T
Tyresö skrev:
Hur kan du inte förstå att fraktkostnaden blir dyrare ju längre godset ska fraktas? HTH-köket ska fraktas från Danmark, med bro/båtavgift. Ikea-köket fraktas väldigt många mil kortare sträcka. Därför blir Ikea-fraktkostnaden billigare. Eller har du fått för dej att fraktkostnaden borde vara lika mycket, oavsett om godset ska fraktas 1mil eller 150 mil?

Förstår inte ditt resonemang.
Skojar du eller?

Du tror väl inte att dom kör ett par pallar till en enda kund, när det får plats en massa kollin i en lastbil.

Hört talas om samordning och planering?

Härom veckan beställde jag en iMac, skickas ifrån Holland vidare till Sverige med TNT som leverantör, tror du budkillen bara hade mitt lilla paket i sin bil?

Apple har förresten gratis frakt.........
 
Redigerat:
Har nyss köpt ett GDS kök från HTH. Fick liknande fraktkostnad men beställde betydligt mer. Beställde även ur deras färdigmonterade utbud så det blev 2 skilda ordnar och leveranser men och frakten blev totalt 4000 nånting.
 
Segge skrev:
Har nyss köpt ett GDS kök från HTH. Fick liknande fraktkostnad men beställde betydligt mer. Beställde även ur deras färdigmonterade utbud så det blev 2 skilda ordnar och leveranser men och frakten blev totalt 4000 nånting.
Köpte du i butik eller på nätet?
 
tank77 skrev:
Skojar du eller?

Du tror väl inte att dom kör ett par pallar till en enda kund, när det får plats en massa kollin i en lastbil.

Hört talas om samordning och planering?
Ju mer gods du skickar ju billigare per enhet. Skickar du en full bil på en gång blir det ju självklart mycket billigare än om du delar upp det på 15 gånger, varje stopp kostar pengar för transportfirman, och det tar dom självklart betalt för.
 
mabraham skrev:
Köpte du i butik eller på nätet?
Köpte i butik.
 
Tyresö
tank77 skrev:
Skojar du eller?

Du tror väl inte att dom kör ett par pallar till en enda kund, när det får plats en massa kollin i en lastbil.

Hört talas om samordning och planering?
Jag har varit traileråkare åt DHL (visserligen många år sedan) och jag är väl insatt i hur styckegodslogistik fungerar! Sträckan som godset ska fraktas är fortfarande densamma oavsett om det omlastas till distributionbil på en svensk terminal.
Diskussionen handlar om 4100 kr inkl.moms är skäligt för en skrymmande styckegodstransport inkl. bro/båtavgift från Danmark till någon ort i Sverige.

Jag tycker att det är en rimlig kostnad!
 
tank77 skrev:
Härom veckan beställde jag en iMac, skickas ifrån Holland vidare till Sverige med TNT som leverantör, tror du budkillen bara hade mitt lilla paket i sin bil?

Apple har förresten gratis frakt.........
Budfirman som levererade till dig tar betalt per stopp.

Enligt ditt resonemang skulle det bli lika billigt att skicka 50 försändelser till olika mottagare som att skicka samma mängd till en mottagare.

För övrigt så tror jag inte att Apple bjuder på frakten, dom har bakat in den i priset.
 
Tänk om folk hade lärt sig läsa innan det spekuleras en massa... :rolleyes:
Tyckte jag gjorde ganska klart hur det ligger till för längesedan... ;)


Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, det glömde jag skriva...
De är vad jag vet den enda köksleverantören som bär in prylarna i hus/lägenhet eftersom de har egna bilar och chaufförer som levererar sakerna.

Hos vissa andra kan du köpa till inbärning som en tilläggstjänst och då är du nog uppe i betydligt mer.
Paul-Staffanstorp skrev:
Då det är GDS-prylarna så får man nog ändå en del för pengarna men jag tror frakten är likvärdig om du beställer dubbelt så mycket för där finns säkert någon form av intervall i prislistan har jag en känsla av...
Alltså en grundkostnad för frakten och upp till en viss mängd saker.
 
HTH´s bilar är alltid bemannade med två personer eftersom de i sin tjänst ser till så att man som kund får sakerna in i huset eller in i lägenheten på 12 vån eller liknande...

Dessutom ligger fabriken i Ølgod vilket betyder att det därifrån till ex. Halmstad är 481km
Tror inte dessa är gratis att köra och personerna som lämnar fabriken ruggigt tidigt på morgonen och kommer hem sent om natten vill nog ha betalt för sin tid.

