407 993 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Vet inte hur det är i Grafana, det har jag inte tittat så mycket på ännu. Men om det hämtar sin data från influx så kanske det har att göra med visningsinställningar där?
Där kan du gruppera data efter vissa inställningar.
Jämför följande grafer, det är exakt samma data och intervall i alla tre graferna, men de är grupperade olika:
Grupperingen ser du inringat i rött på sista bilden. Det värdet brukar vara "auto" som default, och påverkas då av hur stort intervall du har valt att visa. Dvs visar du data för några timmar väljer auto ett värde och visar du data för ett år väljer den ett annat värde.
Om det är något liknande i Grafana vet jag som sagt inte, men formen på graferna skulle kunna tyda på något sådant. De ser ju ut att ha rätt form, bara inte lika stor upplösning som historiken i HA.
Där kan du gruppera data efter vissa inställningar.
Jämför följande grafer, det är exakt samma data och intervall i alla tre graferna, men de är grupperade olika:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grupperingen ser du inringat i rött på sista bilden. Det värdet brukar vara "auto" som default, och påverkas då av hur stort intervall du har valt att visa. Dvs visar du data för några timmar väljer auto ett värde och visar du data för ett år väljer den ett annat värde.
Om det är något liknande i Grafana vet jag som sagt inte, men formen på graferna skulle kunna tyda på något sådant. De ser ju ut att ha rätt form, bara inte lika stor upplösning som historiken i HA.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Fundering... Jag skulle vilja ha en notis om barnen inte lagt sina telefoner på laddning på kvällen, men HA-appen verkar bara uppdatera sensorerna när telefonen ankommer eller lämnar zoner. Kan man få appen att uppdatera även på laddning/batteri-events?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vad är det för telefon?
På min ajfån uppdaterar den med jämna/ojämna mellanrum oavsett zoner.
Det är inte någon batterisparfunktion i telefonen/appen som ställer till det?
Edit: annars kan man få telefonen att uppdatera sensorer/skicka meddelande/kicka ett event/etc. när saker händer via Shortcuts, exempelvis när den ansluts till laddning.
På min ajfån uppdaterar den med jämna/ojämna mellanrum oavsett zoner.
Det är inte någon batterisparfunktion i telefonen/appen som ställer till det?
Edit: annars kan man få telefonen att uppdatera sensorer/skicka meddelande/kicka ett event/etc. när saker händer via Shortcuts, exempelvis när den ansluts till laddning.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är iPhones båda två. Problemet beror förmodligen på att de stänger och avslutar HA-appen. Men det konstiga är att just zoner och positionering verkar funka även om appen är avslutad, men inget annat.
Ska kolla lite på shortcuts.
Ska kolla lite på shortcuts.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Slutsats: Funkar perfekt med en automatisering i Shortcuts. Tackar!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Automations. Där ska det ska gå att trigga/filtrera på Device/"X Phone is charging plugged in".David Wallin skrev:
Så en Automation som triggar den tid du anser att telefonerna ska ligga på laddning, och conditions som kollar ovanstående. Sedan får du vidta lämplig åtgärd i "Actions".
Fast det blir ju svårt om telefonerna inte uppdaterar sensorerna annat än när telefonen kommer in i/ut ur en zon.R RoAd skrev:
Då får ju HA aldrig veta att den lagts på laddning.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg