Tyresö
mr_bygg skrev:
Man tar säkert det fraktpris som täcker omkostnader + vinst etc. Men jag kan tycka att prissättningen är lite klantig, men jag förstår att man vill försöka få köken att framstå som så billiga som möjligt. Men det man verkar glömma är att för att köken ska komma till dörren så då tillkommer en fraktkostnad och den är tydlig för kunden. Så det kanske hade varit smidigare att ha ett något högre pris på köken och slippa ta 25% av totalkostnaden i frakt istället. Kunden tittar väl i slutänden på totalpriset jag kan tycka att vinsten med att få köken framstå som extremt billiga försvinner med den saftiga frakten.

Jag kan ta ett enkelt exempel. Vi ska köpa ca 20 ton mursten och jag frågade en återförsäljare vad frakten kostade. Det är kostnaden för lastbilen från återförsäljaren till mig, inget annat (ca 1000-2000:) men någon har betalat frakten till återförsäljaren. Jag inbillar mig inte att jag slipper frakten, men jag tycker det är "snyggare" och smartare att inkludera det i priset för produkten och man slipper diskussionen att frakten är en stor del av kostnaden.
Exakt så har jag det varje dag, när jag ska "sälja in" en viss mängd betong som ska pumpas till en privatkund. Privatkunden är inte intresserad av att höra:
Betongtransporten kostar x kr, lossningstiden kostar x kr, grundavgiften, timtaxan, antal pumpade m3 för betongpumpens taxa är x kr, antal meter betongslang är x kr, betongen kostar x kr och med x antal extra kundanpassade tillsatsmedel i betongen blir priset så här mycket mer.

Privatkunden vill bara veta vad MAX-priset blir för att ta betongen från betongfabriken till hans gjutform. Så är det - åtminstone i min vardag i min bransch.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tycker vi kan vända på frågan istället och börja diskutera hur fan Ikea kan ta 1950:- för att transportera lite saker i 2mil... q(;^;)p

DETTA tycker jag är horribelt i jämförelse med att det kostar 4100:- när man pratar Köpenhamn till Halland... (HTH-köket)
Lite skillnad eftersom man kan hämta Ikeas saker själv utan kostnad om man vill, det är lite svårt med HTH...
 
Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tycker vi kan vända på frågan istället och börja diskutera hur fan Ikea kan ta 1950:- för att transportera lite saker i 2mil... q(;^;)p

Det kan jag förklara: En större skåpbil kostar ca 700.000 kr att köpa in.En betongbil kostar 1,8 miljoner att köpa in (Volvo FM 13 6x2, svängbar boogie. med Saraka-påbyggnad). En betongbil kräver minst (Lågt räknat) 550 kr/tim + moms = 687,50 kr.
En Ikeaskåpbil kräver lite mer än hälften: ca 350 kr/tim + moms = 437,50 kr.
Tur och retur Kungens Kurva (Ikeabutiken) - Nacka 2 tim, beroende på trafikköerna i tunneln efter E4:an och in på 222:an mot Värmdöleden.

Vi räknar enkelt: 2 tim T/R = 875 kr , 2 "gubbar" som bär in i huset: 45 min dvs 1,5 mantimme = 240 kr + moms = 300 kr x 1,5 = 450 kr.
Totalkostnaden för Ikeas transport är 1325 kr ink moms. Vinsten är 1950 kr - 1325 kr = 625 kr ink. moms dvs 500 kr exkl. moms.

Själv tycker jag att det är en skitdålig marginal på en transport - skulle aldrig leverera en droppe betong med dom marginalerna - och då håller jag mej till gängse priser.

Hoppas du fick svar på din fråga! Det är det här jag räknar i huvudet åt kunderna som ringer, varje dag när jag står i spöregn och smacklera och pumpar betong + 2000 andra saker som inte får bära med sej en förlust på varje slutfört jobb - och det blir ett antal jobb/dag.
 
Tyresö skrev:
Exakt så har jag det varje dag, när jag ska "sälja in" en viss mängd betong som ska pumpas till en privatkund. Privatkunden är inte intresserad av att höra:
Betongtransporten kostar x kr, lossningstiden kostar x kr, grundavgiften, timtaxan, antal pumpade m3 för betongpumpens taxa är x kr, antal meter betongslang är x kr, betongen kostar x kr och med x antal extra kundanpassade tillsatsmedel i betongen blir priset så här mycket mer.

Privatkunden vill bara veta vad MAX-priset blir för att ta betongen från betongfabriken till hans gjutform. Så är det - åtminstone i min vardag i min bransch.
Jag tycker inte det är knepigt att frakten är dyr när man beställer material,betong eller liknande och jag tycker att det är väldigt tydligt och bra att ange precis de avgifter du tar upp till kunden. Men vill kunden ha ett max-pris så är det naturligtvis bra om du kan räkna ihop det till en totalsumma istället. Oavsett vad man säljer så får man avgöra hur man vill prissätta produkten. I fallet med betong så kan man ha transport, lossningstid, grundavgift, volym etc och det kanske är mest tydligt för kunden och också det som är smartaste sättet att redovisa sina kostnader. I betongfallet så kan jag tycka att det är helt OK att redovisa att betongen kanske är en mindre del av totalkostnaden. Men i HTH:s fall så tycker jag att det är smartast att baka in större delen av frakten i kökspriset eftersom många kunder troligen kan reagera på den stora tillkommande kostnaden för frakt.
 
mr_bygg skrev:
Men i HTH:s fall så tycker jag att det är smartast att baka in större delen av frakten i kökspriset eftersom många kunder troligen kan reagera på den stora tillkommande kostnaden för frakt.
Är det riktigt? Är det inte mer ärligt mot kunden att ta ut faktisk fraktkostnad på varje leverans?
Ju mer man fraktar ju billigare blir det.
Om man har fri frakt lägger man altså på tillräckligt mycket för att man inte skall gå med förlust på små ordrar, vilket gör att en som gör en stororder får betala onödigt mycket i "frakt"? och firman som säljer gör en extravinst.

Exempel. Man säljeren pryl som kostar 1000kr att frakta detta kostar 100kr, altså man sätter priset på prylen till 1100kr. Säljer man då tio styck till en kund får kunden betala 11 000 med "fri frakt" men firman betalar bra 500 kr för frakten och gör därmed extravinst på 500kr.

Om man däremot sätter priset till 1000kr och tar ut en mer faktsik fraktkostnad så får kunden som köper tio st betala 10 000 + frakt på 500kr = 10 500kr

Vilket är mest sjyst mot kunden?
 
Tyresö
I betongfallet så kan jag tycka att det är helt OK att redovisa att betongen kanske är en mindre del av totalkostnaden.

Tyvärr så är betongen dyrare på totalkostnaden över 7 m3 - om den ska pumpas från betongbilen till gjutformen. Ska den lossas med hydraulränna, så väger betongkostnaden över, redan vid 1,5 m3.

Men jag köper hela ditt resonemang. Det finns faktiskt privatkunder som är som du - men dom är lätträknade.....
 
Visst finns det flera aspekter på saken och jag ser inget hinder att man kan ha en differentierad fraktkostnad, vilket jag antar att HTH har och det var också min poäng. Men det ser snyggare ut till kund om frakten till stor del ingår i priset. Om vi nu antar att det rör sig om ett litet kök så kanske det är så att ett stort kök skulle haft en fraktkostnad på det dubbla eller kanske tredubbla om det nu är proportionellt. Oavsett så kan man välja att lägga mer eller mindre del av den faktiska kostnaden i priset, men den kan fortfarande vara proportionell med hur mycket kunden beställer. Så det behöver inte vara orättvist att inte frakten syns på slutnotan. Kostnaden är detsamma (per kg kök eller hur man nu vill se det) oavsett om man beställer ett stort eller litet kök men kostnaden är inbakad i köket och inte explicit redovisad på fakturan.
 
