K karlmb skrev:
Är det Tuya Wifi ni pratar om?
Har man HA eller nån annan gateway finns ju ingen anledning att inte välja Tuyas Zigbee istället.
Yup, wifi.
Försöker hålla mig ifrån wifi-prylar, åtminstone cloud beroende sådana, men har en del som jag skaffade just när tuya började gå över till nya chip som jag trodde jag skulle kunna lägga esphome på, men det sket sig. Blev ett par uttag till nyligen, hade bråttom och wifi var det jag kunde få tag på snabbast. Ska försöka flasha om så många som möjligt när jag har dugligt med tid över... och har hittat nått att löda med. Gasolbrännaren blir kanske varm nog men känns lite för oprecis.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Är det mycket jobb om man vill komma igång och följa kanske 4-5 temperaturer?
 
H
Är det endast det så hade jag kört med aqaras tempsensorer och deras gateway.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H halj skrev:
Är det endast det så hade jag kört med aqaras tempsensorer och deras gateway.
Glömde nämna att de behöver vara dykrörstermometrar

Går det även i framtiden att styra nån fläkt efter fukthalt ute/inne?
 
Hittade inte så mycket dykrörstermometrar men denna fanns:

https://www.styrahem.se/p/383/temperaturgivare-med-kabel-ds1820

Kopplas till en expander (rymmer 3 givare) sen till en shelly 1pm
Då har du en brytare, komplettera med fler shelly 1pm eller väggvårta.

Detta går att köra utan hubb. Men jag vet inte i vilken grad man kqn göra automationer i shelly utan hubb. Det kanske någon annan shelly användare kan svara på.

Men vill du köra hub så funkar home assistent, homey mfl.
 
Nån som har ett tips på bra och billig utetemperaturmätare? Typ en batteridriven zigbee-termometer med extern sensor man kan hänga ut (och som kanske kan mäta både inne- och utetempen?).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Nån som har ett tips på bra och billig utetemperaturmätare? Typ en batteridriven zigbee-termometer med extern sensor man kan hänga ut (och som kanske kan mäta både inne- och utetempen?).
sensorer kör jag via 433mhz och Telldus live (Och in i HA). Vet inte någon anledning till att köra något annat. Dyrare och sämre räckvidd.
 
J plywoodskiva skrev:
sensorer kör jag via 433mhz och Telldus live (Och in i HA). Vet inte någon anledning till att köra något annat.
En anledning är väl om man vill slippa beroendet av en extern molntjänst för det är väl vad Telldus Live är?
 
useless useless skrev:
Nån som har ett tips på bra och billig utetemperaturmätare? Typ en batteridriven zigbee-termometer med extern sensor man kan hänga ut (och som kanske kan mäta både inne- och utetempen?).
Jag kör med Philips Hue rörelsesensorer i princip bara för alla temperaturer. Då får man ju rörelse och ljus på köpet. De är ju kanske inte billigast men definitivt de bästa av de jag testat. Har några billiga Aqara med och då får man vad man betalar för dvs ganska mycket sämre. Batterierna håller rätt kort tid på Aqara och de är betydligt mer opålitliga så man ska inte placera dem på besvärliga ställen där man inte enkelt kan komma åt och resetta etc. Hue fungerar alltid och batterierna håller minst 4 år även utomhus.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
En anledning är väl om man vill slippa beroendet av en extern molntjänst för det är väl vad Telldus Live är?
Ser inget problem med det.
Men finns väl någon annan 433mhz gateway isf. Grannarna kan ju iofs se vad jag har för temperaturer men det är inte så hemligt.
 
J plywoodskiva skrev:
Ser inget problem med det.
Problemet är att någon annan kan få ditt system att sluta fungera, medvetet eller omedvetet. Jag skulle inte basera mitt system på såna konstlade beroenden.
J plywoodskiva skrev:
Grannarna kan ju iofs se vad jag har för temperaturer men det är inte så hemligt.
Nej den delen struntar även jag fullkomligt i och då vi främst pratar om utetemperaturmätare har de nog en aning hur som helst.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
J plywoodskiva skrev:
Ser inget problem med det.
Men finns väl någon annan 433mhz gateway isf. Grannarna kan ju iofs se vad jag har för temperaturer men det är inte så hemligt.
433 är lite speciellt. Jag kör det själv på en hel del temperatur och annat då räckvidden är super samt att det var det som gällde när jag skaffade dom en gång i tiden.

Det man skall passa sig för är om man har andra typer av saker inkopplat. I förra huset scannade jag av alla tillgängliga enheter och upptäckte att jag plockat in grannens dörrklocka. Självfallet var jag tvungen att testa och såg mycket riktigt grannen stå och kika efter att jag tryckt iväg ett plingplong. Annars klart smidigt att ”låna” signaler från grannar som har vindmätare och nederbördsmätare så man slipper köpa det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Självfallet var jag tvungen att testa och såg mycket riktigt grannen stå och kika efter att jag tryckt iväg ett plingplong.
Jasså var det du? :mad::rofl::crysmile:
 
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J plywoodskiva skrev:
sensorer kör jag via 433mhz och Telldus live (Och in i HA). Vet inte någon anledning till att köra något annat. Dyrare och sämre räckvidd.
Jo jag kör precis samma prylar och är mycket nyfiken vad Telldus efterträdare blir, enligt plan under Q2.
Sedan angående Telldus Live så är det ju inga hemligheter som överförs men det här är viktigt för framtiden med mycket mer inkopplat. Sedan kan man ju även ställa om till lokal styrning.
Steg 1 blir iaf HA's SkyConnect så kan man börja utforska Matter och leta efter en efterträdare.
 
useless useless skrev:
Nån som har ett tips på bra och billig utetemperaturmätare? Typ en batteridriven zigbee-termometer med extern sensor man kan hänga ut (och som kanske kan mäta både inne- och utetempen?).
Jag kör Aqara, både sensorer och gateway (sen in i HA men det kan ju vara överkurs). Som skrivits i tråden har sensorerna inte jättebra räckvidd, men får du problem med det kan du ju komplettera med en smartplug eller annan 230-ansluten pryl för att förbättra räckvidden. Mina sensorer funkat bra och vad jag läst och upplevt ger de verklighetstrogna mätvärden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.