Med den erfarenhet jag har är jag överlycklig att de har egna bilar och chaufförer eftersom detta verkligen minimerar risken för transportskador vilket inte är kul när man står och ska montera ett kök och det visar sig att man får vänta en vecka eller två på nya saker.
De ggr DHL ska frakta eventuellt saknade saker så är det typ 9 av 10 ggr trasigt när det kommer fram !!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
HTH´s bilar är alltid bemannade med två personer eftersom de i sin tjänst ser till så att man som kund får sakerna in i huset eller in i lägenheten på 12 vån eller liknande...

Dessutom ligger fabriken i Ølgod vilket betyder att det därifrån till ex. Halmstad är 481km
Tror inte dessa är gratis att köra och personerna som lämnar fabriken ruggigt tidigt på morgonen och kommer hem sent om natten vill nog ha betalt för sin tid.

Med den erfarenhet jag har är jag överlycklig att de har egna bilar och chaufförer eftersom detta verkligen minimerar risken för transportskador vilket inte är kul när man står och ska montera ett kök och det visar sig att man får vänta en vecka eller två på nya saker.
De ggr DHL ska frakta eventuellt saknade saker så är det typ 9 av 10 ggr trasigt när det kommer fram !!
Läste följande på deras hemsida angående beställning på Webshopen
"Ordern skickas samtidigt till HTH:s centrallager i Glostrup i Danmark som packar och skickar dina produkter med en extern fraktfirma."
 
Zixten skrev:
Läste följande på deras hemsida angående beställning på Webshopen
"Ordern skickas samtidigt till HTH:s centrallager i Glostrup i Danmark som packar och skickar dina produkter med en extern fraktfirma."
Ok... :O

Då är det bara att krypa till korset för den informationen har inte nått mig.

Från början pratades det nämligen om att deras egna bilar skulle transportera även budgetköken men då har det tydligen inte blivit så... :blushing:

Oavsett så tror jag kostnaden är ganska rimlig och att det handlar om någon form av prisintervaller som styr vad det kostar...
Alltså kan man nog beställa betydligt mer än TS och ändå få liknande kostnad för frakten.

Men visst... för saker till 17500:- låter det ju mycket.
 
Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
HTH´s bilar är alltid bemannade med två personer eftersom de i sin tjänst ser till så att man som kund får sakerna in i huset eller in i lägenheten på 12 vån eller liknande...

Dessutom ligger fabriken i Ølgod vilket betyder att det därifrån till ex. Halmstad är 481km
Tror inte dessa är gratis att köra och personerna som lämnar fabriken ruggigt tidigt på morgonen och kommer hem sent om natten vill nog ha betalt för sin tid.

Med den erfarenhet jag har är jag överlycklig att de har egna bilar och chaufförer eftersom detta verkligen minimerar risken för transportskador vilket inte är kul när man står och ska montera ett kök och det visar sig att man får vänta en vecka eller två på nya saker.
De ggr DHL ska frakta eventuellt saknade saker så är det typ 9 av 10 ggr trasigt när det kommer fram !!
Hahaha, jag kommer ihåg DHL-tiden....ingen vet något och ingen bryr sej och kör ersättningen var urusel. Det är därför jag sen flera år driver ett betongpumpsföretag som levererar och pumpar betong. En betongtransport på 1 - 4 mil tar jag 1800 kr för frakten + 20 kr/minut för lossningstiden - inkl.moms. Det är normaltaxan för betongtransporter och utifrån det är 4100 kr för en styckegodstransport från Danmark billigt.
 
Tyresö skrev:
Hahaha, jag kommer ihåg DHL-tiden....ingen vet något och ingen bryr sej och kör ersättningen var urusel. Det är därför jag sen flera år driver ett betongpumpsföretag som levererar och pumpar betong. En betongtransport på 1 - 4 mil tar jag 1800 kr för frakten + 20 kr/minut för lossningstiden - inkl.moms. Det är normaltaxan för betongtransporter och utifrån det är 4100 kr för en styckegodstransport från Danmark billigt.
Jag förstår att du slutade... ;)

HTH har mer och mer börjat skicka även dessa leveranser med sina egna bilar istället mot att vi som gör montage åt dem hämtar sakerna i butikerna istället för att få ut det trasigt till kunderna...
 
Man kan också ta kontakt med HTH och fråga om det blivit rätt pris, varför så dyrt och om det går att göra nått på priset.
 
pickels skrev:
Man kan också ta kontakt med HTH och fråga om det blivit rätt pris, varför så dyrt och om det går att göra nått på priset.
Naturligtvis - och det har jag redan gjort. Fraktkostnaden baseras på vikt och min fraktkostnad är den som gäller för dessa prylar.

För den nyfikne så är det också så att beställning av produkter online är 5% billigare än att beställa GDS i butik. Fraktkostnaden är densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.