C carlfredrik skrev:
En annan, lite större fråga:
Någon gång under nästa år kommer vi att renovera upp vår lilla gård. Självklart är planeringen av den smarta delen i full gång :) I bostadshus-delen (ca 240 bottenvåning + 120 övervåning) tänkte jag bygga in så mycket smarta pluggar, relä och brytare som möjligt och vill satsa på något stabilt och så framtidssäkert som möjligt. Har länge gillat z-wave för stabiliteten och zigbee för prisvärdheten och komplexiteten. Självklart tänker jag att HA borde vara hjärnan bakom allt. Jag har börjat testa och pilla lite och kör i nuläget en liten Raspberry Pi 2 med en ConBee2 sticka (för zigbee) och en Aeotec sticka (för z-wave). Tycket allt funkar kanon men det enda är väl att räckvidden inte är toppen. Ska jag täcka upp till 360m2 vill jag vara säker på att inga enheter tappar täckning. Vilka produkter skulle ni rekommendera? Kan man på ett smidigt sätt förstärka signalerna? Och vad skulle ni rekommender för brytare och relä? Fibaros grejor verkar ju stabila men dom är ju väldigt dyra.

På något sätt (kanske separat genom google home?) vill jag kunna styra lampor, TV och lite annat med google assistant. Går det ens att lösa med HA? Tar tacksamt emot alla tips och råd inför vårat bygge.
Zigbee bygger ju mesh så varför skulle du få problem med täckning?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fortfarande inte fått ordning på "Supervisor" i HomeAssistant. Iconen bara står och snurrar. Allt annat funkar perfekt. Någon som vet vad problemet kan bero på? Om jag trycker på Node-RED hoppar den till "Supervisor" men visar texten "Error fetching addon info: undefined is not an object (evaluating 'r.method')"

Skärmen visar ett felmeddelande; möjligtvis ett problem vid hämtning av tilläggsinformation i ett program.

En annan sak. Installerade HA på min RP4 för några år sedan och kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Installerade från ett micro SD kort men har även en SSD inkopplad. Hur vet jag om HA installerats på SD kortet eller SSDn? Och hur kan jag lista ut om jag installerade HAOS eller en docker version? I min "File editor" står det:

Filsystem och textredigerare visar filen .HA_VERSION med versionsnummer 2021.1.5.

Såhär ser infon ut i Configuration:

Skärmdump som visar systeminformation och hälsotillstånd för Home Assistant med version, OS och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Home Assistant Supervisor, visar systemstatus, versioner och installerade tillägg. Systemet är ohälsosamt och inte stöttat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J
C carlfredrik skrev:
Fortfarande inte fått ordning på "Supervisor" i HomeAssistant. Iconen bara står och snurrar. Allt annat funkar perfekt. Någon som vet vad problemet kan bero på? Om jag trycker på Node-RED hoppar den till "Supervisor" men visar texten "Error fetching addon info: undefined is not an object (evaluating 'r.method')"

[bild]

En annan sak. Installerade HA på min RP4 för några år sedan och kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Installerade från ett micro SD kort men har även en SSD inkopplad. Hur vet jag om HA installerats på SD kortet eller SSDn? Och hur kan jag lista ut om jag installerade HAOS eller en docker version? I min "File editor" står det:

[bild]

Såhär ser infon ut i Configuration:

[bild]
[bild]
Enklare är ju att först stänga ner, och sedan ta ut sdkortet och se om den startar upp. Om man installerar från sd brukar man vanligtvis installera Linux på det för att därefter installera HA på ssdn. Det borde ju vara så eftersom du har båda.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Att ha nästan två års skillnad i versioner är kanske inte så bra heller. Det händer rätt mycket på kort tid i HA så de är inte helt kompatibla så länge.
 
J Jensa86 skrev:
Att ha nästan två års skillnad i versioner är kanske inte så bra heller. Det händer rätt mycket på kort tid i HA så de är inte helt kompatibla så länge.
jag installerade HA för ett par år sedan, satte uppe ett par saker, sedan har jag inte pillat allt med det alls (pga fick barn och annat). Tänkte gå in nu och fixa iordning lite, köra uppdateringar och få in fler spännande prylar och automations men kommer inte åt riktigt . Eller rättare sagt, jag har ingen aning om hur man gör. Vet inte heller varför jag inte ser ”Supervisor”. Kommer inte åt consolen. Egentligen kanske bäst att köra en clean slate? Nollställa allt, radera rubbet och installera in ny version?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
C carlfredrik skrev:
jag installerade HA för ett par år sedan, satte uppe ett par saker, sedan har jag inte pillat allt med det alls (pga fick barn och annat). Tänkte gå in nu och fixa iordning lite, köra uppdateringar och få in fler spännande prylar och automations men kommer inte åt riktigt . Eller rättare sagt, jag har ingen aning om hur man gör. Vet inte heller varför jag inte ser ”Supervisor”. Kommer inte åt consolen. Egentligen kanske bäst att köra en clean slate? Nollställa allt, radera rubbet och installera in ny version?
Ja, börja om på nytt. Ta bort SD-kortet helt och ladda hem och installera HA direkt på SSDn. Sedan är det bara att boota upp den och logga in.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ja, börja om på nytt. Ta bort SD-kortet helt och ladda hem och installera HA direkt på SSDn. Sedan är det bara att boota upp den och logga in.
Låter som en bra idé. Blir ett bra helg-pyssel :)
Har ett konto med Nabu Casa så kommer alla inställningar ligga kvar på något sätt då?
 
J
C carlfredrik skrev:
Låter som en bra idé. Blir ett bra helg-pyssel :)
Har ett konto med Nabu Casa så kommer alla inställningar ligga kvar på något sätt då?
Har också nabu casa men använder det bara för remote login. För backup kör jag Google Drive. Men eftersom du har lite bekymmer så kanske det är bäst med en helt ny installation? Speciellt om du inte har mycket prylar.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Har också nabu casa men använder det bara för remote login. För backup kör jag Google Drive. Men eftersom du har lite bekymmer så kanske det är bäst med en helt ny installation? Speciellt om du inte har mycket prylar.
Japp, även det låter som en bra idé. Har bara ett par lampor och några sensorer i nuläget så kan vara skönt att börja om helt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blev en SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus för halva priset.
Var hittade du den till bra pris och vad kostade den?
 
M
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
M moonsire skrev:
Annars kommer väl den här snart: [länk]
Den har jag bokat mig på. Använder också Sonof-dongeln nu nu, bra grejer!
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittade du den till bra pris och vad kostade den?
249:- och fri frakt på Amazon. Jag kollade inte fler ställen, så den kanske finns några kronor billigare någon annanstans, men jag gissar att det är svårt att slå fri frakt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M moonsire skrev:
Annars kommer väl den här snart: [länk]
Jo den stickan är mycket intressant och väntar själv på den.
Sen att "de stora drakarna" äntligen enats om en standard med Matter är klart bra.
https://csa-iot.org/all-solutions/matter/
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Har också nabu casa men använder det bara för remote login. För backup kör jag Google Drive. Men eftersom du har lite bekymmer så kanske det är bäst med en helt ny installation? Speciellt om du inte har mycket prylar.
Körde en total wipe igår och installerade om hela köret på SSD enligt:

Gick hur smidigt och snabbt som helst med riktigt bra guidning. Han har grymt många bra videos gällande HA.

Allt funkar kanon nu och vilket lyft att sitta med en senare version av HA! Verkar som att dom plockat bort Supervisor dock? Kul att det redan finns en (väldigt tidig och rätt oanvändbar än så länge) integration för Matter.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.