35 173 läst · 302 svar
35k läst
302 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Men jag tycker mig ha läst att det införts funktionalitet för just Ellevio, funkar inte denna?AriNie skrev:
Jag kan hålla med om att den totala kostnaden har för el (SE3) har sjunkit med HV batteriet installerats 6.6 kWh på min sommarstuga.
Jag har i Tibber ”egen användning”…
Det som irriterar mig är dock att Tibber inte för närvarande tar hänsyn till effekt tariffernas kostnader som tex. Ellevio infört!
Det är som jag tidigare framfört ”Ebberöds bank” en förlustaffär. Man tjänar några tior men för betala dyrt för deras ”peakar” som med bättre styrning på laddning när det inte kan göras av solen tas från nätet kunde ha undvikits helt…
Det är väl först 1 januari 2026 som 60-öringen stryks? Kommer behöva mer batteri för att ta tillvara på solproduktionen. Under 2024 sålde jag cirka 8700 kWh, så kommer behöva se över egenanvändningen.D djac skrev:Jag håller inte riktigt med, utan att riktigt orka räkna på det så känns det som att det ger både en direkt besparing och en viss försäkring mot höga elpriser, de slår inte så hårt.
Dels så har mitt elpris dykt rejält med batteriet och dels kommer jag minska mitt inköp, som i sin tur innebär besparingar på nätavgifterna.
En konsekvens som jag tycker man ska vara vaken på i år är 60-öringen, jag dimensionerade mina solceller enligt gängse norm när det begav sig men sen bytte jag VP och det sänkte min förbrukning avsevärt, därefter batteri som gör att jag använder mer solel, detta innebär att jag definitivt inte kommer få skatteåterbäring på all såld el. Där brister Homevolt lite i vissa lägen, när batteriet säljer till nätet krävs oftast 60-öringen för att det ska vara lönsamt.
Det är väl det det pratas om, tror inte det är klart men jag kan ha fel. Ja visst är det lockande med ett batteri till... hahaN N3rox skrev:
Regeringen vill slopa skatteavdraget helt från och med 1 januari 2026. Enl. Ny teknik 13 mars 2025.N N3rox skrev:
Det jag syftar på är att jag inte tror på kalkylen att HV kommer betala tillbaks sig på 3,5 år.D djac skrev:
Däremot är jag helt med på resten du säger. HV kommer definitivt att sänka genomsnittliga inköpspriset, generera GR (vi vet dock inte nivån när väl schablonen ersätts med verkliga siffror) och underlätta kalkylen jämte icke-batteriägare när 60-öringen slopas.
Och precis som du säger ser även jag det som en hedge mot ev. framtida volatilitet, likt en försäkring.
Mest bara att jag inte räknar med att tjäna 60k+ på 3,5 år som sagt.
Redigerat:
Nä, jag vet inte vad det blir men fortsätter GR ligga på 20kr per dag så är det ju en betydande peng, sen filar jag på en annan sak, möjligtvis gör den ökade egenkonsumtionen att jag kan energiklassa huset och då går ju lånekostnaden också ner. Ska kika på det.Dizzy00 skrev:
Det jag syftar på är att jag inte tror på kalkylen att HV kommer betala tillbaks sig på 3,5 år.
Däremot är jag helt med på resten du säger. HV kommer definitivt att sänka genomsnittliga inköpspriset, generera GR (vi vet dock inte nivån när väl schablonen ersätts med verkliga siffror) och underlätta kalkylen jämte icke-batteriägare när 60-öringen slopas.
Och precis som du säger ser även jag det som en hedge mot ev. framtida volatilitet, likt en försäkring.
Mest bara att jag inte räknar med att tjäna 60k+ på 3,5 år som sagt.
Absolut, kan den ligga på 20kr / dag i flera år framåt, så är jag definitivt också nöjd.D djac skrev:
7 000 kr / år bara där.
Ihop med fungerande peakshaving, lagring av solel och lite köp/sälj arbitrage, så blir det bra.
Kanske inte riktigt i nivå med Tibbers säljpitch på 19 200 kr / år, men fullt dugligt.
Men det jag oroar mig för ang. GR är att den sjunker i skarpt läge. Vänner som kör CheckWatt verkar få allt sämre ersättning för varje månad som går. Så det gäller ju att Tibber kan dra en kanin ur hatten och hitta en mer lönsam modell än konkurrenten.
Intressant, berätta gärna mer när du har tid.D djac skrev:
Jag lyckades få Kilowattlånet på SBAB ihop med Energi A-klassat hus, vilket enligt dem gav 0,40%-enheters rabatt på låneräntan.
Redigerat:
Så till att få USB laddarna till CT klämmorna installerade! Och om det inte finns plats iaf att de lämnas hos sig. Installatören hoppar gärna över detta… (då ct klämmorna har batteri som backup).Dizzy00 skrev:
Min tafo fick inte plats så dem går på batteri, men tänkte fixa egen laddning. Men behöver man ställa in något så att dem laddar. För när jag går in via Webguit och kollar på CT klämmorna så läser jag ut USB-power false som status.B buffyin skrev:
Har minna kvar men ännu inte kopplat in dem (fanns inte plats, men ska bygga om elkåpet snart med elmätare). Men man skulle kunna testa att ansluta dem till en powerbank.N N3rox skrev:
Har testat med powerbank, men ser inte att batterispänning ökat. Så vet inte vad som behövs och vet inte hur man ser att dem tar emot spänning.B buffyin skrev:
Har du batterier i också?D djac skrev:
Jag har nämligen börjat få varningar för rssi och package loss. Men inget är förändrat. Så börjar fundera på om det är batterierna som börjar bli trötta. Spänningen ser ut att vara 3,08V. Men minns inte vad den var från början.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi