Tycker 25 kr/milen var väldigt lite då man även måste räkna in värdeminskningen på bilen, åtminstone om man har en hyfsat fräsch bil. En lastbilschaufför låter dig ju knappast låna bilen gratis om du bara står för bränslet...
 
tank77 skrev:
25 kr / mil?

Senast jag kollade så kostade diesel/bensin runt 12,50 kr, alltså 500 kr + 740 för färjan alltså 1250 kr : )

Och bilen i sig är gratis? Inget slitage på däck? Ingen kostnad för skatt och försäkring? Inga reparationer? Ingen värdeminskning?? Ingen kostnad för service?
Vill gärna veta vad du har för bil, jag vill också ha en sån, Blir billigt om man bara behöver bekosta bränslet. :D
 
Funkan skrev:
Tycker 25 kr/milen var väldigt lite då man även måste räkna in värdeminskningen på bilen, åtminstone om man har en hyfsat fräsch bil. En lastbilschaufför låter dig ju knappast låna bilen gratis om du bara står för bränslet...
Räknade på personbil med släpkärra, Bil kostar väl mellan 25 -40 kr/mil??? Räknade lite lågt...
 
T
Jag har byggt bilen själv (trampbil). Får motion på köpet.....

Hehe....innan moderatorerna stänger tråden så kan vi ju konstatera att frakten är hutlöst dyr : )

Danskjävlar.......
 
Zixten skrev:
Räknade på personbil med släpkärra, Bil kostar väl mellan 25 -40 kr/mil??? Räknade lite lågt...
Jag håller helt med dig, jag syftade mer till skribenten innan som tyckte att 12,50 var en rimlig milkostnad...
 
Jisses säger jag bara och kan enkelt konstatera att folk har för mycket fritid !! :wow:
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Jisses säger jag bara och kan enkelt konstatera att folk har för mycket fritid !! :wow:
Bland annat du som sitter här i otid och tid;)
 
tank77 skrev:
Bland annat du som sitter här i otid och tid;)

Eehh... ja... :p

Men nu syftade jag inte riktigt på det utan på vissa ganska meningslösa inlägg som inte för tråden framåt ett enda dugg typ... :x

TS har man inte sett till på bra länge... :rolleyes:


Känns som tråden lika bra kan låsas för jag tror knappast att ni lyckas få HTH att skicka saker gratis till Sverige...
...och nog är det rimligare som någon skrev för längesen att man inte mörkar fraktkostnaden genom att öka på priset på varorna...
Det slår ju liksom fel om det läggs på varorna...

Så... dyrt eller inte för den långa transporten är ju relativt...

Att kunna hämta själv på Ikea men inte på HTH är helt ointressant också tycker jag.

Alla kör sina egna koncept liksom... TAKE IT OR LEAVE IT !! :wow:
 
Tyresö
tank77 skrev:
25 kr / mil?

Senast jag kollade så kostade diesel/bensin runt 12,50 kr, alltså 500 kr + 740 för färjan alltså 1250 kr : )

Det är väl ändå inte bara bränslet som kostar, när man kör ett fordon..........Service, reservdelar/slitagedelar, försäkring, skatt, värdeminskning.

Det blir lite mer rättvist att räkna så, eftersom det är så ett transportföretag måste räkna + att chauffören ska ha lön - och det är det enda du kan räkna bort, om jämförelserna ska bli rättvisa.

Men ligger nu HTH-kök i Köpenhamn? Läste tidigare i tråden att det ligger bra många mil längre bort än Köpenhamn - och då är kalkylen fullständigt fel på alla sätt.
 
Tyresö skrev:
Det är väl ändå inte bara bränslet som kostar, när man kör ett fordon..........Service, reservdelar/slitagedelar, försäkring, skatt, värdeminskning.

Det blir lite mer rättvist att räkna så, eftersom det är så ett transportföretag måste räkna + att chauffören ska ha lön - och det är det enda du kan räkna bort, om jämförelserna ska bli rättvisa.

Men ligger nu HTH-kök i Köpenhamn? Läste tidigare i tråden att det ligger bra många mil längre bort än Köpenhamn - och då är kalkylen fullständigt fel på alla sätt.
Deras fabriker ligger längst ut på västra Danmark men tydligen har de lagret för budgetköken i Köpenhamn framkom det i något inlägg.
 
Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
Deras fabriker ligger längst ut på västra Danmark men tydligen har de lagret för budgetköken i Köpenhamn framkom det i något inlägg.

Och hur vet vi att tråden handlar om ett budgetkök och inte ett riktigt kök, med väldigt mycket längre transportsträcka?
 
Tyresö skrev:
Och hur vet vi att tråden handlar om ett budgetkök och inte ett riktigt kök, med väldigt mycket längre transportsträcka?

Därför att TS skrivit följande i starten...

mabraham skrev:
Jag har satt ihop diverse saker på HTH's webshop och tyckte jag fått ihop en bra specifikation till lagom med pengar. Det är inga större grejer men totalen hamnade på 17500 kronor. Glad i hågen skulle jag beställa och fick först då fram fraktkostnaden...

4100 kronor skulle HTH ha för att frakta prylarna till mig. Ett påsöag på nästan 25% på priset för varorna. Är det någon annan som har samma erfarenheter som mig eller har det blivit fel i mitt fall?
Mig veterligen är det bara budgetköken du kan köpa via webben...



Det som tröttar en är att om det stått på deras webshop att sakerna han beställt kostade 21600:- inkl. fri frakt så hade det varit JÄTTEBRA !!!

Nu kostar de bara 17500:- och frakten specificeras till 4100:- och då är det sååååååååå dyrt för själva frakten...

Alltså föredrar folk tydligen att det hellre mörkas vad saker och ting kostar... :S

Bara de får någonting fritt/gratis så blir de mycket gladare... :rolleyes:
 
Tyresö
Jo, du har helt rätt! Det är så människor fungerar - Speciellt kvinnor, och det gäller alla andra kvinnor, men inte min fru.........eller hur?
Nej, det gäller även henne! Inget ont om våra underbara kvinnor, men följ med dom till en klädbutik (var visserligen många år sen sist), då satt man och tittade på spektaklet när försäljaren skänkte med en billig tygtrasa (blus) för att hon skulle betala fullpris för den dyra, och min fru tyckte att hon gjort ett kap.

Men det är väl så här: En nöjd kund och en nöjd säljare är en bra affär - oavsett hur grundlurad kunden är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.