35 173 läst · 302 svar
35k läst
302 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Jag har samma problem, hade en hygglig signal, runt -65db, men plötsligt för några veckor sedan så försämrades den rejält, tills packet loss och tappad kontakt, verkar ha drabbat flera. Detta är alltså oavsett batteri eller USB, ingenskillnad för mig.N N3rox skrev:
Jag har nu satt på en större antenn, mycket ful, från Kjell och fått något förbättrad signal.
Har ett case med supporten men inget bra svar.
Nej, nu har jag inte batterierna i, minns inte om jag kollade med dessa i.N N3rox skrev:
Ok, tack. Då är jag inte ensam. Min antenn som är ansluten i Homevolt flyttade jag ut från skalet, där den tidigare låg för jag hade mottagning som fungerade. Men när mottagningen blev sämre så flyttade jag ut den. Blev bättre men nu svajar det igen, och då var jag inne på vädret men nu kan jag släppa det helt, om det är fler som har detta problem.D djac skrev:Jag har samma problem, hade en hygglig signal, runt -65db, men plötsligt för några veckor sedan så försämrades den rejält, tills packet loss och tappad kontakt, verkar ha drabbat flera. Detta är alltså oavsett batteri eller USB, ingenskillnad för mig.
Jag har nu satt på en större antenn, mycket ful, från Kjell och fått något förbättrad signal.
Har ett case med supporten men inget bra svar.
Ja, jag fattar faktiskt inte vad som händer, min gissning är att de dragit ner effekten i sändarna men inte kunnat få Tibber att svara på detta?N N3rox skrev:Ok, tack. Då är jag inte ensam. Min antenn som är ansluten i Homevolt flyttade jag ut från skalet, där den tidigare låg för jag hade mottagning som fungerade. Men när mottagningen blev sämre så flyttade jag ut den. Blev bättre men nu svajar det igen, och då var jag inne på vädret men nu kan jag släppa det helt, om det är fler som har detta problem.
Installationen gick bra idag🕺
Hade flyt med en duktig installatör. Monterade extern antenn innan jag ens hann säga till, trafu till båda CT-klämmor och snyggade t.o.m. upp i fasadskåpet/elmätaren då tidigare elinstallatörer (troligtvis vid solpanelsinstallation) hade tagit lite genvägar.
Han borrade även ett hål i fasadskåpets vägg, så att jag kunde dra igenom RJ12-kabeln som användes av gamla Pulse P1/Wifi och sätta den inne i förrådet istället för att sitta i en plåtlåda. Signalstyrkan gick upp märkbart!
Hade flyt med en duktig installatör. Monterade extern antenn innan jag ens hann säga till, trafu till båda CT-klämmor och snyggade t.o.m. upp i fasadskåpet/elmätaren då tidigare elinstallatörer (troligtvis vid solpanelsinstallation) hade tagit lite genvägar.
Han borrade även ett hål i fasadskåpets vägg, så att jag kunde dra igenom RJ12-kabeln som användes av gamla Pulse P1/Wifi och sätta den inne i förrådet istället för att sitta i en plåtlåda. Signalstyrkan gick upp märkbart!
Redigerat:
Behövdes fibercementskivan när du har gipsvägg? Fick inga gula klistermärken på ”undercentralen”.Dizzy00 skrev:
Installationen gick bra idag🕺
Vet inte säkert, jag var mest upptagen med att fråga om han kunde installera HV under SolarEdge invertern (vita boxen uppe t.h. i bild) men HV fick tydligen inte monteras så nära en värmealstrande källa.N N3rox skrev:
Så det fick bli på gipsskivan t.v.
Sen fick jag bara betala symboliska 1 kr för brandskivan (inkl installation) så om den var överflödig eller ej spelar inte så stor roll.
Hur gör man med intäkterna på skattedeklarnationen? Tar man upp det som inkomst?Dizzy00 skrev:
Intäkterna kommer dig tillgodo via reduktion av din Tibber-faktura. Skulle fakturan rentutav bli negativ, så får du ingen utbetalning utan potten rullar istället över till nästa månad.H he-peter skrev:
M.a.o. får du inga pengar i handen. Jag är inte 100% säker, men jag antar att detta är anledningen till att man slipper deklarera det.
Någon får rätt mig om jag är ute och cyklar!
Värt att notera är att jag från cirka kl21-06 kör batterierna manuellt för att dem ska laddas över fler timmar och därmed undvika effekttopp. Så jag upplever att jag inte får någon GR under natten då.S stellis81 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 333 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 333 inlägg
Det går väl att ställa effekten i i Pulse nuförtiden.N N3rox skrev:
Om du kör manuell styrning så säger det ju sig själv att GR inte funkar.
Om du pratar om effektvaktfunktionen för Pulse, så kan du glömma det. Batteriet kör på ändå. Mina effekttoppar har jag fått av att batteriet laddar fullt mellan pristopparna som varit dem senaste två veckorna. Har ställt effektkontrollen på 6kWh, men har topp uppe på 11 kWh.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 333 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 333 inlägg
Okej, dubbelkollade och det verkar bara funka om man har Ellivio som nätägare av någon anledning.N N3rox skrev:
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi