans mellan dessa siffror; grejen är att det ALLTID hamnar över eller i alla fall i toppen av uppskattningen.

Vi skulle installera en ny ytterdörr med sidoljus och kontaktade flera hantverkare som sa att det var enkelt att fixa. Vi bestämde oss för en som fått bra omdömen. Han kom hit och började riva, men efter en timmes arbete avbryter han och säger att det inte går av alla möjliga anledningar. Han monterar tillbaka och lämnar. Nästa helg tar jag och min far, som inte är hantverkare, oss an jobbet, och det var inga konstigheter egentligen. Sedan dess har dörrtillverkaren varit på plats och verifierat installationen, som anses vara enligt regelverket. De säger att det faktiskt är vanligt att hantverkare inte monterar dörrarna korrekt, och då försvinner garantin.

Nu är alla dörrar i huset bytta. Den första som byttes fick en erkänd hantverkare sätta in. Det är utan tvekan den sämst monterade dörren i huset (öppnar sig själv samt dåligt monterade trycken som skavat av färg).

Det är också uppenbart när hantverkare inte vill ta sig an jobbet; då sätter de en riktigt saltad prislapp eller helt enkelt inte svarar på förfrågan. Men sen kan de komma krypande tillbaka sex månader senare när kön börjar sina.

Man kan tycka att med ROT borde det inte behöva vara så här, men självklart tar folk oftast det billigaste möjliga, och då blir resultatet också som det blir. Det finns inte utrymme att vara lika petig som den som gör det själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Säker vatten krävs inte på något försäkringsbolag vad jag vet så länge man följer de regler som finns.
Jag måste säga att jag hade fel i krav från försäkringsbolag. Men om du eller någon kopplar i väggen idag som man gjorde igår så betalar du själv ofta för det felet försäkringsbolaget kommer att krångla och firman helt säkert också för med vanlig tur så kan det ju ha klarat sig i 10 år och 1 dag. Att följa rekomendationerna om säkert vatten inne i väggar är lite dyrt vid renovering och ombyggn
ad men tryggare speciellt med dagens nya material och rör. Det är just nu som de lödda kopparrören i husen från 50-70 talet börjar bli dåliga ...
 
T Tareson skrev:
Det är just nu som de lödda kopparrören i husen från 50-70 talet börjar bli dåliga ...
Har nog aldrig sett kopparrör springa läck pga ålder. Det skall däremot bli intressant och se hur länge de "moderna" materialen håller.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Jag måste säga att jag hade fel i krav från försäkringsbolag. Men om du eller någon kopplar i väggen idag som man gjorde igår så betalar du själv ofta för det felet försäkringsbolaget kommer att krångla och firman helt säkert också för med vanlig tur så kan det ju ha klarat sig i 10 år och 1 dag. Att följa rekomendationerna om säkert vatten inne i väggar är lite dyrt vid renovering och ombyggn
ad men tryggare speciellt med dagens nya material och rör. Det är just nu som de lödda kopparrören i husen från 50-70 talet börjar bli dåliga ...
Dåliga? På vilket sätt då? Personligen tror jag 50-70år korrekt lödda kopparrör kommer hålla längre än nya RiR (förutsatt bra vatten) Men det är såklart en gissning eftersom ingen vet.
Men erfarenhet generellt är att plasten slits fortare av mekaniskt slitage.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Men erfarenhet generellt är att plasten slits fortare av mekaniskt slitage.
Och av ålder. Den torkar.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
A
Min svärfar var en erkänd duktig svetsare som ibland fick göra om jobb efter mindre duktiga svetsare, vilket tar tid men inte är farligt.

Men tänk om man får en mindre duktig kirurg i stället för en skicklig det kan vara farligt. Man lägger sitt liv i händerna på någon som man inte har en aning om hur skicklig den är.
 
