8 358 504 läst · 40 273 svar
8359k läst
40,3k svar
Humorhörnan ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 647 inlägg
Mycket av det som är roligt i ett sammanhang är mobbning i ett annat.N Niq skrev:
Jag tror exempelvis att Henrik Schyffert 2015 skulle kallat sin egen sketch om koreanska adoptivpäron från 1995 rasistisk om någon annan gjort den då. Nu ytterligare tio år senare skulle jag tro att han slappnat av lite igen.
Tidsandor såväl som människor ändras. Och även kontext spelar roll. Men jag håller helt enkelt inte med om att vissa saker är för känsliga för att skämtas om bara för att skämtet kan tolkas (eller vara menat som) något icke harmlöst.
Redigerat:
Glöm inte rösta på Kaj ikväll
När jag reagerat tidigare har jag fått de reaktionerna. Tyvärr. Jag såg inte det här som ett av de värre ”skämten” i tråden.findus42 skrev:
Det var många städer som bombades sönder och samman under kriget. I det perspektivet sticker inte den staden ut.
Jag tänker inte fortsätta den här diskussionen efter det här. Håller med om mycket i det här inlägget. Kontext och sammanhang påverkar väldigt mycket. Allt kan skämtas om i rätt sammanhang men det är sättet man gör det på som är avgörande.Nötegårdsgubben skrev:
Mycket av det som är roligt i ett sammanhang är mobbning i ett annat.
Jag tror exempelvis att Henrik Schyffert 2015 skulle kallat sin egen sketch om koreanska adoptivpäron från 1995 rasistisk om någon annan gjort den då. Nu ytterligare tio år senare skulle jag tro att han slappnat av lite igen.
Tidsandor såväl som människor ändras. Och även kontext spelar roll. Men jag håller helt enkelt inte med om att vissa saker är för känsliga för att skämtas om bara för att skämtet kan tolkas (eller vara menat som) något icke harmlöst.
[media]
Men hur många av dem andra städerna har någon dragit vitsar om här? För det är väl det som diskuteras här eller?D Daniel 109 skrev:
Tja, varför reagerar du inte när folk skämtar om folkmordet på palestinier alldeles nyss? Israel har dödat fler palestinier än vad som dödades i Hiroshima och Nagasaki tillsammans, de har använt mer bomber (i ton sprängraft) än Hirishima och Nagasaki tillsammans.findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.
@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.
Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.
Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.
Hälsar Findus
Det är lätt att utveckla.findus42 skrev:
WFD gjorde exakt samma skämt (men på ett annat sätt) just innan (det var väl antagligen det som triggade Troberg).
Så jag undrade alltså varför det ena upprörde dig, men inte det andra.
Men visst, du kanske redan iggar WFD och därför inte såg det - det skulle förklara det hela.
Försöker du ursäkta dig med att någon annan är empatilös. Det sämsta försvar som finns. Det är så gränserna flyttas fram. Dehumanisering kallas det.T Troberg skrev:
Som jag skrev så är jag på Byggahus för att roa mig och för att ge råd om det är något jag kan lite om. Jag blockar de som huvudsakligen är otrevliga. Det betyder att de riktiga stolpskotten på forat går mig förbi.
Att inte slå ner på allt som skrivs i universum förminskar inte det jag ser och reagerar på.
Hälsar Findus
PS. Historien går igen. Utvecklingen är deprimerande för mig som kan läsa och kan jämföra.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DS