8 358 504 lÀst · 40 273 svar
8359k lÀst
40,3k svar
Humorhörnan ...
Bra sagt Findus đđfindus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill sÀga trÄkig i humortrÄden.
@Niq
Fat Man var namnet pÄ atombomben som fÀlldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fÀlldes av en B29 med namnet Bockscar under befÀl av major Charles Sweeney.
Trobergs skÀmt Àr osmakligt pÄ en nivÄ som civiliserade mÀnniskor har svÄrt att förstÄ. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gÄng gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur mÄnga judar man fÄr in i en folkvagn.
Till moderatorerna. LÄt det stÄ kvar. LÄt dem skÀmmas över sin totala brist pÄ empati och vanlig anstÀndighet.
HĂ€lsar Findus
Jag fÄr skÀmmas över att jag inte reagerade pÄ vad "skÀmtet" handlade om. Det borde ha varit uppenbart fast jag inte kÀnde till namnet pÄ bomben. FÄr skylla pÄ att mitt huvud Àr trött och distraherat. Ja dÄlig ursÀkter men ibland (alltför ofta) fungerar inte hjÀrnan. Du har helt rÀtt.findus42 skrev:
@Niq
Fat Man var namnet pÄ atombomben som fÀlldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fÀlldes av en B29 med namnet Bockscar under befÀl av major Charles Sweeney.
Trobergs skÀmt Àr osmakligt pÄ en nivÄ som civiliserade mÀnniskor har svÄrt att förstÄ. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gÄng gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur mÄnga judar man fÄr in i en folkvagn.
Till moderatorerna. LÄt det stÄ kvar. LÄt dem skÀmmas över sin totala brist pÄ empati och vanlig anstÀndighet.
HĂ€lsar Findus
Nu blir jag vÀldigt nyfiken pÄ vad du gjorde mot din tyska bekant.
Tack för förklaringen som jag inte hade koll pÄ. Det hör ju inte alls till humorhörnan men det var individ #2 som jag blockade idag.findus42 skrev:
@Niq
HĂ€lsar Findus
Den humorn var vÀl inte sÀrskilt mycket sÀmre Àn mycket annat som accepteras. Det brukar ju sÀgs att man kan skita i att lÀsa om man inte gillar viss humor.
Det Àr vÀl lite skillnad att skriva pÄ ett publikt och ganska stÀdat forum eller dra det bland likasinnade pÄ puben.D Daniel 109 skrev:
Men du tycker att WFD's inlÀgg, 2 inlÀgg tidigare, kunde passera ditt nÄlsöga.findus42 skrev:
@Niq
HĂ€lsar Findus
Du fÄr gÀrna förklara varför.
Den typen av judehumor var helt ok nÀr jag (och kanske Findus ocksÄ) var yngre. Enda skillnaden var att det var svÀltande Biafraner som fick plats i trÄnga utrymmen.G gaidin skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biafra
SkogsÀgare
· Stockholm och SmÄlands inland
· 19 647 inlÀgg
Beg to differ.findus42 skrev:
@Niq
HĂ€lsar Findus
Bra sakupplysning, men jag tolkar skÀmtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sÀtt att hantera vÀrldens vedervÀrdigheter, inte att rida pÄ dem och en gÄng till trycka till de drabbade.
De moraliskt överlÀgsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 pÄ samma vis som vi Àr visavi ryssar idag) behöver sÀtt att hantera sin ondska Àven om den Àr mindre Àn andras. DÄ Àr svart humor bra.
Behöver vi alltjĂ€mt ett skĂ€mt frĂ„n amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande âbĂ€ttre-Ă€n-dem-men-Ă€ndĂ„-inte-utan-skuldâ-Ă„ngest av idag.
Man fÄr skÀmta om allt.
Medlem
· VÀstra Götaland
· 50 inlÀgg
Det var helt fel svar. Alla -nÀstan alla- svarar följande
-NĂĂĂĂĂ, jag tĂ€nkteâŠ..inte Ja.
-NĂĂĂĂĂ, jag tĂ€nkteâŠ..inte Ja.
Jag var lÀnge av Äsikten att man kan skÀmta om allt. Problemet med det Àr det bidrar mycket till att normalisera saker. Om man drar det lÄngt kan det leda till tex mobbning.NötegÄrdsgubben skrev:
Beg to differ.
Bra sakupplysning, men jag tolkar skÀmtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sÀtt att hantera vÀrldens vedervÀrdigheter, inte att rida pÄ dem och en gÄng till trycka till de drabbade.
De moraliskt överlÀgsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 pÄ samma vis som vi Àr visavi ryssar idag) behöver sÀtt att hantera sin ondska Àven om den Àr mindre Àn andras. DÄ Àr svart humor bra.
Behöver vi alltjĂ€mt ett skĂ€mt frĂ„n amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande âbĂ€ttre-Ă€n-dem-men-Ă€ndĂ„-inte-utan-skuldâ-Ă„ngest av idag.
Man fÄr skÀmta om allt.
Jag kommenterar bara det jag ser. Jag blockar de som Àr uppenbara troll. Helt enkelt för att de inte roar mig.Mikael_L skrev:
Det dÀr med nÄlsöga fÄr du gÀrna utveckla. Mitt rymmer inte en medelstor stad och 70000 offer för massförstörelsevapen.
Det dÀr hör man ofta. Att inte reagera nÀr grÀnser överskrids Àr att legitimera. Tystnad inför empatilös idioti bekrÀftar. Inte i samma grad som att flabba med men tillrÀckligt illa.D Daniel 109 skrev:
HĂ€lsar Findus
Du underskattar nivÄn.Intet skrev:
Tyskens folkaskÀmt gÀllde hur mÄnga judar som rymdes i askkoppen. För övrigt har jag haft moral sÄ lÀnge jag kan komma ihÄg. Eldade inte ens myror med förstoringsglas nÀr jag var barn.
Findus