Graf som visar utomhustemperaturen över tid med en uppgång mot slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så skulle den andra bilden se ut...

tveksamt tveksamt skrev:
[bild]
Så skulle den andra bilden se ut...
Så här ser det ut i History:
Graf med tidsaxel visar temperaturdataserier och molntäckning, interaktiva filteralternativ överst.

Och så här i Grafana för samma period
Det är samma signaler som är valda i båda graferna.
I Grafana visas inte ens alla signaler!
Skärmdump av en övervakningsdashboard. Övre diagram säger "Ingen data". Nedre visar molnighet över tid.
Skapa konto

Vet inte hur det är i Grafana, det har jag inte tittat så mycket på ännu. Men om det hämtar sin data från influx så kanske det har att göra med visningsinställningar där?
Där kan du gruppera data efter vissa inställningar.
Jämför följande grafer, det är exakt samma data och intervall i alla tre graferna, men de är grupperade olika:
Skärm med datavisualisering och kod, inkluderar en graf och databasförfrågan.
Skapa konto

Dataanalysgränssnitt med tidsdiagram, sökfrågor och databasalternativ för visualisering eller övervakning.
Skapa konto

En skärmdump som visar datavisualisering och en SQL-fråga med fokus på "Group by: 1d".
Skapa konto

Grupperingen ser du inringat i rött på sista bilden. Det värdet brukar vara "auto" som default, och påverkas då av hur stort intervall du har valt att visa. Dvs visar du data för några timmar väljer auto ett värde och visar du data för ett år väljer den ett annat värde.
Om det är något liknande i Grafana vet jag som sagt inte, men formen på graferna skulle kunna tyda på något sådant. De ser ju ut att ha rätt form, bara inte lika stor upplösning som historiken i HA.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fundering... Jag skulle vilja ha en notis om barnen inte lagt sina telefoner på laddning på kvällen, men HA-appen verkar bara uppdatera sensorerna när telefonen ankommer eller lämnar zoner. Kan man få appen att uppdatera även på laddning/batteri-events?

Automate kanske kan kolla status och skicka nåt till HA?

useless useless skrev:
Automate kanske kan kolla status och skicka nåt till HA?
Jag vet inte ens vad automate är... :thinking:

Vad är det för telefon?
På min ajfån uppdaterar den med jämna/ojämna mellanrum oavsett zoner.
Det är inte någon batterisparfunktion i telefonen/appen som ställer till det?

Edit: annars kan man få telefonen att uppdatera sensorer/skicka meddelande/kicka ett event/etc. när saker händer via Shortcuts, exempelvis när den ansluts till laddning.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det är iPhones båda två. Problemet beror förmodligen på att de stänger och avslutar HA-appen. Men det konstiga är att just zoner och positionering verkar funka även om appen är avslutad, men inget annat.
Ska kolla lite på shortcuts.

Slutsats: Funkar perfekt med en automatisering i Shortcuts. Tackar!

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Men det konstiga är att just zoner och positionering verkar funka även om appen är avslutad, men inget annat.
Har du "Plats Alltid" och "Appaktiviteter i bakgrunden"? Ingen aning om det påverkar ditt problem men det känns som om de bör vara på.

Skärmbild av mobilinställningar för åtkomst till 'Home Assistant'-app, inkluderar platstjänster och systemtillstånd.
Skapa konto

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du "Plats Alltid" och "Appaktiviteter i bakgrunden"? Ingen aning om det påverkar ditt problem men det känns som om de bör vara på.

[bild]
Ja alla rättigheter tillåtna. Konstigt... Men men, det funkade med att göra en automatisk shortcut så det får duga så länge.

R
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering... Jag skulle vilja ha en notis om barnen inte lagt sina telefoner på laddning på kvällen, men HA-appen verkar bara uppdatera sensorerna när telefonen ankommer eller lämnar zoner. Kan man få appen att uppdatera även på laddning/batteri-events?
Automations. Där ska det ska gå att trigga/filtrera på Device/"X Phone is charging plugged in".

Så en Automation som triggar den tid du anser att telefonerna ska ligga på laddning, och conditions som kollar ovanstående. Sedan får du vidta lämplig åtgärd i "Actions".

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Automations. Där ska det ska gå att trigga/filtrera på Device/"X Phone is charging plugged in".

Så en Automation som triggar den tid du anser att telefonerna ska ligga på laddning, och conditions som kollar ovanstående. Sedan får du vidta lämplig åtgärd i "Actions".
Fast det blir ju svårt om telefonerna inte uppdaterar sensorerna annat än när telefonen kommer in i/ut ur en zon.
Då får ju HA aldrig veta att den lagts på laddning.

tveksamt tveksamt skrev:
Fast det blir ju svårt om telefonerna inte uppdaterar sensorerna annat än när telefonen kommer in i/ut ur en zon.
Då får ju HA aldrig veta att den lagts på laddning.
Jag har nyss lärt mig att Automations även är en app. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.