Tyresö skrev:
40 mil x 3 L diesel/mil = 120 L diesel. Dieselkostnad: 6kr/L inkl. företagsrabatt och exkl. moms, det är det priset man betalar som företagare och det har skatteverket bestämt.
Vad jag som företagare får betala för dom extra 40 milen är 120 x 6 = 720 kr. Färjeavgiften var då ca 2400 kr och utan moms (vilket är en företagares pris) är då 1920 kr.

Skillnaden blev då: Köra över bron blev 240 kr billigare pga broavgift: 960 kr! Kanske inte så mycket pengar att snacka om - förutom för dom flesta på den här tråden - men jag hade alternativ att välja, och jag valde att köra över bron
Nu pratar du om EN broavgift? HTH ska över TVÅ broar där Stora Bält är dyrare än Öresundsbron, åtminstone för personbilar. Dessutom kan du ju inte bara räkna dieselkostnaden, eller service, slitage, delar och liknande kostar ingenting för företagare? 30:- milen är ju rimligt för en personbil, borde vara rejält mer än det för en stor lastbil.
 
ThomasLindgren skrev:
Nu pratar du om EN broavgift? HTH ska över TVÅ broar där Stora Bält är dyrare än Öresundsbron, åtminstone för personbilar. Dessutom kan du ju inte bara räkna dieselkostnaden, eller service, slitage, delar och liknande kostar ingenting för företagare? 30:- milen är ju rimligt för en personbil, borde vara rejält mer än det för en stor lastbil.
Hade du nu hängt med så har vi fått klart för oss i tråden att sakerna finns på deras lager i Köpenhamn och skickas därifrån...

Då antar jag att den smartaste vägen är via bron då det sen förmodligen dessutom ska lossas i Malmö på en terminal typ Schenkers el. liknande för att sedan transporteras vidare upp i Sverige till t.ex Halland...

Men jag kanske är ute och cyklar som vanligt... :rolleyes:
 
Jag kan ju iofs tycka att resonemanget kring att det är en rimlig kostnad för att det levereras från Danmark haltar. Må så vara om man beställt från HTH i Danmark, men om nu HTH ska sälja i Sverige, på den svenska marknaden, då tycker jag det blir lite galet om de ska hänvisa sina leveranskostnader till att de kör ända från Danmark.

Är det bara jag som resonerar så?

Själva kalkylen för att konkurrera på en viss marknad får man ju göra innan kan man tycka, istället för att lägga på extrakostnaderna i slutändan för kunden, då det blir svårt att överblicka totalkostnaden förrän man står där och ska betala. Det är ju inte helt enligt marknadsetiska regler direkt.
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
Nu pratar du om EN broavgift? HTH ska över TVÅ broar där Stora Bält är dyrare än Öresundsbron, åtminstone för personbilar. Dessutom kan du ju inte bara räkna dieselkostnaden, eller service, slitage, delar och liknande kostar ingenting för företagare? 30:- milen är ju rimligt för en personbil, borde vara rejält mer än det för en stor lastbil.
Generellt - väldigt generellt, räknar man en driftskostnad på 40 - 50 kr/ mil för tunga fordon.
 
Tyresö
timmelstad skrev:
Jag kan ju iofs tycka att resonemanget kring att det är en rimlig kostnad för att det levereras från Danmark haltar. Må så vara om man beställt från HTH i Danmark, men om nu HTH ska sälja i Sverige, på den svenska marknaden, då tycker jag det blir lite galet om de ska hänvisa sina leveranskostnader till att de kör ända från Danmark.

Är det bara jag som resonerar så?

Själva kalkylen för att konkurrera på en viss marknad får man ju göra innan kan man tycka, istället för att lägga på extrakostnaderna i slutändan för kunden, då det blir svårt att överblicka totalkostnaden förrän man står där och ska betala. Det är ju inte helt enligt marknadsetiska regler direkt.
Du har en poäng i ditt resonemang och jag misstänker att HTH redan har "tagit en förlust" i transportpriset, bara för att kunna ta sej in på den svenska marknaden, för att i framtiden kunna expandera och ta igen det med att starta en möbelfabrik i Sverige.
 
Tyresö skrev:
Du har en poäng i ditt resonemang och jag misstänker att HTH redan har "tagit en förlust" i transportpriset, bara för att kunna ta sej in på den svenska marknaden, för att i framtiden kunna expandera och ta igen det med att starta en möbelfabrik i Sverige.
Behöver de verkligen starta en fabrik i Sverige då? Räcker det inte med ett svenskt centrallager enligt säg.. El-Gigantenmodell?
 
Tyresö
ThomasLindgren skrev:
Nu pratar du om EN broavgift? HTH ska över TVÅ broar där Stora Bält är dyrare än Öresundsbron, åtminstone för personbilar. Dessutom kan du ju inte bara räkna dieselkostnaden, eller service, slitage, delar och liknande kostar ingenting för företagare? 30:- milen är ju rimligt för en personbil, borde vara rejält mer än det för en stor lastbil.
Men då är ju 4100 kr för kökstransporten otroligt billig och då stämmer det som jag tidigare nämnde: Att HTH redan har "tagit en förlust" på transportpriset.
 
Tyresö
timmelstad skrev:
Behöver de verkligen starta en fabrik i Sverige då? Räcker det inte med ett svenskt centrallager enligt säg.. El-Gigantenmodell?
Jag har lastat och lossat många gånger på El-Gigantens herrejösses-lager i Torsvik (S om Jönköping) när jag var traileråkare. El-Giganten tillverkar inte sina produkter, till skillnad mot HTH-kök. Du kan inte jämföra en tillverkningsbransch med en mellanhandsbransch eftersom dom verkar utifrån helt olika förutsättningar och vinstmarginaler på varje såld enhet.
 