Tyresö
Zixten skrev:
Är det riktigt? Är det inte mer ärligt mot kunden att ta ut faktisk fraktkostnad på varje leverans?
Ju mer man fraktar ju billigare blir det.
Om man har fri frakt lägger man altså på tillräckligt mycket för att man inte skall gå med förlust på små ordrar, vilket gör att en som gör en stororder får betala onödigt mycket i "frakt"? och firman som säljer gör en extravinst.

Exempel. Man säljeren pryl som kostar 1000kr att frakta detta kostar 100kr, altså man sätter priset på prylen till 1100kr. Säljer man då tio styck till en kund får kunden betala 11 000 med "fri frakt" men firman betalar bra 500 kr för frakten och gör därmed extravinst på 500kr.

Om man däremot sätter priset till 1000kr och tar ut en mer faktsik fraktkostnad så får kunden som köper tio st betala 10 000 + frakt på 500kr = 10 500kr

Vilket är mest sjyst mot kunden?
Jag har försökt att följa det sunda förnuftet.....tro det eller ej, människor fungerar inte så, hur otroligt det än låter - och jag kan inte göra mer än anpassa mej till mina privatkunders helt omdömeslösa förnuft.
 
Tyresö skrev:
I betongfallet så kan jag tycka att det är helt OK att redovisa att betongen kanske är en mindre del av totalkostnaden.

Tyvärr så är betongen dyrare på totalkostnaden över 7 m3 - om den ska pumpas från betongbilen till gjutformen. Ska den lossas med hydraulränna, så väger betongkostnaden över, redan vid 1,5 m3.

Men jag köper hela ditt resonemang. Det finns faktiskt privatkunder som är som du - men dom är lätträknade.....
Det är säkert så att många inte inser att övriga kostnader är betydligt mer än själva priset för betongen så då är det nog en bra idé att alltid upplysa om de kostnader du tar upp innan leverans så att kunden kan säga nej om det blir för dyrt. Problemet tror jag många gånger uppstår när man får en faktura på kostnader som man inte förstått skulle tillkomma. För en insatt eller för en som jobbar med det dagligen så är det helt självklart men problemet tror jag många gånger uppstår när kunden får det klart för sig först när fakturan kommer. Och då är det lätt hänt att man kan känna sig blåst även om det är en fullt rimlig kostnad. Så oavsett vad det gäller så är det nog säkrast att informera om alla kostnader innan. Sen kan man som företagare välja hur man vill redovisa eller ta ut sina kostnader och i HTH:s fall så tror jag att man skulle vinna på att lägga en större del av fraktkostnaden "osynligt" i kökspriset även om det i slutänden blir samma kostnad för kunden.
 
ThomasLindgren skrev:
Lite skillnad eftersom man kan hämta Ikeas saker själv utan kostnad om man vill, det är lite svårt med HTH...
Nu var det ju inte detta det handlade om utan det handlade om ifall man valde att få det hemkört och då påstår man att Ikea är billiga som ska ha knappa 2000:- för att frakta sakerna 2mil medans HTH är svin som ska ha 4000:- för att frakta någonting typ 10ggr så långt...

Undrar vad som är så svårt med att räkna logiskt ! :x



Tyresö skrev:
Hoppas du fick svar på din fråga! Det är det här jag räknar i huvudet åt kunderna som ringer, varje dag när jag står i spöregn och smacklera och pumpar betong + 2000 andra saker som inte får bära med sej en förlust på varje slutfört jobb - och det blir ett antal jobb/dag.
Jag vet och förstår att saker och ting kostar och menade inte heller att det är dyrt...

Jag vill bara få folk att förstå vad allting handlar om...

Men det känns ganska meningslöst när folk inte ens kan räkna 1+1 härinne... :x

Man kan omöjligt påstå att Ikeas transport på knappa 2000:- för 2mils lev. är billig och sen samtidigt tycka att HTH är svin som ska ha 4000:- för att transportera någonting 10ggr så långt.

Det var detta jag syftade på som jag även skrev ovan... ;)
 
Tyresö
mr_bygg skrev:
Det är säkert så att många inte inser att övriga kostnader är betydligt mer än själva priset för betongen så då är det nog en bra idé att alltid upplysa om de kostnader du tar upp innan leverans så att kunden kan säga nej om det blir för dyrt. Problemet tror jag många gånger uppstår när man får en faktura på kostnader som man inte förstått skulle tillkomma. För en insatt eller för en som jobbar med det dagligen så är det helt självklart men problemet tror jag många gånger uppstår när kunden får det klart för sig först när fakturan kommer. Och då är det lätt hänt att man kan känna sig blåst även om det är en fullt rimlig kostnad. Så oavsett vad det gäller så är det nog säkrast att informera om alla kostnader innan. Sen kan man som företagare välja hur man vill redovisa eller ta ut sina kostnader och i HTH:s fall så tror jag att man skulle vinna på att lägga en större del av fraktkostnaden "osynligt" i kökspriset även om det i slutänden blir samma kostnad för kunden.
Det är därför jag ger mina privat kunder ett fast pris på vad dom MAX ska betala för betongen, från betongstation till deras gjutform - oavsett om gjutformen är 50 m upp på ett berg eller 150 m in i en snårig sumpmark. Kunden vill bara höra att jag löser problemet, och vad MAX-beloppet blir.

Jag har extrem kunskap (kan man uttrycka sej så?) om betongpumpning pga jag tar alla "omöjliga betongpumpningsjobb" som dom stora aktörerna på marknaden inte kan utföra eller förstår hur det ska slutföras. Jag vet att ni undrar vad ett "omöjligt betongpumpsjobb" är och det hade underlättat om någon på forumet, pumpar betong, och kan hjälpa mej att beskriva svårigheterna med att nicha sej med att slutföra "omöjliga jobb" inom betongpumpning, med extrema krav på betongen och enorma höjdskillnader mellan betongpump och gjutform.

Hade jag bara fått tillstånd av byggahus.se så kunde ni se på min hemsida vad "omöjliga betongpumpsjobb" är, med bilder och förklaringar.
Ni får nöja er med att lita på det jag skriver.......
 
Sen är det ji faktiskt så att ikea tar 2000 oavsett om du har 2 eller 200 mil till ditt närmaste ikea. Nu är det ju inte så att varje ikeavaruhus skickar ut kök till kunden utan beställningarna skickas ut från centrallagret via lastbil till kund. sen trodde jag att denna tråden handlade om kök och inte betong. Men men en del bör kanske boka tid hos optikern i närtid.:):):):):):)
 
Jo, köken skickas från Ikeas centrallager för 1995,-
Skulle du själv vilja plocka ihop ditt kök på Kungens Kurva och få det hemkört till Nacka kostar det 495,-
med Bring. Men då får du hjälpa chauffören att bära in.
Då tycker jag att 1995,- är prisvärt, du slipper plocka ihop köket och slipper bära in.
 
veasel skrev:
Jo, köken skickas från Ikeas centrallager för 1995,-
Skulle du själv vilja plocka ihop ditt kök på Kungens Kurva och få det hemkört till Nacka kostar det 495,-
med Bring. Men då får du hjälpa chauffören att bära in.
Då tycker jag att 1995,- är prisvärt, du slipper plocka ihop köket och slipper bära in.
Visst är det...

Precis lika prisvärt som 4100:- för att slippa plocka ihop HTH-köket i Danmark och transportera dem till Halland och sen bära in dem i den fastighet där det ska in... :rolleyes:;)

Tycker jag ! ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst är det...

Precis lika prisvärt som 4100:- för att slippa plocka ihop HTH-köket i Danmark och transportera dem till Halland och sen bära in dem i den fastighet där det ska in... :rolleyes:;)

Tycker jag ! ;)
Återigen; hos hos HTH MÅSTE man betala en massa tusen för att få hem grejerna, hos IKEA har man möjlighet att få det hemkört på två olika sätt eller köra hem det själv GRATIS. Det är en enorm skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.