6 622 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Huawei sun2000-15ktl-m2 - Ratio paneler/växelriktare
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Det går inte att jämföra era system rakt över. Din granne har ett SolarEdge system och det kommer inte att klippa pga för hög ström in till optimerarna då var panel troligen har en egen optimerare och då även egen MPPT.H henlin431 skrev:Exempel från ett annat system några km härifrån. Går att jämföra med min första platå. Systemet som bilden är tagen från uppdaterar varje kvart. Där syns vart han kommer från och var han dök (som jag). hans max innan dropp låg på 11:00.
[bild]
En annan platå jag hade var kl 12:00 samma datum 26:e . Motsvarande bild från referenssystemet nedan:
[bild]
Och så fortsätter det, dock med en viss variation i minuter då vi har olika upplösning på återrapporteringen. Vi drabbades alltså av det kända fenomenet "molnighet"..
Kan också nämna att min första platå den 26:e varade i drygt 5 minuter.
Här kommer en bild från en platå jag fick idag. Vid den tidpunkten inte molnighet på samma sätt som den 26:e. Men återigen, platåerna är som sagt inte problemställningen/huvudfrågan.
[bild]
Jag håller kvar min röst på att dina dubbla strängar på en MPPT, är det som ställer till det.
Om vi leker med tanken att min växelriktare inte skulle stoppa vid 16500W (det vill säga skapa en platå), vad skulle målet vara? Att den fortsätter upp till 20kW (29A) och smäller samtliga säkringar i huset (25A)?R Robert-san01 skrev:Det går inte att jämföra era system rakt över. Din granne har ett SolarEdge system och det kommer inte att klippa pga för hög ström in till optimerarna då var panel troligen har en egen optimerare och då även egen MPPT.
Jag håller kvar min röst på att dina dubbla strängar på en MPPT, är det som ställer till det.
Hur funkar andra växelriktare? Jag har lite svårt att se vad alternativet skulle vara.
I de allra flesta fall överdimensionerar man solpaneler kontra växelriktare av rent ekonomiska skäl. Sen kan man givetvis diskutera med hur mycket (där ligger jag onekligen högt).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Svårt att spekulera i. Det går inte att veta utan att testa. Kanske dina paneler inte ger mer än 16501W.H henlin431 skrev:Om vi leker med tanken att min växelriktare inte skulle stoppa vid 16500W (det vill säga skapa en platå), vad skulle målet vara? Att den fortsätter upp till 20kW (29A) och smäller samtliga säkringar i huset (25A)?
Hur funkar andra växelriktare? Jag har lite svårt att se vad alternativet skulle vara.
I de allra flesta fall överdimensionerar man solpaneler kontra växelriktare av rent ekonomiska skäl. Sen kan man givetvis diskutera med hur mycket (där ligger jag onekligen högt).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Andra fabrikat funkar lika dant. De är dimensionerad för en viss effekt genom kablar, tyristorer mm. Styrningen programmeras för att inte skicka igenom mer ström eller högre spänning än vad de är byggda för.
Har du 25A in kan man sätta en större växelriktare, en exportmätare och sätta en exportbegränsning på 25A.
Skickar växelriktaren ut 32A och huset förbrukar 7A så kommer 25A att exporteras. Skulle huset inte förbruka något stryps växelriktaren till 25A, osv.
Har du 25A in kan man sätta en större växelriktare, en exportmätare och sätta en exportbegränsning på 25A.
Skickar växelriktaren ut 32A och huset förbrukar 7A så kommer 25A att exporteras. Skulle huset inte förbruka något stryps växelriktaren till 25A, osv.
Det skulle i mitt fall bli ett oekonomiskt system. Jag kan inte göra av med så mycket mer energi än jag får in just nu dagligen. Jag säljer kring 60-65% för tillfället.R Robert-san01 skrev:Andra fabrikat funkar lika dant. De är dimensionerad för en viss effekt genom kablar, tyristorer mm. Styrningen programmeras för att inte skicka igenom mer ström eller högre spänning än vad de är byggda för.
I en optimal värld skulle man vilja ha 10 ggr mer effekt på panelerna en mulen dag och ett 1 till 1-förhållande mellan paneler/växelriktare en solig dag. Det gäller att hitta en kompromiss. Mitt huvudmål var att ha så lite komponenter som möjligt i systemet men ändå få till en en relativt rejäl anläggning.
Men 8% av panelernas kapacitet var som sagt inte specade i originalofferten. Den extra effekten skapades av diverse utmaningar för leverantören längs vägen. Förhållandet i originalberäkningen låg på 135%, men då med bas av "icke optimala solförhållanden".
Stort tack för all input och diskussioner. Jag mejlade iväg lite nya frågor till leverantören så får vi se vad det tekniska svaret blir. Jag återkommer med det.
Haft samtal med leverantören nu. Det tog lite tid att få fram någon som kunde svara på frågorna.
Kort sammanfattat ställs växelriktarna in relativt standardiserat. De kurvor som bestämmer relationen mellan V och A ser generellt likadana ut. Växelriktaren är byggd för att hantera överlaster. Viss värmeutveckling sker i panelerna. Växelriktaren säger givetvis nej till mer energi än vad den kan hantera.
Garantimässigt mot Huawei hanterar/ansvarar Gosol för setupen/konfigen.
Kort sammanfattat ställs växelriktarna in relativt standardiserat. De kurvor som bestämmer relationen mellan V och A ser generellt likadana ut. Växelriktaren är byggd för att hantera överlaster. Viss värmeutveckling sker i panelerna. Växelriktaren säger givetvis nej till mer energi än vad den kan hantera.
Garantimässigt mot Huawei hanterar/ansvarar Gosol för setupen/konfigen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lacka 3-stavs ekparkett klickgolv med vad o resultat?
Golv -
Huawei Sun 2000 - frågor solcells el - övervakning och kalkyler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur går jag vidare Off-Grid Huawei box B1
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Huawei Router Antenn 5dBi SMA - 2Pack
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Mobilmodem / 4g-router Huawei E5776s
Säljes, Uthyres & Skänkes