B
Intet Intet skrev:
Har nog aldrig sett kopparrör springa läck pga ålder. Det skall däremot bli intressant och se hur länge de "moderna" materialen håller.
Jag har sett ett fall. Men de har väldigt hög hårdhet på vattnet (typ kalkpartiklar i vattnet), röret var lagt på 70 talet (dvs höll nästan 50år), röret var klent dimensionerat (dvs hög hastighet), och rätt skarp böj... som eroderade bort till slut.

Så det kändes lite som sämsta förutsättningarna, och det höll i bra många år i alla fall. Så jag är inte så oroad för kopparrören, de håller bra.

Däremot har jag sett smygläckor i skarvarna mellan kopparrör. Här undrar jag hur de moderna rören som är pressade med nån liten oring kommer hålla.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Men tänk om man får en mindre duktig kirurg i stället för en skicklig det kan vara farligt. Man lägger sitt liv i händerna på någon som man inte har en aning om hur skicklig den ärär.
Det förekommer dagligen att operationer misslyckas pga inkompetens. Problemet är att läkare har en obegriplig aura av gudomlighet. Vem kommer inte ihåg "våra hjältar" under Coronan, bara för att de gjorde sitt jobb med övertid, som vilken annan arbetare som helst gör när det kör ihop sig.
När det gäller prostataoperationer skiljer utfallet med 10ggr så hög risk för inkontinent hos läkare A som opererar en i månaden mot läkare B som bara utför prostataoperationer.
Så det gäller att välja sin läkare med omsorg på samma sätt som man väljer sin hantverkare. Fråga, Fråga, Fråga...
Hur många värmepumpar installerar du per år. Hur många prostataoperationer genomför du per år, etc.

Inkompetens finns överallt. Vissa är bara skickligare än andra på att dölja sina misslyckanden.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
A
Intet Intet skrev:
Det förekommer dagligen att operationer misslyckas pga inkompetens. Problemet är att läkare har en obegriplig aura av gudomlighet. Vem kommer inte ihåg "våra hjältar" under Coronan, bara för att de gjorde sitt jobb med övertid, som vilken annan arbetare som helst gör när det kör ihop sig.
När det gäller prostataoperationer skiljer utfallet med 10ggr så hög risk för inkontinent hos läkare A som opererar en i månaden mot läkare B som bara utför prostataoperationer.
Så det gäller att välja sin läkare med omsorg på samma sätt som man väljer sin hantverkare. Fråga, Fråga, Fråga...
Hur många värmepumpar installerar du per år. Hur många prostataoperationer genomför du per år, etc.

Inkompetens finns överallt. Vissa är bara skickligare än andra på att dölja sina misslyckanden.
När jag ringer till rörmokerifirman säger jag inte, jag vill ha en som bytt toalett många ggr.

Inte heller säger jag att jag vill ha en kirurg som gjort många operationer på min åkomma.

Bara att tacka och ta emot vilket är lite otäckt.
 
A Achren57 skrev:
När jag ringer till rörmokerifirman säger jag inte, jag vill ha en som bytt toalett många ggr.

Inte heller säger jag att jag vill ha en kirurg som gjort många operationer på min åkomma.

Bara att tacka och ta emot vilket är lite otäckt.
Du kan faktiskt ringa sjukhuset och fråga hur van den tilltänkta kirurgen är. Det kan avgöra ifall du blir helt frisk igen, eller om du får ha blöjor för resten av dina dagar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Du kan faktiskt ringa sjukhuset och fråga hur van den tilltänkta kirurgen är. Det kan avgöra ifall du blir helt frisk igen, eller om du får ha blöjor för resten av dina dagar.
Kanske inte det smartaste att reta upp kirurgen för då blir det garanterat blöja på efter besöket kanske🤷😂
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kanske inte det smartaste att reta upp kirurgen för då blir det garanterat blöja på efter besöket kanske
Ska försöka komma ihåg att inte fråga efter referenser om jag funderar på att anlita dig. 😉
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.