Tyresö skrev:
Jag har lastat och lossat många gånger på El-Gigantens herrejösses-lager i Torsvik (S om Jönköping) när jag var traileråkare. El-Giganten tillverkar inte sina produkter, till skillnad mot HTH-kök. Du kan inte jämföra en tillverkningsbransch med en mellanhandsbransch eftersom dom verkar utifrån helt olika förutsättningar och vinstmarginaler på varje såld enhet.
Förlåt min okunskap då, men kan du förklara varför?

I mitt teoretiska tänk blir "skillnaden" i det här fallet "bara" att HTH som koncern har ett dotterbolag mer? (tillverkningen)
 
Tyresö skrev:
Men då är ju 4100 kr för kökstransporten otroligt billig och då stämmer det som jag tidigare nämnde: Att HTH redan har "tagit en förlust" på transportpriset.
Är inte mina inlägg läsbara i tråden... :rolleyes: ...bara undrar eftersom ni fortsätter diskussionen om att det ska fraktas från deras fabrik ute på västraste Denmark...
Detta trodde ju jag med från början för så var det sagt när de skulle starta med budgetköken, men så blev tydligen inte fallet när det väl blev verklighet...
 
är man en köksfirma som hth som säljer kök i sverige så skall man väl rimligen inte behöva betala en högre frakt bara för att deras fabrik ligger i danmark. Sist jag beställde ett kök från ikea tog de max 2000 i frakt vid beställning över 20kkr och dras kök tillverkas ju i estland. Med vissas synsätt så borde ju den frakten vara mkt dyrare än från danmark!!! :D
 
Man tar säkert det fraktpris som täcker omkostnader + vinst etc. Men jag kan tycka att prissättningen är lite klantig, men jag förstår att man vill försöka få köken att framstå som så billiga som möjligt. Men det man verkar glömma är att för att köken ska komma till dörren så då tillkommer en fraktkostnad och den är tydlig för kunden. Så det kanske hade varit smidigare att ha ett något högre pris på köken och slippa ta 25% av totalkostnaden i frakt istället. Kunden tittar väl i slutänden på totalpriset jag kan tycka att vinsten med att få köken framstå som extremt billiga försvinner med den saftiga frakten.

Jag kan ta ett enkelt exempel. Vi ska köpa ca 20 ton mursten och jag frågade en återförsäljare vad frakten kostade. Det är kostnaden för lastbilen från återförsäljaren till mig, inget annat (ca 1000-2000:) men någon har betalat frakten till återförsäljaren. Jag inbillar mig inte att jag slipper frakten, men jag tycker det är "snyggare" och smartare att inkludera det i priset för produkten och man slipper diskussionen att frakten är en stor del av kostnaden.
 
Tyresö
timmelstad skrev:
Förlåt min okunskap då, men kan du förklara varför?

I mitt teoretiska tänk blir "skillnaden" i det här fallet "bara" att HTH som koncern har ett dotterbolag mer? (tillverkningen)
Råvarukostnaden på tillverkningsmaterialet till köken är betydligt dyrare i Danmark än i Sverige pga den Danska kronan är mer värd än den Svenska. Det är därför mer lönsamt för dom att ha en fabrik i Sverige med Svenska råvarupriser och kortare fraktkostnader till kunderna. Det är det här som är politik och allt tjafs om att våra beslutsfattare vill införa Euro i våra plånböcker - kan höja stämningen lite genom att meddela: Jag röstade nej!

Varför tror du att Japan kan tillverka så billigt och skicka sina elektronikgrejer över hela världen?
Ett tips: Kolla vad Yenen är värd jämfört med övriga världens valuta.

Nu är vi inne på det politiska planet i tråden - och det gör att tråden troligtvis kommer att innehålla 22000 svar inom 3 dagar......
 
obell skrev:
är man en köksfirma som hth som säljer kök i sverige så skall man väl rimligen inte behöva betala en högre frakt bara för att deras fabrik ligger i danmark. Sist jag beställde ett kök från ikea tog de max 2000 i frakt vid beställning över 20kkr och dras kök tillverkas ju i estland. Med vissas synsätt så borde ju den frakten vara mkt dyrare än från danmark!!! :D

Jisses...

Att jämföra gigantiska IKEA med lilla danska HTH-kök var ju också en liknelse... :S

Lite fakta om Ikea kanske skulle falla i smaken...? :rolleyes:

# Citat från deras sida:

Sweedwood group är Ikeas industrigrupp.
Sweedwood sysslar med träbaserad möbelproduktion och tillverkning av träkomponenter på 46 fabriker i 10 länder.

Ikea har 28 distributionscentra och 11 kunddistributionscentra i 16 länder.

Ikea har 31 inköpsservicekontor i 26 länder.

Ikea har ca. 1220 leverantörer i 55 länder.

Ikea hade i slutet av 2009, 267 varuhus i 25 länder & de besöktes av 590 milj. människor.



Känns ju lite som att jämföra äpplen och päron... ;)
 
skogstomten skrev:
Ikea 1950kr i transport då köpte vi på Ikea i Kungens kurva och grejorna skulle till Nacka ca 20km enkel väg. Inbärning ingick. En vansinnigt massa paket blir det och rejält tungt så med erfarenhet av att kånka Ikeapaket tidigare så kändes det som ett lätt val!
Jag tycker vi kan vända på frågan istället och börja diskutera hur fan Ikea kan ta 1950:- för att transportera lite saker i 2mil... q(;^;)p

DETTA tycker jag är horribelt i jämförelse med att det kostar 4100:- när man pratar Köpenhamn till Halland... (HTH-köket)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.