407 993 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Jag har också kört med skymningsrelä och det var väldigt bra. Kom dock på i höstas att det var lite dyrt att göra så, eftersom den stod på hela natten. Nu är ljusreläet bortkopplat och det hela går på SMHI-info (solen uppe/nere) plus rörelsesensorer och kamera. Då ser det ut så här i stället:
Topparna ligger på 50W.
Kameran falsktriggar en del på nätterna av ljusreflexer i fönster, grenar som rör sig mm.
Jag är nöjd med automationen, men skulle vilja gå tillbaka till att styra på ljus. Hittar dock inga ljussensorer för utomhusbruk. Jag kör z-wave, men det går att komplettera med Zigbee eller vad det nu helst ska vara.
/Fumble
Topparna ligger på 50W.
Kameran falsktriggar en del på nätterna av ljusreflexer i fönster, grenar som rör sig mm.
Jag är nöjd med automationen, men skulle vilja gå tillbaka till att styra på ljus. Hittar dock inga ljussensorer för utomhusbruk. Jag kör z-wave, men det går att komplettera med Zigbee eller vad det nu helst ska vara.
/Fumble
Som jag skrev så brukar det vara Hue's sensor som rekommenderas:
https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-utomhussensor/8719514342262
Då får du ljus, rörelse och temperatur i en och samma pryl gjord för utomhusmontering.
Jag har inte provat den själv än, men snart...
https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-utomhussensor/8719514342262
Då får du ljus, rörelse och temperatur i en och samma pryl gjord för utomhusmontering.
Jag har inte provat den själv än, men snart...
Den är lite dyr bara, å andra sidan brukar kvalitet kunna kosta. Hur denna faktiskt är kvalitetsmässigt låter jag vara osagt, jag har inte provat någon själv ännu.
För min egen del skulle det vara utmärkt med en smart lampa med inbyggd ljussensor så kan den styra sig själv baserat på mörkret de delar av dygnet jag säger åt den att vara på över huvud taget.
För min egen del skulle det vara utmärkt med en smart lampa med inbyggd ljussensor så kan den styra sig själv baserat på mörkret de delar av dygnet jag säger åt den att vara på över huvud taget.
Nu har jag inget svar på din fråga men har varit i valet/kvalet själv att installera grafana eftersom jag tycker det är klart primitivt i standard HA. HA med en RaspberryPi och då HA.D dubbfredda skrev:
Hur mycket resurser drar pluginet och då även med InfluxDB ??
Har kollat in den här guiden
https://github.com/hassio-addons/addon-grafana/blob/main/grafana/DOCS.md
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Grafen ritar bara ut där den har värden. Om du visar ett större tidsspann så syns dem. Funkar det då? Tror det ska gå att korrigera så den använder sista värdet "utanför" grafen för att rita in också, minns inte hur på rak arm dock.D dubbfredda skrev:
Bra fråga vet faktiskt inte hur mycket resurser som går åt.P paralun skrev:
Även jag är ny med detta!
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Nja, så tror jag inte att det är, att den bara får två värden.G GammaltSomNytt skrev:
Det är just det som är problemet att värden försvinnner. Värderna kommer och går i Grafana. Ibland finns det mera värden. Det skiftar även imellan de olika serierna. Ibland är en serie flera värden och vid ett annnat tillfälle har serien inga värden osv